Dakar Rally

Tim en Tom Coronel onthullen 'Beast 4.0' voor Dakar 2021

26 november 2020 19:22 Aangepast: 26 november 2020 19:40

Tim en Tom Coronel hebben vanavond het doek getrokken van hun nieuwe bolide voor Dakar 2021. Met de 'Beast 4.0' gaat de tweeling in januari opnieuw de uitdaging aan in Saudi-Arabië.

Vanuit hun werkplaats in Huizen presenteerden de broertjes Coronel hun nieuwe auto voor de 43ste editie van de woestijnrally. Op basis van de ervaringen van vorig jaar is de auto op diverse punten verbeterd, terwijl ook de kleurstelling veranderd is als gevolg van de samenwerking met partner LKQ Fource.

(Tekst gaat verder onder de foto)

"We waren dit jaar in de bijzondere situatie dat er vanwege corona geen evenementen plaatsvonden", vertelt Tim Coronel, die aan zijn 13e Dakar begint "Onze teamleden gaven unaniem aan dat ze in de werkplaats actief wilden blijven, dus we hebben hen de hele lijst met mogelijke veranderingen gegeven, die we op basis van onze ervaringen van vorig jaar hadden opgesteld. Daar zijn ze iedere dinsdag en donderdag mee bezig geweest en zo hebben we de hele lijst kunnen afwerken. We zijn in maart begonnen en op 9 mei stond de motor bij de tuner! We hebben de beschikbare tijd heel goed kunnen benutten en hebben met die intensieve voorbereiding nu als het ware al onze eerste Dakar Rally achter de rug, terwijl het echte evenement nog moet beginnen!"

18 kilogram bespaard door leidingen

"Een van de grootste veranderingen is de huishouding met alle leidingen en reservoirs", vertelt Tim Coronel. "Die reservoirs stonden tot nu toe achter de radiateur, waardoor alle vloeistoffen behoorlijk warm werden. Die hebben we nu ervoor geplaatst, wat meerdere voordelen heeft: niet alleen qua temperatuur, maar ook ten aanzien van het zwaartepunt van de auto. Bovendien zitten ze nu binnen de hoofdkooi, zodat de reservoirs beter beschermd zijn als we, zoals vorig jaar, een keer een koprol maken. Daarnaast zijn alle vloeistofleidingen aangepakt, waarbij we hulp hebben gekregen van een professionele partner. Alleen al daardoor hebben we 18 kilogram gewicht kunnen besparen, en dat is nog zonder de inhoud van de leidingen! We hadden genoeg tijd, dus we hebben echt alles op een keukenweegschaaltje gelegd. Ik denk dat we in totaal wel zo'n 140 kilogram gewonnen hebben."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

ASO presenteert route en details Dakar 2021

Ook de aerodynamica werd aangepast, met name aan de zijkant. Tim Coronel: "Vorig jaar merkten we tijdens een zandstorm dat de auto behoorlijk zijwindgevoelig was. Daar hebben we wat aan gedaan. Ook het chassis is wat ingekort aan de achterkant. Bovendien is de motor aangepast met het oog op een hogere rechte-lijnsnelheid. Vorig jaar kwamen we niet boven de 165 km/u uit, nu bereiken we 183. In het interieur hebben we nu alles matzwart gemaakt, om reflecties door de zon te verminderen, want daar hadden we vorig jaar best veel last van."

Tom Coronel: "Ik ga voor duizend procent zeker de helft rijden"

Een andere verandering is iets dat de tweelingbroers de afgelopen jaren al een paar keer aankondigden, maar wat er in de praktijk nooit van kwam. Dat gaat nu anders worden: "Ik ga voor duizend procent zeker de helft rijden", stelt Tom Coronel, die voor de zevende keer van start gaat. "Dat hebben we inderdaad al vaker geroepen, maar ik voel me er altijd best goed bij als Tim rijdt. Nu heeft hij me er gewoon toe gedwongen dat ik de helft van het parcours voor mijn rekening ga nemen. Ja, dat vind ik best wel spannend, dat zeg ik heel eerlijk: ik ga wel met knikkende knieën het zand in! Kijk, de afgelopen jaren beleefde ik alles met Tim mee: ik voelde iedere beweging, iedere oneffenheid. Het enige verschil is dat ik zelf niet het stuur in mijn handen had, maar dat gaat er nu dan toch van komen. We zijn beiden als rijders aangemeld. Daarin zijn we volgens mij ook uniek: er is geen enkele andere equipe die dit kan doen. En bovendien: doordat we beide onze 'kaas-helmen' op hebben, ziet toch niemand wie er rijdt!"

(Tekst gaat verder onder de foto)

Uiteraard heeft de corona-pandemie ook zijn weerslag op de komende Dakar-rally. "Na aankomst in Saoedi-Arabië moeten we eerst vijf dagen in quarantaine en worden we twee keer getest", aldus Tom Coronel. "Ook tussentijds zijn er tests, terwijl we beslist niet van het bivak af mogen. Vorig jaar gingen we af en toe wel eens even weg, een beetje de omgeving verkennen en wat lokale cultuur opsnuiven, maar dat mag nu niet. Nou ja, we maken er het beste van, het is al mooi dat we kunnen rijden."

De Dakar Rally gaat op 3 januari van start in Djedda en is te volgen via de dagelijkse uitzendingen op RTL 7.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van