Formule 1

Pirelli onthult oorzaak van lekke banden op Silverstone

04 augustus 2020 16:07 Aangepast: 05 augustus 2020 23:01
Carlos Sainz onderweg met een kapotte band

Formule 1-bandenleverancier Pirelli heeft haar bevindingen gepresenteerd na een eerste onderzoek naar de vele lekke banden aan het einde van de Britse Grand Prix afgelopen zondag. In de laatste ronden van de race reden onder andere de beide Mercedes-rijders lek, maar op drie wielen wist Lewis Hamilton toch als eerste de eindstreep te passeren.

Naast de beide Mercedes-rijders werd ook McLaren-coureur Carlos Sainz in de slotfase het slachtoffer van een kapotte linker voorband. Eerder in de race was de rechter achterband van Daniil Kvyat al gesneuveld, wat voor de Rus resulteerde in een zware crash. Het ongeluk van de Alpha Tauri-rijder bracht de Safety Car op de baan, waarna vrijwel het hele veld wisselde naar de harde band om daarop de resterende 38 rondjes te rijden.

Extreme omstandigheden

Hoewel brokstukken op de baan, vermoedelijk van de kapotte voorvleugel van Kimi Raikkonen, als mogelijke oorzaak van de lekke banden werd genoemd, denkt Pirelli dat de oorzaak ergens anders ligt: de banden werden daardoor simpelweg te lang blootgesteld aan de veeleisende razendsnelle bochten van het Britse circuit.

"Het ligt vooral aan een aantal individuele omstandigheden die leidden tot een extreem lang gebruik van de tweede set banden", licht Pirelli toe in een verklaring. "De tweede Safety Car-situatie zorgde ervoor dat bijna alle teams hun geplande pitstop naar voren haalden en daarmee kozen voor een bijzonder lange laatste stint van bijna 40 ronden, wat meer dan driekwart van de totale race-afstand is op een van de meest veeleisende circuits van de kalender."

"De lange stint, gecombineerd met het beduidend hogere tempo van de Formule 1-auto's van 2020 heeft de laatste rondjes van de Britse Grand Prix bijzonder zwaar gemaakt."

Volgens Pirelli hebben de banden nog nooit hogere krachten te verduren gekregen dan afgelopen weekend op het razendsnelle circuit van SIlverstone: "Het resultaat was dat de omstandigheden voor de banden nog uitdagender waren, waardoor de linker voorband (die het op SIlverstone het zwaarst te verduren krijgt) voor een flink aantal ronden onder extreme druk werd gezet. De hoge slijtage zorgde ervoor dat de band minder werd beschermd tegen de extreme krachten."

Zachtere banden voor tweede Silverstone-race

Ondanks de lekke banden in de afgelopen race houdt Pirelli vast aan het plan om dit weekend te gaan rijden met zachtere banden. Voor de tweede race op Silverstone van aankomend weekend wordt de hardste band als het ware de medium van afgelopen weekend en wordt de zachte band van afgelopen weekend tijdens de tweede race gebruikt als medium-compound. De zachtste band zal dus nog een gradatie zachter zijn dan de zachte band van afgelopen weekend. Een herhaling van de één-stopstrategie van afgelopen weekend zal daarmee zo goed als uitgesloten zijn. Wel zal de minimale bandenspanning worden verhoogd.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van