Historische samenwerking

IMSA en ACO onthullen eerste details van 'historisch' LMDh-reglement

07 mei 2020 15:40 Aangepast: 07 mei 2020 15:48

De organisatie van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en Le Mans-organisator ACO hebben vandaag de eerste details van het technisch reglement voor de gloednieuwe LMDh-bolides gepresenteerd. Het nieuw prototype-platform moet vanaf 2022 voor beide organisaties de gezamenlijke topklasse gaan vormen.

Waar in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap momenteel de zogenaamde DPi-bolide de maatstaf is, wordt er in het Europees georiënteerde WEC en in de 24 uur van Le Mans geracet met LMP1-bolides. In januari maakten de organisaties van beide klassen bekend dat ze in de toekomst de krachten gaan bundelen met een gezamenlijk reglement voor de zogenaamde LMDh, een nieuwe type auto waarmee teams zowel in het WEC als in het Amerikaanse IMSA-kampioenschap mogen racen.

De ACO en de IMSA hebben vandaag de fundering gelegd voor de samenwerking en de eerste details bekendgemaakt van het nieuwe LMDh-reglement. Dit had aanvankelijk al in maart moeten gebeuren rondom de 12 uur van Sebring, maar die race werd vanwege de coronacrisis uitgesteld naar het najaar.

LMP2 als basis

De LMDh-bolides zullen gebaseerd worden op de nieuwe LMP2-bolides. De fabrikanten in de LMDh-klasse zorgen echter zelf voor de verbrandingsmotor en een groot deel van het bodywork, waardoor elke LMDh-auto toch zijn eigen identiteit zal krijgen. Deze formule werd de afgelopen jaren ook al met succes toegepast op de zogenaamde DPi-auto's in het IMSA-kampioenschap, waar onder andere Cadillac, Mazda en Acura het tegen elkaar opnemen.

De nieuwe LMDh-'s worden ook uitgerust met een standaard hybride aandrijvingssysteem voor de achterwielen. Welk bedrijf de levering van dit systeem voor haar rekening gaat nemen of hoeveel vermogen de elektrische aandrijflijn zal opleveren is nog niet bekend.

670 pk, 1030 kg

In totaal zal de aandrijflijn van de LMDh-bolides 670 pk leveren. De auto's zullen minimaal 1030 kilo gaan wegen, terwijl fabrikanten voor het hele seizoen slechts één bodyworkpakket mogen ontwikkelen. Daarmee worden de kosten gedrukt, en verschijnen fabrikanten bijvoorbeeld niet bij iedere race met een ander aerodynamicapakket aan de start dat het meest geschikt is voor het circuit waar dat weekend wordt geracet. Daarnaast zal er ook één vaste bandenleverancier worden aangewezen voor de LMDh-bolides.

De LMDh's zullen begin 2022 debuteren in de 24 uur van Daytona, waarna ze later dat jaar ook ingezet kunnen worden in het World Endurance Championship en in de 24 uur van Le Mans. In het WEC zullen de LMDh's het op moeten nemen tegen de zogenaamde Hypercars van bijvoorbeeld Toyota. De details van het LMDh-reglement komen echter voor een groot deel overeen met de basis van het Hypercar-reglement, terwijl ook een zogenaamde Balance of Performance moet zorgen dat de prestaties en rondetijden van de verschillende auto's zo dicht mogelijk bij elkaar liggen.

"Dit is een historisch moment"

'De droom van veel fabrikanten wordt eindelijk werkelijkheid", aldus ACO-president Pierre Fillon. "Le Mans Daytona H en Le Mans Hypercar zullen samen de topklasse van de lange-afstandsracerij gaan vormen. Dit is een historisch en belangrijk moment voor de toekomst van onze discipline."

Fabrikanten geïnteresseerd

Bij de totstandkoming van het nieuwe LMDh-reglement zijn meerdere fabrikanten betrokken geweest. Het feit dat er vanaf 2022 tegen een relatief lage prijs kan worden deelgenomen aan prestigieuze races als de 24 uur van Le Mans én de 24 uur van Daytona in auto's die de uiterlijke kenmerken dragen van een bepaald merk, heeft er al toe geleid dat meerdere fabrikanten hun interesse hebben getoond in een eventuele deelname aan het LMDh-project.

In september zullen er rondom de uitgestelde 2020-editie van de 24 uur van Le Mans meer details bekend worden gemaakt over het LMDh-reglement.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

McLaren overweegt terugkeer naar Le Mans met LMDh

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van