Autosport

Stirling Moss, veel meer dan 'de beste coureur die nooit F1-kampioen werd'

12 april 2020 20:18 Aangepast: 12 april 2020 20:30

Vanochtend bereikte ons het trieste bericht dat autosportlegende Sir Stirling Moss op 90-jarige leeftijd is overleden. De Brit wordt vaak bestempeld als 'de beste coureur die nooit Formule 1-kampioen is geworden', maar daarmee wordt de racelegende eigenlijk veel tekort gedaan.

Stirling Moss werd geboren op 17 september 1929. Dat hij actief werd in de autosport was geen grote verrassing: zijn vader Alfred Moss deed namelijk regelmatig mee aan heuvelklimraces, terwijl ook zijn moeder een begenadigd racer was. Stirling begon al op jonge leeftijd met racen. Op zijn 19e nam hij deel aan het Brits Formule 3-kampioenschap en was hij ook al meteen succesvol. Met zijn Cooper pakte Moss al meteen veel overwinningen en bij de races die hij niet won stond hij vaak alsnog wel op het podium op een van de lagere treden. Het was een trend die hij ook in het verdere verloop van zijn carrière wist vast te houden.

Succesvolle jaren in de Formule 1

In 1951 schopt het Moss het tot de Formule 1. Aanvankelijk bleven de successen uit, maar in 1954 eindigt de Brit met een Maserati 250F voor het eerst op het podium. Een jaar later wordt hij voor het eerst tweede in het wereldkampioenschap en pakt hij tevens zijn allereerste F1-zege. Uitgerekend op eigen bodem wint hij met een Mercedes M196 de Britse Grand Prix.

Stirling Moss op weg naar zijn eerste F1-zege Stirling Moss op weg naar zijn eerste F1-zege

Moss wordt uiteindelijk vier opeenvolgende seizoenen tweede in het F1-kampioenschap, waarna hij in 1959, 1960 en 1961 ook nog eens drie keer derde wordt. Het levert hem de titel 'de beste coureur, zonder Formule 1-wereldtitel' op.

'Hij was goed in alles wat hij aanraakte'

"De beste coureur die nooit F1-kampioen werd? Daarmee doe je hem veel tekort" meent autosportkenner en voormalig F1-bandenexpert Kees van de Grint. "Hij was goed in alles wat hij aanraakte, niet zoals veel hedendaagse coureurs die slechts in één auto goed zijn. De man was zeer toegewijd met een eigen mening en eigenlijk de gedoemde opvolger van Juan Manuel Fangio (vijfvoudig F1-kampioen, red.). Hij was een gentleman. Hij was de eerste coureur die een race won met een auto waarvan de motor achterin lag en de eerste die met een Lotus wist te winnen in de Formule 1. Met of zonder wereldtitel mag je hem absoluut tot de allerbesten scharen."

Moss reed tijdens zijn carrière officieel 529 races, waarvan hij er maar liefst 212 wist te winnen. Niet alleen het hoge percentage overwinningen was echter een prestatie: "Hij is absoluut een legende, los van het feit dat hij tien jaar Formule 1 reed en zeven keer in de top 3 eindigde" vindt autosportverslaggever Allard Kalff. "In die tijd lieten namelijk heel veel coureurs het leven, maar hij eindigde zeven keer in de top drie. Dan ben je een hele grote. Hij is nooit kampioen geworden, maar misschien heeft hij juist daarom wel die hele periode overleefd. Hij bouwde schijnbaar toch altijd ergens een reserve in."

Legendarische Mille Miglia

Naast de Formule 1 was Moss net als vele andere coureurs in die tijd ook op vele andere fronten actief. Bepaald niet zonder succes zelfs. Zo werd hij in 1952 tweede in de Rally van Monte-Carlo, won hij in 1953 de 12 uur van Reims en pakte hij weer een jaar later de winst in zowel de 24 uur van Le Mans als de 12 uur van Sebring. Misschien wel zijn meest prestigieuze overwinning volgt een jaar later in 1955. Samen met co-piloot Denis Jenkinson wint Moss dat jaar de Mille Miglia, de befaamde rally tussen Brescia en Rome. Moss weet het bijna 1.600 kilometer lange parcours af te leggen in 10 uur, 7 minuten en 48 seconden. De gemiddelde snelheid van 160 km/h per uur was destijds, maar ook tegenwoordig nog altijd ongehoord snel.

