Formule 1 in Nederland

Blinde bochten, hoogteverschillen: circuit Zandvoort is 'spectaculair in het kwadraat'

28 augustus 2021 09:28 Aangepast: 28 augustus 2021 15:17
De Hans Ernstbocht is omringd door tribunes: 'alsof je een vol voetbalstadion binnenloopt' Beeld © ANP

Voor het eerst sinds 1985 wordt er weer een Formule 1-wedstrijd verreden op het circuit van Zandvoort. Dat is niet alleen leuk voor de Nederlandse fans: wereldwijd wordt Zandvoort als een bijzonder circuit gezien. 'Spectaculair in het kwadraat', zegt presentator en oud-coureur Allard Kalff.

Volgens Kalff is het circuit van Zandvoort uniek. "Om meerdere redenen. Ten eerste is er geen ander circuit dat zo dicht bij zee ligt, waardoor je het hele jaar grote weersinvloeden hebt. Maar wat het circuit vooral zo mooi maakt, is dat het een natuurlijke weg door de duinen volgt."

Een groot deel van het circuit is dus niet bedacht, maar volgt de vorm van het landschap. "Dat geeft een soort schwung die je op weinig andere circuits ziet", zegt Kalff. "Je gaat omhoog, er zijn blinde bochten, het is snel… Dat maakt het fantastisch om op te rijden."

Drie mooiste bochten

Op het circuit, dat voor de Grand Prix grondig is verbouwd, zijn er drie bochten om vooral op te letten, zegt Kalff. Op onderstaand kaartje zie je waar op het circuit die plekken liggen.

Laten we die drie bochten eens van dichtbij bekijken.

De Tarzanbocht

De eerste is de Tarzanbocht. "Van oudsher is dit dé belangrijke bocht van dit circuit, en de beste plek om in te halen", zegt Allard Kalff. De bocht ligt aan het einde van een lang, recht stuk. Daar kom je dus met hoge snelheid aan, en kun je uitremmen. De bocht is ook iets breder gemaakt, zodat je verschillende lijnen kan kiezen en de mogelijkheid hebt om in te halen."

Met een truc is het rechte stuk bovendien nog sneller gemaakt. "Van de laatste bocht voor het rechte stuk, de Arie Luyendijkbocht, is een kombocht gemaakt", legt Kalff uit. "Daar kunnen de coureurs dus al met vol gas de bocht in, en ook het DRS-systeem gebruiken, waardoor je nog sneller gaat."

Het Scheivlak

Het volgende hoogtepunt is het Scheivlak. "Dat wordt zo'n waanzinnige bocht. Het circuit loopt eerst omhoog, en dan over het Scheivlak weer naar beneden. Dat gaat enorm hard, het zou me niks verbazen als ze daar 300 kilometer per uur rijden, of nog harder. Dat wordt spectaculair in het kwadraat. Daar wil ik gaan kijken, want dit wil ik met eigen ogen zien."

RTL Nieuws-verslaggever Marcel Maijer mocht na de verbouwing vast een rondje rijden op het circuit. Dat zie je in deze video:

Hans Ernstbocht

En dan is er nog de Hans Ernstbocht. Daar is een gebied gemaakt dat door de organisatie de 'Arena' wordt genoemd.

Kalff: "Bij die bocht staan tribunes aan beide kanten van het circuit. Dat moet een enorme kick geven voor de rijders. Als je daar naartoe rijdt, en je ziet al die fans, dat is alsof je uit de catacomben een vol voetbalstadion binnenloopt."

Positieve energie

"Ze hebben daar een unieke beleving gecreëerd", vindt Kalff. "Als die tribunes leeg zijn, heeft het al sfeer. Dat wordt met 20.000 toeschouwers alleen maar beter."

En die toeschouwers zullen in Zandvoort vooral Nederlandse racefans zijn. Gaat die oranje zee Max een extra duwtje geven?

Kalff: "Veel Nederlandse fans bij een race, dat is niet nieuw. In Oostenrijk en op Spa komt ook tachtig procent van de toeschouwers uit Nederland. Maar hier zal het 98 procent zijn. Dat doet toch wat met je, dat zal vast positieve energie geven. Al dat oranje, dat is toch fantastisch?"

Ook tijdens de Grand Prix van Oostenrijk kleurde de tribune oranje. Ook tijdens de Grand Prix van Oostenrijk kleurde de tribune oranje.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore