Formule 1

Zo keerde Hülkenberg binnen 24 uur terug in de Formule 1

31 juli 2020 15:30 Aangepast: 31 juli 2020 18:43

Hij had zich ingesteld op een relatief rustig weekend op de Nürburgring, maar de plannen van Nico Hülkenberg werden donderdagmiddag volledig omgegooid waardoor hij nog geen 24 uur later opeens ruim 500 kilometer verderop op een heel ander circuit achter het stuur zat van een Formule 1-auto. RTL GP zet op een rijtje hoe de Duitser binnen 24 uur tijd opeens terugkeerde in de Formule 1.

Het is donderdagmiddag, even na 14.00 uur lokale tijd als Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer te horen krijgt dat zijn coureur Sergio Perez besmet is met het coronavirus. De Mexicaan was na een eerste onduidelijke testuitslag al afwezig op het Britse circuit, maar de renstal had gehoopt dat de tweede test een duidelijke negatieve uitslag zou opleveren. Dat was echter niet het geval, waardoor het team van Racing Point vol aan de bak moet om dit weekend toch met twee bolides deel te nemen aan de Britse Grand Prix.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Perez vloog voor positieve coronatest terug naar Mexico: ‘Alle protocollen gevolgd’

Vanwege de samenwerking met Mercedes heeft Racing Point de optie om gebruik te maken van reserverijders Esteban Gutierrez en Stoffel Vandoorne. Gutierrez heeft echter geen al te indrukwekkend palmares in de Formule 1, terwijl Vandoorne zich volop aan het voorbereiden is op de Formule E-races in Berlijn volgende week. Gelukkig heeft het team van Racing Point nog een derde coureur achter de hand, eentje die in het verleden al vijf jaar heeft rondgelopen bij het team toen het nog als Force India door het leven ging en die bovendien vorig jaar nog in de Formule 1 reed bij Renault.

"Na overleg binnen het team werd het duidelijk dat Nico de betere optie zou zijn", vertelt Szafnauer. "Hij kent het team, de engineers en alle systemen en procedures. Daarnaast reed hij vorig jaar nog in de Formule 1 en we hebben iemand nodig die punten kan scoren voor ons."

GT3 op Nürburgring wordt F1 op Silverstone

Szafnauer besluit donderdagmiddag contact op te nemen met Hülkenberg, die op dat moment vanuit Monaco op weg is naar de Nürburgring, waar hij dit weekend zou gaan testen met een GT3-bolide. Kort na zijn landing in Duitsland heeft Szafnauer echter een beter voorstel voor de Duitser, waar hij niet lang over na hoeft te denken.

"Hij zei dat hij net geland was en een test had gepland, maar ik vertelde hem dat hij misschien gewoon in een Formule 1-auto moest stappen. Daar reageerde hij enthousiast op."

Ne een korte stop in Keulen vliegt Hülkenberg door naar Birmingham, waar hij donderdagavond even na 19.00 uur landt. Het team van Racing Point is ondertussen druk bezig met het in orde brengen van al het papierwerk. Zo moet er een contract opgesteld worden, moet de superlicentie in orde worden gemaakt en moet Hülkenberg van de FIA nog officieel toestemming krijgen om deel te nemen aan het raceweekend. Nadat Hülkenberg is aangekomen in de fabriek ondergaat de Duitser een coronatest en onderhandeld hij met het team over zijn tijdelijke contract. Daarnaast zijn er ook nog een aantal praktische zaken die geregeld moeten worden: zo moet er nog een stoeltje worden gemaakt en moet de coureur nog het nodige worden uitgelegd over de Racing Point, zoals de knoppen op het stuurwiel.

Fabriek om de hoek

Het grote geluk voor Racing Point is dat het team letterlijk naast het circuit van Silverstone gevestigd is. Daardoor heeft het team alle benodigde onderdelen bij de hand, terwijl Hülkenberg vrijdagochtend ook nog drie kwartier plaats kan nemen in de simulator, om alvast te wennen aan de auto en alle knoppen alvorens hij tijdens de eerste vrije training écht de baan op zal gaan. Het nieuws dat Hülkenberg de beoogde vervanger is van Perez is ondertussen al lang niet meer geheim, maar toch is er officieel nog geen groen licht: zonder negatieve coronatest krijgt Hülkenberg namelijk geen toegang tot de paddock. Vrijdagochtend om 10.45 uur is het verlossende woord eindelijk daar: een kwartier voor aanvang van de eerste vrije training is de uitslag binnen, zijn alle papieren op orde en is de invalbeurt van Hülkenberg officieel.

In een Racing Point-shirtje trekt de Duitser door de paddock een sprintje naar zijn team, om een overall van teamgenoot Lance Stroll aan te trekken. De helm van Hülkenberg voldoet niet aan de Formule 1-reglementen, dus die wordt ingeruild voor een standaard carbonzwart exemplaar. Niet veel later stapt Hülkenberg in de RP20 en stuurt hij om 11.13 uur voor het eerst in 243 dagen weer een Formule 1-auto het circuit op.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Gevoelloze rechterbil

Na anderhalf uur trainen heeft Hülkenberg 23 rondjes afgelegd, met een negende tijd als resultaat. Een verschil met teamgenoot Lance Stroll – die de RP20 al op zijn duimpje kent – blijft beperkt tot een halve seconde. Een 'gevoelloze rechterbil' lijkt tijdens de eerste vrije training het voornaamste issue voor 'The Hulk', die na de oefensessie uitgebreid de tijd krijgt om bijgepraat te worden door de engineers, voordat vrijdagmiddag de tweede vrije training van start gaat.

"Het moest allemaal snel gaan," vertelt Szafnauer opgelucht. "Maar hij kwam best snel op snelheid en zijn feedback was als vanouds. Er zit zeker nog meer in." In de tweede vrije training klokt Hülkenberg de zevende tijd, maar erkent hij ook zelf dat er nog meer in het vat zit.

"Gek en wild," vat Hülkenberg na de tweede tweede vrije training de laatste 24 uur samen. "Het was een korte nacht, maar ik wil het team en de FIA bedanken dat ze alles zo snel op orde hebben gekregen. Het kost nu gewoon wat tijd om gewend te raken aan de auto, hoe je hem moet rijden. Maar de auto is waanzinnig snel. Ik heb de zachte band nog niet helemaal benut, dus er zit nog wel wat meer snelheid in. Daar gaan we vanavond aan werken om het maximale uit het weekend te halen."

Op jacht naar het podium

Met de 'Roze Mercedes' onder zijn kont krijgt Hülkenberg dit weekend alsnog een kans op zijn allereerste podiumfinish in de Formule 1. Met 177 racestarts heeft de coureur uit Emmerich momenteel namelijk het twijfelachtige record in handen van meeste F1-starts zonder podiumfinish. Hoogstwaarschijnlijk zal de Duitser ook volgende week aan mogen treden tijdens de tweede race op Silverstone, aangezien Sergio Perez naar verwachting minimaal 10 dagen in quarantaine zal moeten blijven. Szafnauer heeft in ieder geval al bevestigd dat Hülkenberg ook volgende week zal rijden, mocht Perez ook de tweede race op Silverstone aan zich voorbij moeten laten gaan.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van