Coronacrisis

Raceteams houden hart vast: 'Dit moet geen half jaar meer duren'

27 maart 2020 17:25 Aangepast: 27 maart 2020 17:32
Frits van Amersfoort

De coronacrisis hakt er ook bij de Nederlandse autosportteams flink in. Nu er de komende maanden niet geracet wordt zitten de raceteams zonder inkomsten, en dus houden teambazen Frits van Amersfoort en Sander Dorsman hun hart vast.

Waar het voor de sportliefhebber vooral vervelend is dat er de komende maanden niet genoten kan worden van zijn of haar favoriete sport, is het voor de teams zelf een kwestie van overleven. Waar de grote teams vaak nog terug kunnen vallen op een financiële reserve, moeten kleinere teams hopen dat de draad snel weer kan worden opgepakt.

Zo ook Frits van Amersfoort, oprichter van het in Zeewolde gevestigde Van Amersfoort Racing. Het raceteam is vooral actief in lagere kampioenschappen zoals de Formule 4, waarmee het een belangrijke opstap vormt voor jonge autosporttalenten op weg naar de top. Onder andere Max Verstappen en Ferrari-coureur Charles Leclerc reden in het verleden al voor Van Amersfoort, dat door de coronacrisis nu hard getroffen wordt.

'We zitten aan alle kanten klem'

"Het grote verschil met de Formule 1-teams is dat wij allemaal betalende coureurs hebben", legt Van Amersfoort uit in gesprek met RTL GP. Waar een Formule 1-team vaak nog kan rekenen op inkomsten van sponsoren of een rijke geldschieter, draait een kleiner team als Van Amersfoort Racing volledig op de inkomsten van coureurs, die in ruil daarvoor een seizoen kunnen racen bij het team om zich zo een weg naar de top van de autosport te knokken.

Zo lang coureurs echter niet hun races kunnen rijden, zit VAR dus ook zonder inkomsten: "Ik kan mijn rijders natuurlijk niet hun contract laten uitdienen als we niet rijden, dus we zitten momenteel aan alle kanten behoorlijk klem. We hebben een aantal vooruitbetalingen gekregen en daar teren we nu op. Daarnaast mogen we net zoals veel Nederlandse bedrijven onze belastingafdrachten uitstellen en dat helpt allemaal, maar ik hou een beetje mijn hart vast als het wat langer gaat duren."

Geen races, geen inkomsten

Waar in de Formule 1 al wordt gevreesd voor de gevolgen van de huidige coronacrisis voor een kleiner team als dat van Williams, is de situatie voor Van Amersfoort nog veel nijpender: "Ik heb geen overzicht van de balans van een F1-team, maar het probleem van een autosportteam van ons niveau is dat we draaien op cashflow. Zolang de klant betaalt kunnen wij de boel in de lucht houden. Dat betekent dat we dus niet veel vet op de botten hebben. Natuurlijk hebben we nu geen variabele kosten. We hoeven nu geen bandjes te betalen, we vliegen nergens naartoe en hebben geen hotelkosten, maar het belangrijkste is dat die jongens blijven betalen en wij onze vaste lasten kunnen betalen."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Voorzitter Britse motorsport waarschuwt: 'F1-teams kunnen omvallen'

Ook spannende tijden voor MP Motorsport

Ook voor MP Motorsport, de Nederlandse renstal die onder andere in het voorprogramma van de Formule 1 actief is in de Formule 2 en Formule 3, zijn het onzekere tijden: "Ik denk dat elk bedrijf in Europa momenteel moeilijke tijden doormaakt, maar het ligt er voor ons natuurlijk aan wat er gaat gebeuren," vertelt teammanager Sander Dorsman. "Wij rijden niet zoveel races als de Formule 1 dus ik heb goede hoop dat we alsnog een groot deel ervan kunnen rijden, maar dan vertraagd. Als dat het geval is, is de impact op ons team niet zo heel erg groot. Als dat niet zo is en het grootste deel wordt geschrapt, dan wordt het natuurlijk een heel ander verhaal. Het zijn dus spannende tijden, maar we kunnen er momenteel weinig aan doen."

(Tekst gaat verder onder de foto)

Voor zowel Van Amersfoort als voor MP Motorsport is het te hopen dat het autosportseizoen zo snel mogelijk van start gaat en dat er in het najaar alsnog zoveel mogelijk races kunnen worden verreden.

"We hebben 35 man in vaste dienst en die moeten we allemaal doorbetalen," vervolgt Van Amersfoort. "Dat lukt nu nog wel, maar voor hoe lang is natuurlijk de vraag. Dat moet geen half jaar meer duren."

Racen tot de Kerst

"Ons probleem is dat wij minstens 60 procent van onze races in Italië rijden, maar we rijden ook in de Euro Formula 3, waarvan de organisatie dan weer in Spanje zit. We hebben ongelukkigerwijs dus net te maken met de grootste brandhaarden van Europa. Waarschijnlijk zullen we tot de Kerst races moeten inhalen. Als dat gebeurt ben ik blij, maar als er geschrapt gaat worden wordt het lastig en komen we in de problemen."

Dorsman is met zijn Formule 2- en Formule 3-team naast de ontwikkeling van het coronavirus ook voor een deel afhankelijk van de beslissingen die de Formule 1 zal maken: "Zij beslissen natuurlijk eerst, waarna wij volgen. Maar ze zijn er druk mee bezig en iedereen hoopt natuurlijk dat het zo snel mogelijk voorbij is, iedereen gezond is en we weer kunnen gaan racen. Tien minuten geleden heb ik nog contact gehad met de organisatie dus we worden goed bijgepraat over de situatie, maar niemand weet momenteel natuurlijk nog wanneer we echt aan de slag kunnen. Achter de schermen zijn ze er druk mee bezig, maar voor ons is het een kwestie van afwachten en positief blijven."

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

F1-baas mikt alsnog op 15 tot 18 races dit seizoen

Ook Van Amersfoort probeert positief te blijven: "Je denkt er niet aan dat het fout gaat. 's Nachts denk ik wel eens van 'ohjee', maar je weigert je daaraan aan te passen. Uiteindelijk zijn we daar in de autosport natuurlijk ook wel best goed in als kleine teams. We lopen al jarenlang over een dun lijntje, de ene winter wat dunner dan de andere. Maar ook in andere sporten zullen ze met hetzelfde bijltje hakken, kijk bijvoorbeeld naar voetbalteams in de Keuken Kampioen Divisie."

"Het grote probleem is dat je geen omzet hebt maar wel moet zien te overleven, en dan wil ik niet eens denken aan wat er gaat gebeuren als de economie in een recessie komt. Maar tien jaar geleden hebben we de kredietcrisis ook overleefd, dus dit is een uitdaging die we denk ik ook wel aankunnen."

Steun van de KNAF

Volgens Van Amersfoort is er voor een goede afloop ook een belangrijke rol weggelegd voor de KNAF, de overkoepelende Nederlandse autosportbond: "Ik verwacht echt niet dat de KNAF onze problemen oplost, maar ik hoop dat we een soort spreekbuis kunnen vinden als autosport Nederland en dat je niet in het luchtledige staat te roepen. Autosport is in Nederland heel beperkt, maar de teams die hier professioneel opereren hebben wel recht op een beetje steun indien nodig. In het jaar waarin Nederland na 35 jaar weer een Grand Prix zou krijgen waar iedereen zo euforisch over was, zou het wel heel beroerd zijn als er juist nu Nederlandse autosportteams omkieperen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van