Indy 500

Vooruitblik: Van Kalmthout gaat voor de zege in 104e Indianapols 500

23 augustus 2020 13:11 Aangepast: 23 augustus 2020 13:52
Rinus van Kalmthout passeert de Yard of Bricks op Indianapolis

We hebben er drie maanden langer op moeten wachten dan aanvankelijk gepland, maar vandaag is het eindelijk zover: op de heilige Indianapolis Motor Speedway wordt vandaag de 104e editie van de Indianapolis 500 verreden. 33 coureurs gaan het vanavond in 'The Greatest Spectacle in Racing' tegen elkaar opnemen, op jacht naar eeuwige roem. Onder hen bevinden zich onder andere acht oud-winnaars, maar ook een 19-jarige rookie uit Hoofddorp.

Tweehonderd ronden lang vier keer linksaf slaan. Het lijkt misschien eenvoudig, maar niets is minder waar. De Indianapolis 500 – voor het eerst georganiseerd in 1911 – is niet voor niks een van de meest legendarische autosportraces ter wereld. Samen met de 24 uur van Le Mans en de Grand Prix van Monaco behoort de race tot de grote drie, de zogenaamde 'Triple Crown' van de autosport. Met een gemiddelde snelheid van ver boven de 300 kilometer per uur wordt er zo'n drie uur lang rakelings langs onverbiddelijke betonnen muren al slipstreamend om elke centimeter gestreden. Ondertussen moet een coureur zich voortdurend aanpassen aan de veranderende baan- en weersomstandigheden en wordt er elke ronde meerdere malen wel een knopje op het stuur ingedrukt of hendel in de cockpit omgezet op zoek naar dat laatste beetje topsnelheid. Elke detail moet kloppen en elke fout kan fataal zijn.

Het is een schouwspel waar miljoenen kijkers eind mei ieder jaar weer voor aan de buis gekluisterd zitten op de dag voor Memorial Day, terwijl ruim 300.000 racefans met eigen ogen getuige zijn van het spektakel op de Indianapolis Motor Speedway. Dit jaar is het – zoals wel vaker het geval in 2020 – echter net even anders: ook de Indy 500 was niet opgewassen tegen het coronavirus, waardoor de race voor het eerst verhuisde van mei naar augustus, terwijl de tribunes ook in Indiana vandaag leeg zullen blijven.

Geldt de Andretti Curse ook in augustus?

De verhuizing naar augustus komt voor de man op pole vandaag misschien wel als een mentale zegen. Marco Andretti kwam veertien jaar geleden bij zijn debuut zes honderdsten van een seconde tekort in de strijd om de overwinning, maar sinds die eerste keer op Indianapolis heeft zijn carrière nooit de successen opgeleverd die destijds werden verwacht. De Amerikaan was vaak simpelweg niet snel genoeg, maar werd ook meerdere malen geplaagd door brute pech, in Amerika inmiddels ook wel de 'Andretti Curse' genoemd. Volgens Andretti zelf geldt die vloek echter alleen in mei en dus is dit jaar alles anders. De inmiddels 33-jarige Andretti pakte vorige week 33 jaar na opa Mario pole-position voor de Indy 500. Opa Andretti wist de race in 1969 te winnen, kan kleinzoon Marco vandaag opnieuw in zijn voetsporen treden?

De voorste startrij (vlnr): Takuma Sato, Scott Dixon en Marco Andretti De voorste startrij (vlnr): Takuma Sato, Scott Dixon en Marco Andretti

Dixon de favoriet

Het door vader Michael Andretti gerunde team van Andretti start vandaag met maar liefst vijf auto's bij de beste tien, maar volgens de bookmakers rijdt de grote favoriet voor de zege vandaag bij het team van Chip Ganassi. Scott Dixon werd al vijf keer IndyCar-kampioen en lijkt dit jaar hard op weg naar een zesde titel, maar de Nieuw-Zeelander is vooral gebrand op een tweede overwinning in de Indy 500. In 2008 wist hij hem al eens te winnen, maar in 2017 kwam hij er bij een vreselijke crash ook al eens met de schrik vrij. Dit jaar start het 40-jarige ijskonijn de race vanaf het midden van de voorste startrij op de tweede plek. Aan de buitenkant van die eerste startrij staat de Rahal Letterman Lanigan-bolide van Takuma Sato: de voormalig F1-coureur werd in 2017 de eerste Japanse winnaar van de Indy 500, maar gooide in 2012 ook al eens een kans op de zege weg na een kamikaze-actie op Dario Franchitti in de allerlaatste ronde.

Rookie Rinus overtreft de verwachting

Achter de ervaren eerste startrij met een gemiddelde leeftijd van 38 jaar, start een Nederlandse debutant die met zijn 19 jaar slechts de helft van die leeftijd telt. Rinus van Kalmthout koos al vroeg in zijn carrière voor het avontuur in Amerika en neemt dit jaar voor Ed Carpenter Racing deel aan zijn allereerste IndyCar-seizoen. Deze maand zorgt hij op Indy voor een ware sensatie en is hij tot dusver niet alleen de beste rookie, maar ook de enige Chevrolet-coureur die zich in de top 10 heeft weten te kwalificeren. Met zijn 19 jaar is 'VeeKay' – zoals hij in Amerika bekendstaat – zelfs de enige tiener in de lange IndyCar-historie die zich in de top vier heeft weten te kwalificeren.

