Formule 1

Formule 1-bandenleverancier Pirelli wil af van vrije bandenkeuze

18 mei 2020 13:35 Aangepast: 18 mei 2020 13:43

Pirelli is van plan om voortaan zelf te bepalen hoeveel sets van elke bandencompound een Formule 1-coureur tot zijn beschikking krijgt tijdens een Grand Prix-weekend. De Italiaanse bandenfirma wil het zichzelf daarmee dit jaar al logistiek een stuk eenvoudiger maken.

Formule 1-coureurs krijgen gedurende een weekend de beschikking over dertien sets droogweerbanden. Deze banden zijn onderverdeeld in drie verschillende compounds (Hard, Medium & Soft), waarvan de teams op voorhand zelf mogen bepalen hoeveel sets van elke compound ze willen gebruiken. De teams moeten deze keuze al ruim van tevoren doorgeven (14 weken voor races buiten Europa, 8 weken voor races in Europa), al levert het Pirelli wel logistiek het nodige extra werk op aangezien het dus afhangt van de keuze van de teams hoeveel sets van elke compound de bandenfirma voor een race moet produceren en mee moet nemen naar het circuit.

Vanwege het feit dat de eerste tien races van dit seizoen al zijn afgelast of uitgesteld zit Pirelli met een enorm overschot aan reeds geproduceerde banden. Om het zichzelf makkelijker te maken voor wanneer er weer geracet gaan worden, wil Pirelli af van de vrije bandenkeuze per team en elk raceweekend zelf een vaste hoeveelheid bandensets per compound bepalen die voor alle coureurs gelijk zal zijn.

35.000 banden

"Als het eerste deel van het seizoen in Europa plaatsvindt en we daarna in een zeer kort tijdsbestek naar Azië en Amerika reizen betekent dat dat het voor onze productie een zeer drukke periode gaat worden", aldus Pirelli's Formule 1-baas Mario Isola in gesprek met Autosport. "In een paar maanden tijd moeten we waarschijnlijk zo'n 35.000 banden produceren. Je kunt je voorstellen wat daarvan de impact gaat zijn op onze productie."

Volgens Isola zijn de teams bereid om Pirelli tegemoet te komen: "We zijn in gesprek met de teams en ik moet zeggen dat ze zich vrij flexibel opstellen in het vinden van oplossingen. Een standaardselectie van de compounds bijvoorbeeld of iets meer flexibiliteit op dit vlak om in zeer korte tijd zoveel banden te kunnen leveren."

Teams houden strategische vrijheid

Isola denkt niet dat het een hele grote impact zal hebben op de races mocht Pirelli zelf gaan bepalen hoeveel sets van elke compound een coureur tot zijn beschikking krijgt.

"Ik denk niet dat een standaardkeuze verschillende strategieën onmogelijk maakt. Met het huidige systeem moeten teams na elke vrije training bijvoorbeeld al banden inleveren. We gaan de teams niet verplichten welke set ze terug moeten geven, dus ze zullen het weekend wel beginnen met hetzelfde aantal sets van elke compound, maar aan het begin van de kwalificatie of race kan dat alsnog verschillen."

"Kijkend naar vorig jaar hadden we toen ook al teams die het weekend begonnen met verschillende hoeveelheden per set, maar was het voor de kwalificatie en race vrijwel voor alle teams weer gelijk. Ik denk niet dat het een groot probleem zal opleveren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van