Moss en Jenkinsen hadden met hun Mercedes-Benz 300 SLR aan de finish meer dan een half uur voorsprong op niet de minste coureur: Juan Manuel Fangio, die in hetzelfde type Mercedes-Benz reed, werd namelijk tweede.

"Zijn winst in de Mille Miglia blijft gewoon legendarisch", vervolgt Kalff. "Dat hij in bijna tien uur tijd die 1.600 kilometer heeft afgelegd, dat blijft een ongeëvenaarde prestatie. Dat was toen al gekkenwerk, maar dat is het nu nog steeds. Het is waanzinnig hoe ze dat voor elkaar kregen. Over die wegen, met die snelheden."

Moss in actie tijdens de door hem gewonnen Mille Miglia (1955) Moss in actie tijdens de door hem gewonnen Mille Miglia (1955)

De carrière van Moss komt in 1962 tot een abrupt einde. Op 23 april heeft de Brit op het circuit van Goodwood een zware crash met zijn Lotus. Hij lag een maand in coma, maar herstelde uiteindelijk. "Het is echt een heel snel stuk waar dat ongeluk gebeurde," aldus Kalff. "Elke keer als ik daar reed moest ik aan Stirling denken, het is een wonder dat hij die klap heeft overleefd."

Sympathiek

Hoewel hij daarna officieel zijn helm aan de wilgen hing nam Moss nooit helemaal afscheid van de autosport. Zo kroop hij ook in de jaren erna nog regelmatig achter het stuur en gaf hij ook bij talloze autosportevenementen nog vaak acte de présence. Daar kwam vooral de uiterst sympathieke kant van Moss naar voren.

"Als je met hem sprak over de Mille Miglia begonnen zijn ogen weer helemaal te glinsteren," herinnert Kalff zich een van zijn ontmoetingen met Moss. "Hij werd gewoon weer een klein jongetje als hij eraan terugdacht. Maar buiten het feit dat hij natuurlijk een van de allerbeste coureurs ooit was – want dat mag je wel zeggen – was het echt een heel aimabel mens. De laatste keer dat ik hem sprak was tijdens de Autosalon van Genève. Daar hebben we nog rustig staan praten, want hij nam altijd alle tijd en kon mooi vertellen. Het was echt een fantastisch mens."

Stirling Moss en Lewis Hamilton poseren in 2013 naast hun Mercedes-bolides Stirling Moss en Lewis Hamilton poseren in 2013 naast hun Mercedes-bolides

Ook Van de Grint benadrukt de sympathieke kant van Moss: "Ondanks zijn legendarische status was hij buitengewoon sympathiek, een fantastisch mens. Ik heb hem drie keer ontmoet, de laatste keer was een paar jaar geleden en toen herkende hij me nog, dus dat zegt wel wat over die man. Hij vertelde prachtige anekdotes, fantastisch. Hij was natuurlijk ook een van de helden waardoor je geïnspireerd raakte."

Heldenstatus Moss ontsteeg de autosport

Dat Moss de autosport ver ontstegen is was volgens Van de Grint al snel duidelijk: "Bij mij thuis hadden ze helemaal niks met autosport, maar zelfs Stirling Moss was in mijn jonge jaren bij ons thuis een begrip. Als ik dan met mijn trapauto op zolder of voor het huis aan het scheuren was, dan riepen mijn ouders: 'Wat denk je? Ben je Stirling Moss?" Hij ontsteeg dus de autosportwereld. Vergeet ook niet dat coureurs in die tijd veel meer in de anonimiteit reden. Het is niet zoals nu, dat er miljoenen mensen naar de Formule 1 keken. Het was een zeer exclusief wereldje. In de krant kwam je in een klein berichtje als je gewonnen had en een wat groter bericht als je gecrasht was. Het feit dat in ieder geval mijn ouders ook deze man kenden geeft wel aan dat hij tot de grote sporthelden van de vijftiger jaren behoorde."

Moss toonde zich sinds 2018 vanwege zijn broze gezondheid niet meer in openbaar. Vanochtend is hij op paaszondag in het bijzijn van zijn vrouw overleden in zijn huis in Londen. Sir Stirling Moss is 90 jaar oud geworden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van