Nieuwe richting

Audi keert terug naar Le Mans, debuteert in Dakar Rally

30 november 2020 15:42 Aangepast: 01 december 2020 15:28
Teaser: de Dakar-bolide van Audi

Audi slaat vanaf volgend jaar een geheel nieuwe weg in met haar autosportprogramma. Het Duitse merk gaat zich focussen op een gloednieuw LMDh-project en een debuut in de Dakar Rally, terwijl het met haar eigen fabrieksteam uit de Formule E stapt.

Audi trok dit jaar al de stekker uit haar DTM-programma, waarna het volgend jaar na zeven seizoenen ook als fabrieksteam de Formule E zal verlaten. Achter de schermen verandert er ook het nodige bij het merk uit Ingolstadt: Audi Motorsport-baas Dieter Gass zal volgend jaar namelijk het stokje overdragen aan Julius Seebach.

Terugkeer naar lange-afstandsracerij

Onder leiding van Seebach gaat Audi zich onder andere weer focussen op de lange-afstandsracerij. De dertienvoudig Le Mans-winnaar zal een eigen LMDh-bolide gaan ontwikkelen, een nieuw soort hybride-prototype dat vanaf 2022 in de hoogste klasse van zowel het Amerikaanse IMSA-kampioenschap als in het World Endurance Championship van de FIA zal rijden.

"Autosport blijft een belangrijke rol spelen voor Audi"

"In ons achterhoofd hebben we de wensen van onze klanten, maar ook de toekomstvisie van het merk, die duidelijk gefocust is op elektrificatie en emissieloze mobiliteit", aldus Seebach. "We zijn ons dan ook intensief aan het voorbereiden op de nieuwe LMDh-categorie, met de 24 uur van Daytona en de 24 uur van Le Mans als hoogtepunt."

"De belangrijkste boodschap voor onze fans is dat autosport een belangrijke rol zal blijven spelen voor Audi."

Pionier in Dakar Rally

Naast haar terugkeer in de lange-afstandsracerij zal Audi zich ook op een geheel nieuwe discipline gaan storten. In 2022 zal het merk namelijk voor de allereerste keer met een eigen fabrieksteam gaan deelnemen aan de Dakar Rally.

Audi zorgde in de jaren '80 al voor een revolutie in de rallysport met haar Quattro-concept. In de Dakar Rally wil het opnieuw vooroplopen door als allereerste autofabrikant met een soort hybride aan de start te verschijnen. De Dakar-bolide van Audi zal namelijk worden aangedreven door een elektrische krachtbron, die zijn vermogen haalt uit een krachtige accu. Deze zal op zijn beurt tijdens het rijden weer worden opgeladen door een benzinemotor.

Vorsprung durch Technik

"We willen onze slogan 'Vorsprung durch Technik' blijven uitdragen op het hoogste niveau van de autosport en zo innovatieve technologie├źn voor onze straatauto's blijven ontwikkelen," aldus Markus Duesmann, die deel uitmaakt van de raad van bestuur van Audi. "De zwaarste rally ter wereld is daar het perfecte podium voor."

Audi kan voor haar debuut in de Dakar Rally ongetwijfeld putten uit de ervaring van zustermerk Volkswagen. Het Duitse merk wist in 2009, 2010 en 2011 drie jaar op rij de rally te winnen.

Gert Huzink was afgelopen jaar de allereerste deelnemer die met een hybride-voertuig deelnam aan de Dakar Rally. Ook in januari staat de coureur van het Riwald Dakar Team weer met een hybride Renault-truck aan de start van de rally.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van