Formule 1

F1-teams stemmen in met lager budgetplafond en hervormingen

23 mei 2020 00:33 Aangepast: 23 mei 2020 00:40

De Formule 1-teams hebben vrijdag ingestemd met een reeks radicale maatregelen die de sport de komende jaren goedkoper en een stuk competitiever moeten maken. Zo melden meerdere Britse bronnen.

Na maanden van discussie hebben de tien Formule 1-teams vrijdag eindelijk ingestemd met een reeks maatregelen van de FIA en de Formule 1 waarmee de toekomst van de sport moet worden veiliggesteld. Diverse Britse bronnen, waaronder de BBC, melden dat de teams akkoord zijn gegaan met een verdere verlaging van het budgetplafond in 2021. Het aanvankelijke plafond van $175 wordt mede vanwege de coronacrisis volgend jaar verlaagd naar $145 miljoen.

Het nieuwe bedrag is een compromis tussen de rijke topteams en de kleinere onafhankelijke teams zoals McLaren, die hadden ingezet op een maximum van $100 miljoen per jaar. Het bedrag van $145 miljoen zal uiteindelijk voor de periode van 2023 tot en met 2025 nog omlaag gaan naar een maximum te besteden bedrag van $135 miljoen per jaar. Dit bedrag is – zoals eerder al werd bevestigd – exclusief diverse kostenposten, waaronder het salaris van de beide coureurs en de drie bestbetaalde leden van het team.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

McLaren-teambaas haalt uit naar Ferrari: 'Slecht leiderschap'

Aerodynamische handicap

Naast de maatregelen op financieel vlak hebben de teams ook nog ingestemd met een aantal radicale reglementswijzigingen op sportief vlak. Een van de maatregelen is een zogenaamd handicapsysteem op aerodynamisch vlak, dat de slechtst presterende teams het jaar erop de kans biedt om meer tijd te steken in het ontwikkelen van de aerodynamica, terwijl de best presterende teams juist minder tijd mogen besteden aan de ontwikkeling van de auto.

Volgens de BBC zal het team dat het jaar ervoor het hoogst is geëindigd in het kampioenschap vanaf 2021 nog maar 90% van de maximaal toegestane uren mogen spenderen aan de ontwikkeling van de aerodynamica in de windtunnel. Dit percentage gaat per WK-positie met 2,5% omhoog, waardoor het team dat als laatste is geëindigd 112.5% van de tijd ten opzichte van het jaar ervoor mag spenderen aan de ontwikkeling van de aerodynamica. Vanaf 2022 mag de constructeurskampioen nog maar 70% van de tijd aan de ontwikkeling spenderen en gaat het percentage per WK-positie met 5% omhoog.

WMSC stemt komende week over maatregelen

De reglementswijzigingen zullen komende week eerst nog aan de FIA World Motor Sport Council worden voorgelegd alvorens de maatregelen definitief worden doorgevoerd. De instemming van de FIA WMSC is doorgaans echter niet meer dan een formaliteit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van