Formule 1

Met deze vijf hoofdregels wil de Formule 1 weer veilig gaan racen

02 juni 2020 15:11 Aangepast: 02 juni 2020 15:25
Esteban Ocon nam in maart al voorzorgsmaatregelen

De Formule 1 heeft vandaag de data voor de eerste acht races van 2020 bekendgemaakt. Aan de hand van vijf hoofdregels wil de koningsklasse van de autosport over een maand de draad op een zo veilig mogelijke manier weer oppakken.

Vanwege het coronavirus heeft er al meer dan een half jaar geen Formule 1-race meer plaatsgevonden, maar vandaag heeft de sport bekendgemaakt dat er deze zomer acht races op het Europese vasteland verreden zullen worden. Vanaf 5 juli zal het 2020-seizoen alsnog van start gaan met een dubbel raceweekend op de Red Bull Ring, geheel coronaproof dankzij vijf onderstaande maatregelen.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Formule 1 bevestigt eerste deel vernieuwde racekalender

1. Regelmatig testen

Al het Formule 1-personeel dat af zal reizen naar de circuits zal voor vertrek eerst getest worden op het coronavirus. Zonder negatief testresultaat zal een werknemer geen toegang krijgen tot het circuit. Eenmaal ter plaatse is het echter nog niet gedaan met het testen. Ook gedurende de Grand Prix-weekenden zal er door ingehuurd medisch personeel extra getest en gecontroleerd worden op het coronavirus, hetzelfde geldt voor lokale werknemers die uit de omgeving van het circuit komen.

Ook in de Formule 1-fabrieken zelf nemen de teams al voorzorgsmaatregelen. In de Alpha Tauri-fabriek in Faenza mogen werknemers deze week bijvoorbeeld pas weer aan de slag gaan zodra zij zijn getest en geen symptonen van het virus vertonen. In de fabriek zelf wordt met mondkapjes en overige voorzorgsmaatregelen gewerkt om de kans op een besmetting zo klein mogelijk te houden.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Formule 1-teams terug aan het werk na maandenlange shutdown

2. Afgesloten evenementen

De acht bevestigde Europese races zullen volgens de huidige verwachting allemaal worden verreden zonder publiek, gasten of relaties. De Formule 1 hoopt later dit jaar alsnog fans toe te kunnen laten, maar tot die tijd zullen de tribunes dus leeg blijven.

3. Minimale hoeveelheid personeel

Naast de lege tribunes, zal voorlopig ook de paddock een stuk leger zijn dan gebruikelijk. Alle betrokken partijen – van de teams zelf tot personeel van de FIA of bandenleverancier Pirelli – zullen alleen het hoognodige personeel af laten reizen naar de circuits. Indien mogelijk zullen bepaalde handelingen – zoals een deel van de tv-registratie – van afstand worden uitgevoerd.

Al het personeel ter plaatse zal daarnaast zoveel mogelijk worden afgezonderd van elkaar. Teamleden van Red Bull zullen bijvoorbeeld dus niet gezellig even een praatje kunnen gaan maken bij de collega's van Mercedes.

4. Afgezonderd reizen

Het afzonderen van het personeel blijft niet beperkt tot het circuit zelf. Ook op weg naar het circuit zullen de medewerkers al zoveel mogelijk worden afgezonderd van de buitenwereld. Formule 1-personeel zal bijvoorbeeld zoveel mogelijk met chartervluchten naar de circuits vliegen, waarna eenmaal ter plaatse zoveel mogelijk afgezonderd wordt gependeld tussen vliegveld, hotel en circuit. Het Formule 1-personeel leeft daarmee als het ware in een soort bubbel om contact met de buitenwereld en de kans op besmetting ter plaatse tot het minimum te beperken.

5. Afstand houden

Het 'nieuwe normaal' zal ook in de Formule 1-wereld gaan gelden. Ook in de paddock zal er dus sprake zijn van een anderhalvemetersamenleving, geen fysiek contact en speciale looproutes. Uiteraard tot op zekere hoogte, aangezien een pitstop op anderhalve meter afstand van elkaar een lastig verhaal gaat worden. Bij bepaalde activiteiten voor of na de race, zoals het volkslied kort voor de start of de podiumceremonie na afloop, zal de onderlinge afstand wel weer zo veel mogelijk in acht moeten worden genomen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van