Formule 1

Hamilton niet te spreken over 2021-banden: 'Deze zijn nog erger'

27 november 2020 20:32 Aangepast: 27 november 2020 20:45

Lewis Hamilton heeft vrijdag flinke kritiek geuit op de nieuwe Pirelli-banden voor 2021. De coureurs kregen vrijdag in Bahrein de kans om het nieuwe rubber uit te proberen, maar de wereldkampioen was er niet bepaald over te spreken.

Pirelli heeft ruim twee jaar kunnen werken aan de nieuwe 2021-compounds, die vrijdag door alle teams uitgetest konden worden tijdens de vrije trainingen in Bahrein. Hamilton was echter niet onder de indruk en ziet liever dat de Formule 1 voor een derde opeenvolgende seizoen vasthoudt aan de banden van 2019.

Hamilton uit kritiek

"Ik moet echt op mijn lip bijten", sprak Hamilton vrijdag toen hij de vraag kreeg wat hij vond van de nieuwe banden. "Ieder jaar, weekend in, weekend uit, hebben we hier een team van Pirelli rondlopen. Ik heb veel respect voor die mensen. Ze zorgen voor onze banden, houden ons veilig en ze leveren geweldig werk."

"Maar we rijden nu al twee jaar op dezelfde band. Eind vorig jaar namen ze een nieuwe band mee, maar die was een flinke graad erger dus daarna is er besloten om voor dit seizoen vast te houden aan dezelfde band. Ze hebben nu dus twee jaar de tijd gehad om een betere band te ontwikkelen, maar nu komen ze hier met een band die drie kilo zwaarder is en nog erger is, ze zijn een seconde per ronde langzamer."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Hamilton voor Verstappen in tweede training, Albon crasht

"Als je na twee jaar ontwikkelen achteruit gaat weet ik niet wat er gaande is. Het voelt niet goed op de baan, dat is zorgwekkend. Ik houd dan ook liever vast aan de banden van dit jaar. Als dat het beste is wat ze kunnen – wat wel duidelijk is – dan is het beter om daaraan vast te houden."

Coureurs voelen zich genegeerd

De coureurs hebben al meerdere malen hun feedback gegeven aan Pirelli, maar voorlopig lijkt het dus weinig effect te hebben. Hamilton vreest dat het alleen maar erger wordt wanneer de Formule 1 in 2023 overstapt naar een groter formaat velg en de bandencompounds dus ingrijpend zullen veranderen.

"Ze hebben de laatste jaren naar geen enkel woord van ons geluisterd. We hebben talloze emails gestuurd om ze te helpen, maar het helpt niks. Ik zou niet zeggen dat wij nog meer kunnen doen. Uiteindelijk ligt het aan de technologie. Ik weet niet of we de grens van de technologie hebben bereikt, of dat dit hun grens is."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Verstappen tweede na 'positieve vrijdag' in Bahrein

"Ik heb gehoord dat we nog meer grip zullen verliezen wanneer we overstappen naar de grotere velg. Wat de Formule 1 echt nodig heeft denk ik is iets minder downforce en meer mechanische grip. Die haal je voor een groot deel uit de banden, zodat je elkaar makkelijker kunt volgen. Het ziet er echter niet naar uit dat we die kant op gaan. We willen ook geen stap terug maken, dus er nog werk aan de winkel."

Ook andere coureurs uiten kritiek

Ook andere coureurs uitten vrijdag hun kritiek over de nieuwe banden. Volgens Max Verstappen was de grip en balans met de nieuwe banden 'overal en nergens', terwijl teamgenoot Alexander Albon net als Hamilton beaamde dat de nieuwe banden een seconde per ronde langzamer waren. McLaren-rijder Lando Norris vond het verschil wel meevallen, "maar ze zijn wel iets lastiger om mee te rijden," beaamde de Brit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van