IndyCar Series

Ferrari overweegt IndyCar-deelname vanaf 2022

15 mei 2020 15:19 Aangepast: 15 mei 2020 15:28
Impressie: een IndyCar in een Ferrari-jasje

Ferrari overweegt om vanaf 2022 naast de Formule 1 ook aan andere raceklassen zoals de Amerikaanse IndyCar Series deel te gaan nemen. Zo heeft Formule 1-teambaas Mattia Binotto bevestigd.

De Formule 1 stelt vanaf 2021 een budgetplafond in van $145 miljoen dat in de jaren erna nog verder omlaag zal gaan. Het is een maatregel die het verschil tussen de grote en de kleine teams in de Formule 1 moet terugdringen, maar het zadelt Ferrari wel met een probleem op.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Formule 1 verlaagt budgetplafond naar 145 miljoen

Ferrari spendeert – net als de teams van Mercedes en Red Bull – nu nog vele honderden miljoenen aan de Formule 1, maar bij de invoering van een zogenaamde budget cap zal de renstal een aantal werknemers van het Formule 1-project moeten halen. Om te voorkomen dat Ferrari personeel op straat moet zetten overweegt de Italiaanse renstal nu een deelname aan andere raceklassen, om daar in de toekomst het 'overtollige' Formule 1-personeel te kunnen stallen.

'We kijken naar de IndyCar'

"Ferrari voelt zich sociaal verantwoordelijk voor haar werknemers dus we willen er zeker van zijn dat ze allemaal een baan zullen hebben in de toekomst", aldus Binotto tegen Sky Sports Italia. "Om die reden zijn we dan ook gestart met het evalueren van alternatieve programma's. Ik kan bevestigen dat we naar de IndyCar kijken, wat momenteel een totaal andere categorie is dan wat we gewend zijn."

De geruchten over een mogelijk IndyCar-avontuur van Ferrari zijn niet helemaal nieuw. Ook in het verleden werd er in Italië al gesproken over een Amerikaans avontuur in tijden dat de renstal uit Maranello het niet eens was met plannen van de Formule 1. Zo bouwde Ferrari halverwege de jaren '80 al eens een IndyCar-bolide. Een auto die uiteindelijk nooit aan de start zou verschenen.

Ook endurance een optie

Naast een eventueel IndyCar-avontuur – waar Chevrolet en Honda momenteel de enige vertegenwoordigde fabrikanten zijn – kijkt Ferrari ook naar een eventuele uitbreiding van haar endurance-programma. Momenteel is Ferrari alleen met GT3's en GTE's actief in de lange-afstandracerij, maar dat programma wordt in de toekomst mogelijk dus verder uitgebreid: "We kijken ook naar de wereld van de endurance racing," vervolgt Binotto. "We onderzoeken nog wat uiteindelijk de beste keuze zou zijn."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van