Formule 1

FIA verwerpt protest Red Bull: DAS-systeem Mercedes legaal

04 juli 2020 00:46 Aangepast: 04 juli 2020 01:24

Het Formule 1-team van Mercedes mag het DAS-systeem gewoon blijven gebruiken tijdens het Formule 1-seizoen van 2020. Het team van Red Bull had vrijdag protest aangetekend tegen het ingenieuze Dual Axis Steering-systeem, maar dat is vrijdagavond door de stewards van tafel geveegd.

Red Bull voegde vrijdag na de tweede vrije training op de Red Bull Ring de daad bij het woord met het protest, nadat de renstal eerder tijdens de wintertests al haar vraagtekens had gezet bij het DAS-systeem van Mercedes.

Met het systeem kunnen de Mercedes-coureurs tijdens het rijden de stand van de voorwielophanging veranderen door het stuur naar voren te trekken of naar achteren te duwen. Vrijdag werd het systeem ook door Mercedes gebruikt tijdens de eerste twee vrije trainingen voor de Oostenrijkse Grand Prix, waarmee het team in de ogen van Red Bull de regels overtrad. De renstal stapte naar de FIA en beriep zich op de artikelen 3.8 en 10.2.3 van het technisch reglement, waarin onder andere staat geschreven dat er tijdens het rijden geen veranderingen mogen worden doorgevoerd aan de wielophanging.

FIA blijft bij eerder standpunt

De stewards namen ruim zes uur de tijd om de kwestie te onderzoeken, maar kwamen kort na middernacht met een oordeel: het protest van Red Bull werd afgewezen, waarmee het DAS-systeem in 2020 gewoon gebruikt mag worden. De FIA blijft daarmee bij haar standpunt, dat het eerder ook al tijdens de wintertests communiceerde. Mercedes kan dus blijven profiteren van het ingenieuze systeem, waarmee het naar verluidt met name de banden beter op de ideale temperatuur kan krijgen.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Uitgelegd: zo werkt het DAS-stuursysteem van Mercedes

Het besluit van de FIA komt niet helemaal als een verrassing, aangezien de autosportfederatie al in een vroeg stadium door Mercedes werd betrokken bij de ontwikkeling van het systeem. De FIA legde destijds een aantal strikte eisen op, waar de renstal ondanks de complexiteit stap voor stap gehoor aan wist te geven. De stewards oordeelden vrijdag dan ook dat het DAS-systeem volledig legaal is, aangezien het systeem deel uitmaakt van de stuurinrichting. Daarmee maakt Mercedes perfect gebruik van de mazen in de wet, aangezien er voor de reglementen omtrent de wielophanging simpel gezegd bepaalde uitzonderingen gelden als deze samenhangen met het stuursysteem. Het argument van Red Bull dat het DAS-systeem niet doet waar de stuurinrichting in principe voor bedoeld is (het veranderen van de rijrichting) werd door de FIA van tafel geveegd.

Werkt Red Bull aan eigen DAS-systeem

Het is nu afwachten wat de vervolgstap gaat zijn van het team van Red Bull. Mogelijk denkt de renstal aan de introductie van een eigen DAS-systeem, maar wilde het eerst officieel opheldering van de FIA hebben omtrent de legaliteit van het systeem. Het systeem is echter niet zomaar ontwikkeld en op de auto te schroeven: zo zat het systeem bij Mercedes al jarenlang in de pijplijn, alvorens het in februari voor het eerst in gebruik werd genomen. De renstal kan er overigens alleen dit jaar de vruchten van plukken, aangezien de FIA eerder al besloot om het gebruik van het DAS-systeem vanaf 2021 aan banden te leggen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van