Ambitieuze plannen

McLaren overweegt terugkeer naar Le Mans met LMDh

07 mei 2020 12:04 Aangepast: 07 mei 2020 12:09
Ter illustratie: de McLaren Senna GTR, het nieuwste circuitspeeltje van McLaren

McLaren keert in de nabije toekomst mogelijk met een eigen fabrieksteam terug in de lange-afstandsracerij. CEO Zak Brown heeft bevestigd dat het Britse bedrijf de ontwikkeling van de nieuwe LMDh-reglementen nauwgezet volgt.

In januari maakten het Amerikaanse IMSA-kampioenschap en het meer Europees georiënteerde WEC bekend dat ze vanaf 2022 de krachten bundelen met de oprichting van een nieuw LMDh-reglement. Deze auto's moeten de huidige DPi-bolides in de topklasse van het IMSA gaan vervangen, terwijl ze ook toegelaten zullen worden voor de races van het WEC, waaronder ook de 24 uur van Le Mans valt.

 

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

WEC en IMSA bundelen de krachten met nieuwe gezamenlijke topklasse

Het voorstel van de LMDh-klasse kan op veel interesse rekenen van fabrikanten, die zo op het hoogste niveau in zowel de 24 uur van Daytona als de 24 uur van Le Mans - twee toonaangevende races in de internationale autosport - kunnen strijden om de overwinning. Ook McLaren, dat in het verleden al wist te winnen op Le Mans, heeft wel oren naar een LMDh-avontuur.

Ultiem autosportportfolio

"Het is zeker iets waar we naar kijken", vertelt McLaren CEO Zak Brown aan RACER. "In een ideale wereld zou ons portfolio de Formule 1, IndyCar en de endurance-racerij moeten bevatten, omdat ze alle drie verschillende doeleinden dienen en ze elkaar aanvullen."

Brown is met zijn eigen United Autosports geen onbekende van de lange-afstandsracerij, terwijl McLaren naast haar Formule 1-activiteiten dit jaar ook weer met een eigen team gaat deelnemen aan de IndyCar Series. Vooralsnog wil Brown echter geen overhaaste beslissingen nemen en wil hij eerst zien hoe zijn bedrijf uit de coronacrisis komt, alvorens McLaren een besluit neemt over een eventueel LMDh-project.

Een stap tegelijk

"We moeten nu eerst voor de 'een stap tegelijk' aanpak kiezen," vervolgt Brown. "Met ons Formule 1-team gaat het voor ons gevoel de goede kant op en we stappen net in de IndyCar, terwijl we nog moeten zien hoe de regels voor de endurance-racerij er exact uit komen te zien. Het ziet er allemaal goed uit, maar ik weet niet of het voor 2022 of 2023 gaat zijn. Als ik voel dat de Formule 1 onder het bewind van Andreas (Seidl) de goede kant op blijft gaan en de IndyCar goed gaat, dan gaan we misschien werken aan het volgende plan."

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van