Naast zijn vader Marijn en moeder Evelien kan Van Kalmthout in Amerika onder andere ook rekenen op de steun van teambaas Ed Carpenter, die als ovalspecialist zelf ook deelneemt aan de Indy 500 en er al meerdere malen van pole wist te vertrekken. Daarnaast wordt Van Kalmthout ook gecoacht door Arie Luyendyk, de man die dertig jaar geleden zijn eerste van twee overwinningen behaalde op Indianapols en nog altijd de enige Nederlander is die de Indy 500 op zijn naam heeft weten te schrijven. Van Kalmthout gaat vandaag voor niets minder dan een overwinning, maar 200 ronden lang in het verkeer is wel even iets anders dan een run van vier kwalificatierondjes op een lege baan. De Nederlander voelt zich echter op het gemak op de ovals en blaakt – terecht – van het zelfvertrouwen. Niet voor niets wordt hij door velen vandaag dan ook gezien als een gevaarlijke outsider voor de overwinning.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Andretti op pole voor 104e Indy 500, Van Kalmthout knap vierde

Ongeacht het resultaat mag Van Kalmthout nu al terugblikken op een geslaagd Indy 500-debuut en vanavond gaan genieten van een droom die uitkomt: deelnemen aan de Indianapolis 500. De Nederlander staat nog altijd maar aan het begin van een waarschijnlijk lange carrière in de Amerikaanse tegenhanger van de Formule 1, aangezien hij met zijn sterke optreden nu ook naam zal hebben gemaakt bij het grote publiek.

Een rij achter Van Kalmthout start Alex Palou, de Spaanse rookie die eveneens veel indruk maakt tijdens zijn debuut dit jaar. Zowel Van Kalmthout als Palou hopen dat ze vandaag in de voetsporen kunnen treden van Alexander Rossi, die in 2016 als laatste debutant de Indy 500 op zijn naam wist te schrijven. Rossi start de race vandaag als negende en is net als zijn overige Andretti-teamgenoten in de top 10 een van de grote kanshebbers voor de overwinning dit jaar.

Penske gaat voor drie op een rij

Waar het grote Andretti tot dusver dus ijzersterk is gebleken dit jaar op Indianapolis, kan hetzelfde niet worden gezegd van Team Penske. Oprichter Roger Penske – sinds dit jaar ook eigenaar van de Indianapolis Motor Speedway – heeft er persoonlijk voor gezorgd dat de Indy 500 ondanks een verwacht miljoenenverlies kan doorgaan dit jaar, maar de snelheid van de vier Penske-bolides liet in de kwalificatie nog flink te wensen over. Regerend IndyCar-kampioen Josef Newgarden was de beste Penske-rijder op 'slechts' een dertiende plek. Will Power en Simon Pagenaud – de winnaars van de afgelopen twee edities – starten respectievelijk als 22e en 25e, terwijl Helio Castroneves vanaf de 28e plaats moet gaan jagen op een felbegeerde vierde overwinning op Indianapolis.

De bolides van Roger Penske zullen een flinke inhaalrace moeten rijden om 'The Captain' dit jaar een derde zege op rij te bezorgen, maar wellicht zit daar juist wel de sleutel dit jaar: mede door de komst van het Aeroscreen is het namelijk nog maar de grote vraag hoe de auto's zich dit jaar gaan gedragen in de verkeer, maar Penske heeft zich in de trainingen als geen ander gefocust op de afstelling voor de race. Daarnaast blaakten de Penske-rijders ook na de teleurstellende kwalificatie nog van het zelfvertrouwen en was er – op het oog - niet echt sprake van veel teleurstelling.

Ga er dus maar vanuit dat ook de Penske-auto's dit jaar weer mee zullen strijden om de overwinning. Bovendien ging ook in 2002 – de laatste keer dat Penske zich met geen enkele auto op de voorste drie startrijen wist te kwalificeren – de overwinning naar team Penske dankzij Castroneves en oefende Pagenaud tijdens de laatste twee races al op het inhalen: de Fransman moest beide races op de korte oval van Iowa namelijk als allerlaatste aanvangen, maar de Indy 500-winnaar van vorig jaar knokte zich er naar een overwinning en een vierde plaats. Vandaag heeft Pagenaud 200 ronden de tijd om zich een weg naar voren te werken.

Alonso's laatste kans op de Triple Crown?

Een plekje achter Pagenaud vinden we dit jaar Fernando Alonso terug op de startgrid. Het feit dat de Spanjaard nu pas aan bod komt in deze vooruitblik zegt eigenlijk wel genoeg: de tweevoudig Formule 1-kampioen kwam in de kwalificatie flink wat snelheid tekort en maakte bovendien een knullige fout in een van de vrije trainingen, met een flinke klap in de muur als gevolg. De komende twee jaar focust Alonso zich met Renault op zijn Formule 1-rentree en dus krijgt hij vandaag voorlopig zijn laatste kans om na de GP van Monaco en de 24 uur van Le Mans ook de Indy 500 op zijn naam te schrijven en zijn jacht op de Triple Crown daarmee compleet te maken. Tot dusver deze maand rijdt Alonso echter anoniem zijn rondjes op Indianapolis en is het nog maar de vraag of hij zijn prestatie van 2017 – toen hij bij zijn debuut een aantal ronden aan de leiding reed – dit jaar kan herhalen.

Wie pakt vandaag de overwinning op Indianapolis en wordt na 200 ronden getrakteerd op het traditionele flesje melk én de felbegeerde Borg Warner trofee? Wordt het één van de acht voormalige winnaars aan de start – het hoogste aantal sinds 1992 – een van de vijf rookies of passeert een van die twintig andere coureurs vanavond als eerste de beroemde yard of bricks? Rond de klok van 20.30u Nederlandse tijd wordt de groene vlag gezwaaid en stormen de 33 auto's af op de eerste bocht. 799 bochten naar links later weten we het antwoord.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van