WEC

Toyota onthult Le Mans Hypercar: de GR010 Hybrid

15 januari 2021 00:41 Aangepast: 15 januari 2021 00:52

Toyota heeft officieel het doek getrokken van de GR010 Hybrid, de gloednieuwe Hypercar waarmee het Japanse merk dit jaar gaat deelnemen aan het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans.

In het FIA World Endurance Championship maken de LMP1-bolides van de afgelopen jaren komend seizoen plaats voor de zogenaamde Hypercars: gloednieuwe auto’s die vanaf dit jaar de nieuwe topklasse van het mondiale kampioenschap voor lange-afstandsracen zullen vormen.

Titelverdediger Toyota heeft als eerste haar Hypercar gepresenteerd: de GR010 Hybrid. De auto wordt aangedreven door een grotere en gloednieuwe 3.5-liter V6 twin-turbo motor, terwijl een elektromotor alleen de voorwielen zal aandrijven. De hybride-aandrijving zal maximaal 500 kW (zo’n 680 pk) aan vermogen leveren, waarmee het vermogen van de vierwiel-aangedreven bolide overeenkomt met dat van de zogenaamde LMDh’s, de nieuwe op de LMP2-bolides gebaseerde prototypes voor het Amerikaanse IMSA-kampioenscha die vanaf volgend jaar ook in het WEC welkom zijn.

De GR010 Hybrid is zowel in de lengte, breedte als in de hoogte een klein maatje groter dan zijn voorganger, de TS050 Hybrid. Daarnaast is de nieuwe auto ook 162 kilogram zwaarder dan de LMP1-bolide.

Nieuwe aandrijflijn

Volgens technical director Pascal Vasselon was het ontwerpen van een geheel nieuw hybride-aandrijfsysteem een van de grootste uitdagingen tijdens het ontwerp van de GR010. Daarnaast moet ook het bodywork over een grotere ‘working range’ kunnen functioneren, aangezien het in tegenstelling tot de LMP1-reglementen niet langer is toegestaan om aparte aero-configuraties voor verschillende circuits te ontwerpen. De afgelopen jaren was dit met een low-downforce setup voor Le Mans en een high-downforce setup voor het merendeel van de overige circuits wel nog toegestaan met de LMP1's.

Ongewijzigde line-up

De GR010 heeft al drie uitgebreide testsessies ondergaan om de auto klaar te stomen voor diens racedebuut op Sebring, waar op 19 maart de eerste race van het nieuwe seizoen gepland staat. Titelverdedigers Mike Conway, José Maria Lopez en Kamui Kobayashi keren opnieuw terug in de auto met startnummer 7. Met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley blijft ook de line-up van de auto met startnummer 8 ongewijzigd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van