Endurance

Porsche keert met LMDh-prototype terug naar Le Mans

16 december 2020 00:37 Aangepast: 16 december 2020 01:04
Een teaser van de nieuwe Porsche LMDh

Na Peugeot en Audi heeft ook Porsche aangekondigd dat het in de nabije toekomst met een eigen prototype terug zal keren in de lange-afstandsracerij. Het Duitse merk wil vanaf 2023 met een zogenaamde LMDh gaan deelnemen aan het FIA World Endurance Championship en het Amerikaanse IMSA-kampioenschap.

De organisatoren van de twee grootste kampioenschappen in de lange-afstandsracerij besloten de afgelopen jaren de handen ineen te slaan. Het zorgde ervoor dat de befaamde LMP1's in het WEC komend jaar moeten plaatsmaken voor nieuwe Hypercars, terwijl vanaf 2023 in zowel het IMSA- als in het WEC-kampioenschap ook de enigszins vergelijkbare LMDh-bolide zijn intrede zal doen.

Gouden tijden keren terug

De samenwerking tussen beide kampioenschappen en de focus op hybride-aandrijflijnen heeft ervoor gezorgd dat steeds meer grote autofabrikanten weer interesse tonen in de endurance-racerij. Zo maakte eerder Peugeot al bekend dat het in 2022 met een Hypercar terugkeert naar Le Mans, waarna onlangs ook Audi een rentree aankondigde.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Audi keert terug naar Le Mans, debuteert in Dakar Rally

Ook Porsche heeft nu bekendgemaakt dat met een eigen prototype weer terug zal keren op het hoogste niveau van de endurance-racerij, waarmee Toyota – dat de afgelopen jaren als enige grote fabrikant overbleef in de LMP1 – de komende jaren weer op flink wat concurrentie kan rekenen.

Een teaser van de nieuwe Porsche LMDb Een teaser van de nieuwe Porsche LMDb

Porsche was sinds mei al een rentree aan het overwegen. Dinsdagavond maakte het Duitse merk bekend dat de raad van bestuur van Porsche het sein op groen heeft gezet voor de ontwikkeling van een eigen prototype.

Le Mans, Daytona en Sebring

Porsche kiest voor haar rentree voor een zogenaamde LMDh, waarmee het vanaf 2023 wil deelnemen aan zowel het FIA World Endurance Championship als aan het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Daarmee zal het merk niet alleen in de 24 uur van Le Mans, maar ook in Amerikaanse klassiekers als de 24 uur van Daytona en de 12 uur van Sebring kunnen gaan vechten voor de overallzege.

Voor de LMDh-klasse moeten de deelnemende fabrikanten een LMP2-chassis van één van de vier huidige chassisbouwers als basis hanteren. De merken mogen zelf kiezen welke motor ze gaan gebruiken, maar deze zal wel gekoppeld worden aan een elektrische motor, die maximaal 500 kW aan vermogen zal leveren.

Trilogie compleet

"Porsche focust zich op de middellange termijn op drie aandrijflijnen: volledig elektrisch, efficiënte plug-in hybrides en de vertrouwde verbrandingsmotor", legt Porsche-bestuurslid Michael Steiner de keuze uit. "We willen deze trilogie ook in de autosport tot uiting brengen. Met de geheel elektrische aandrijflijn racen we in de Formule E, terwijl onze uiterst efficiënte verbrandingsmotor gebruikt wordt in de GT-racerij. De LMDh-klasse maakt het plaatje voor ons compleet."

Een teaser van de nieuwe Porsche LMDb Een teaser van de nieuwe Porsche LMDb

Porsche was in 2017 voor het laatst met een eigen prototype actief in de lange-afstandsracerij. Met de Porsche 919 Hybrid wist het Duitse merk van 2015 tot en met 2017 drie jaar op rij de 24 uur van Le Mans en het wereldkampioenschap op haar naam te schrijven.

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van