IMSA

Mazda wint 12u van Sebring, Van der Zande grijpt naast de titel

15 november 2020 10:32 Aangepast: 15 november 2020 10:45

Harry Tincknell, Jonathan Bomarito en Ryan Hunter-Reay hebben de 68ste editie van de 12 uur van Sebring op hun naam geschreven. Op het iconische circuit in Florida pakte het trio de zege met de #55 Mazda RT24-P, terwijl de IMSA-titel met een puntje voorsprong naar Acura Team Penske-rijders Helio Castroneves en Ricky Taylor ging.

De 12 uur van Sebring was zaterdag de laatste race van het IMSA-kampioenschap, waardoor er naast de zege in de autosportklassieker zelf, ook de titel in het Amerikaanse kampioenschap op het spel stond. Penske-rijders Helio Castroneves en Ricky Taylor startten de race als klassementsleiders met een voorsprong van twee punten, maar zakten al vroeg in de race terug naar de allerlaatste plek toen de Acura 11 ronden in de pits kwam te staan met technische problemen.

Pech voor Van der Zande

Door de problemen bij Team Penske lag Renger van der Zande namens het team van Wayne Taylor Racing op titelkoers. Samen met teamgenoten Ryan Briscoe en Scott Dixon streed de Nederlander tevens volop mee voor de overwinning in de race, totdat het met nog ruim zes uur te gaan mis ging: Oliver Jarvis was met de #77 Mazda veel te enthousiast tijdens een inhaalpoging en tikte daardoor de Cadillac die op dat moment bestuurd werd door DIxon in de rondte.

Met een lekke achterband moest de IndyCar-kampioen terug naar de pits, waar het nodige reparatiewerk het team vijf ronden achterstand opleverde.

Derani laat zich uit de tent lokken

Met zowel de #7 Acura als de #10 Cadillac op achterstand leek de titel de kant van de #31 Action Express Cadillac op te gaan, die daarvoor wel de race moest winnen. Drie uur voor het einde ging het echter ook mis voor de rode Cadillac: Pipo Derani liet zich uit de tent lokken door Juan-Pablo Montoya in de strijd om de zege met de tweede Acura met startnummer 6. Bij een inhaalpoging deelde Montoya namelijk een tikje uit aan Derani, wat bij de Braziliaan in het verkeerde keelgat schoot: een ronde later duwde Derani de voormalig Formule 1-coureur namelijk vakkundig van de baan.

De aanvaring tussen Derani en Montoya was het zoveelste incident dit seizoen tussen de beide Acura’s en de rode #31 Cadillac. De rivaliteit ontstond eerder dit seizoen tijdens de race op Road Atlanta, waar Derani tien minuten voor het einde van de race samen met de Acura van Ricky Taylor van de baan vloog in de strijd om de overwinning. Uiteindelijk was Acura Team Penske wel het team dat het laatst lachte: de beuk van Derani aan het adres van Montoya leverde de Braziliaan namelijk een drive through-penalty op, maar had ook voor de nodige schade aan de #31 Cadillac gezorgd. Derani moest daardoor voor de nodige reparatiewerkzaamheden de pits opzoeken, waarmee hij kansloos was voor de overwinning en dus ook de titel op zijn buik kon schrijven.

Acura Team Penske pakt de titel

Met de #31 Cadillac kansloos voor de zege en de #10 Cadillac van Van der Zande op achterstand hoefden Castroneves en Taylor de race eigenlijk alleen maar uit te rijden met de #7 Acura om ondanks hun problemen eerder in de race alsnog de titel veilig te stellen. Op 7 ronden achterstand kwam de Acura als laatste in zijn klasse als achtste aan de finish, maar het was net voldoende voor de titel. Van der Zande kwam eveneens op 7 ronden achterstand namelijk een plekje daarvoor als zevende over de eindstreep, waardoor hij in zijn laatste race voor Wayne Taylor Racing twee schamele puntjes tekort kwam om alsnog de titel te pakken. Wel pakte hij samen met teamgenoten Briscoe en Dixon de titel in de Endurance Cup vanwege zijn sterke resultaten in de lange-afstandsraces dit jaar.

De zege op Sebring ging uiteindelijk naar de #55 Mazda van Ticnknell, Bomarito en Hunter-Reay. Het was de eerste grote endurance-zege in het IMSA-kampioenschap voor het Japanse merk , dat zelfs nog even op weg leek naar een 1-2 overwinning. Oliver Jarvis reed namelijk aan de leiding met de #77 Mazda, totdat hij een probleem met zijn linker achterband kreeg. Daardoor zakte de tweede Mazda terug naar de laatste plek op het podium en ging de tweede plaats naar de Acura met startnummer 6.

Porsche neemt afscheid in stijl

Bij de GT’s ging de overwinning naar Porsche, dat daarmee in stijl afscheid wist te nemen van het IMSA-kampioenschap. Het Duitse merk moet wegens bezuinigingen namelijk de stekker trekken uit haar fabrieksteam in de Amerikaanse raceklasse, maar wist voor haar vertrek wel nog een keer te imponeren met een fraaie dubbelzege.

Voor het derde jaar op rij wisten Nick Tandy en Fred Makowiecki samen met derde rijder Earl Bamber de zege te pakken in de 12 uur van Sebring. De #911 Porsche 911 RSR-19 pakte in de slotfase verrassend de leiding nadat de op dat moment leidende BMW met startnummer 25 in contact was gekomen met twee andere GT-auto’s.  De eerste plek ging daardoor naar de #911 Porsche, die de zege vervolgens niet meer uit handen gaf.

Negen seconden achter hun teamgenoten kwam de tweede Porsche met startnummer 912 als tweede aan de finish. De derde plaats ging naar de BMW met startnummer 24. Nick Catsburg kwam samen met teamgenoten Antonio Garcia en Jordan Taylor als vijfde aan de finish met de Corvette.

Uitslag 12 uur van Sebring

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van