Op achterstand

Ferrari slaat geheel nieuwe weg in met ontwikkeling SF1000

30 juni 2020 21:49 Aangepast: 30 juni 2020 22:00

Het Formule 1-team van Ferrari zal het nieuwe seizoen dit weekend met een forse achterstand beginnen. De renstal is na de teleurstellend verlopen wintertests een nieuwe weg ingeslagen met de ontwikkeling van de SF1000, waar het team op zijn vroegst pas tijdens de derde race in Hongarije de vruchten van kan plukken.

Ferrari leek tijdens de wintertests in Barcelona niet te kunnen tippen aan de snelheid van Mercedes en Red Bull. Teambaas Mattia Binotto bevestigde vandaag die vermoedens en liet weten dat de Scuderia sindsdien zelfs terug is gekeerd naar de tekentafel. Door de coronacrisis en de verplichte sluiting van de fabriek heeft Ferrari de voorbije maanden echter maar ruim vijf weken aan de ontwikkeling van de auto kunnen werken, waardoor het team de komende twee weekenden tijdens de races in Oostenrijk nog met de oude configuratie zal moeten rijden.

Koerswijziging

"De waarheid is dat de resultaten van de wintertests ons hebben geleid tot een significatie koerswijziging wat betreft de ontwikkeling van de auto, vooral op aerodynamisch vlak", erkent Binotto. "We moesten eerst zien te begrijpen waarom we op het circuit niet de verwachte resultaten zagen en in hoeverre we het programma daarna moesten omgooien."

"Het zou niet productief zijn geweest om op de geplande koers door te varen, wetende dat we onze doelen niet zouden bereiken. We hebben dan ook besloten om met een geheel nieuw programma te komen voor een heel nieuwe auto, wetende dat niet alles op tijd gereed zou zijn voor de eerste race."

Ferrari begint met achterstand

Ferrari wil het Plan B over twee weken introduceren voor de Grand Prix van Hongarije, de derde race op de kalender. Binotto erkent dan ook dat Ferrari tijdens de eerste twee races in Oostenrijk waarschijnlijk niet zo sterk zal zijn als gehoopt: "We weten dat we op dit moment niet over het snelste pakket beschikken. Dat wisten we al toen we naar Melbourne afreisden en daar is niets aan veranderd."

Toch is er ook nog hoop voor de Ferrari-fans: "Het circuit van Spielberg heeft heel andere eigenschappen dan het circuit van Barcelona en de temperatuur zal er een stuk hoger liggen vergeleken met februari," vervolgt Binotto. "In Oostenrijk moeten we gewoon het meeste zien te maken van elke kans die we gaan krijgen. Daarna zullen we in Hongarije met de nieuwe upgrade zien waar we echt staan vergeleken met de rest, wetende dat ook onze concurrenten niet stil zullen hebben gezeten."

In tegenstelling tot Ferrari zal concurrent Red Bull wel met een flink pakket aan upgrades beginnen aan de eerste race in Oostenrijk. Naast de nodige wijzigingen aan de auto zelf, neemt ook motorleverancier Honda een verbeterde krachtbron mee naar het circuit in Spielberg.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Honda neemt verbeterde krachtbron mee naar Oostenrijk

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van