GP

Verstappen derde in kwalificatie, Leclerc op pole

05 juni 2021 15:50 Aangepast: 05 juni 2021 16:03

In een zeer enerverende kwalificatie is het Max Verstappen niet gelukt om de pole position in Bakoe te bemachtigen. De Red Bull-coureur wist dat hij snel was, maar een vroegtijdig einde van de kwalificatie voorkwam dat Verstappen de ideale ronde kon rijden. Dankzij het nodige geluk ging de pole position, net als twee weken eerder in Monaco, naar de Fransman Charles Leclerc, voor Lewis Hamilton en Max Verstappen.

Na afloop van de kwalificatie droop de teleurstelling er bij Verstappen vanaf. “Dit was een stomme kwalificatie. Maar het is wat het is. We hebben een goede auto en dan is P3 teleurstellend. Maar zoals ik al zei hebben we een hele sterke auto en ik verwacht dat we morgen gewoon om de overwinning kunnen vechten. Zoals je ziet in deze kwalificatie gebeurt er van alles en misschien is dat morgen in de race ook wel zo. Laten we hopen dat de start zonder problemen verloopt en dan zien we wel weer verder.”

Waar de teleurstelling bij Verstappen groot was kon Charles Leclerc alleen maar lachen. “Ik dacht dat het een hele slechte ronde was. Ik maakte in een paar bochten een foutje, maar dankzij een hele goede slipstream kwam het allemaal toch nog goed. Toen ik de rode vlag zag was ik heel blij, want ik had niet verwacht dat we zo competitief zouden zijn. Het wordt morgen een moeilijke race, want in tegenstelling tot Monaco kan je hier wel inhalen. Maar goed dat zien we morgen wel weer.”

De muur in bocht 15

Aan het begin van de eerste sessie waren er meteen problemen voor Lance Stroll. De Canadees maakte een kostbare fout in bocht 15 en ging hard de muur in met veel schade als gevolg. De sessie werd meteen onderbroken om de Aston Martin van Stroll weg te halen. Dit alles was in het voordeel van de monteurs van Williams en George Russell die in een recordtijd een motor moesten wisselen. Na afloop van de derde vrije training werd er een lek ontdekt aan de waterpomp waardoor er werk aan de winkel was. Dankzij de rode vlag kregen de monteurs net de paar minuten extra om hun werk te voltooien waardoor Russell alsnog aan de kwalificatie kon beginnen. Uiteindelijk wist Russell zich zelfs nog naar het tweede deel van kwalificatie te vechten.  

Na de herstart van de eerste sessie was het al snel weer raak. Terwijl de Red Bulls naar de top van de tijdenlijst schoten was de muur in bocht 15 opnieuw de scherprechter. In navolging van Lance Stroll was het dit keer Antonio Giovinazzi die zijn auto in de muur parkeerde. De sessie moest weer stilgelegd worden om de marshalls de kans te geven de Alfa Romeo weg te takelen.

Uiteindelijk wist Hamilton de snelste tijd neer te zetten voor Verstappen, Perez en Sainz. Na afloop van de eerste sessie konden naast Stroll en Giovinazzi ook Nicholas Latifi , Mick Schumacher en Nikita Mazepin zich gaan omkleden.  

Ook Ricciardo in de muur

De tweede sessie leek zonder problemen te verlopen. De Red Bulls waren onder leiding van Verstappen de snelste. Hamilton volgde als derde met daarachter heel verrassend de Japanse debutant Yuki Tsunoda. De top tien zat op dat moment binnen zes tiende en het was dus zaak voor iedereen buiten de top 10 de ideale ronde neer te zetten. Met nog anderhalve minuut op de klok ging Daniel Ricciardo er eens goed voor zitten om alsnog door te dringen tot de derde sessie van de kwalificatie. Helaas voor de Australiër ging het in de derde bocht al meteen mis en belande de McLaren-coureur hard in de muur. Het incident zorgde voor grote frustratie bij Sebastian Vettel die op slechts drie honderdste van een seconde bleef steken van de top 10. Naast Vettel en Ricciardo vielen ook Esteban Ocon, Kimi Raikkonen en George Russeel buiten de top 10.

Slipstream tactiek

In de derde sessie van de kwalificatie ging het om de juiste team tactiek. Zonder een goede slipstream was het onmogelijk om de pole position te bemachtigen. Tijdens de eerste runs was het Charles Leclerc die optimaal gebruik maakte van een slipstream aangeboden door Lewis Hamilton. De Mercedes-rijders deden een extra opwarmronde waardoor Leclerc precies op het juiste moment achter Hamilton zat en daardoor met drie tiende voor Verstappen stond. In de daarop volgende ronde wist Hamilton de tijd van Verstappen te verbeteren en dus was er werk aan de winkel voor de Nederlander. In de laatste minuten van de kwalificatie kwam ook de Alpha Tauri trein naar buiten. Tsunoda was de buffer voor Gasly die op weg leek naar de pole position. Uiteindelijk kreeg Gasly net niet voldoende slipstream op het rechte stuk en bleef hij steken op de vierde positie. Terwijl iedereen weer op de baan was vergaloppeerde Tsunoda zich in bocht drie en kwam hard in de muur. Opnieuw volgde de rode vlag en daarmee kwam er een eind aan de kwalificatie. De pole ging hierdoor naar Charles Leclerc die na Monaco opnieuw vanaf de eerste positie mag starten.

POS DRIVER CAR Q1 Q2 Q3
1 Charles Leclerc FERRARI 1:42.241 1:41.659 1:41.218
2 Lewis Hamilton MERCEDES 1:41.545 1:41.634 1:41.450
3 Max Verstappen RED BULL  1:41.760 1:41.625 1:41.563
4 Pierre Gasly ALPHATAURI  1:42.288 1:41.932 1:41.565
5 Carlos Sainz FERRARI 1:42.121 1:41.740 1:41.576
6 Lando Norris MCLAREN  1:42.167 1:41.813 1:41.747
7 Sergio Perez RED BULL  1:41.968 1:41.630 1:41.917
8 Yuki Tsunoda ALPHATAURI  1:42.521 1:41.654 1:42.211
9 Fernando Alonso ALPINE  1:42.934 1:42.195 1:42.327
10 Valtteri Bottas MERCEDES 1:42.701 1:42.106 1:42.659
11 Sebastian Vettel ASTON MARTIN  1:42.460 1:42.224  
12 Esteban Ocon ALPINE  1:42.426 1:42.273  
13 Daniel Ricciardo MCLAREN  1:42.304 1:42.558  
14 Kimi Räikkönen ALFA ROMEO  1:42.923 1:42.587  
15 George Russell WILLIAMS  1:42.728 1:42.758  
16 Nicholas Latifi WILLIAMS  1:43.128    
17 Mick Schumacher HAAS  1:44.158    
18 Nikita Mazepin HAAS  1:44.238    
RT Lance Stroll ASTON MARTIN       
RT Antonio Giovinazzi ALFA ROMEO       

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van