Formule 1

Formule 1 racet mogelijk ook in 2021 met 2020-auto’s

18 maart 2020 14:22 Aangepast: 18 maart 2020 14:56

De wereldwijde coronacrisis heeft verregaande gevolgen voor de Formule 1-wereld. Door het feit dat er momenteel niet geracet kan worden gaat niet alleen de racekalender, maar mogelijk ook het reglement voor 2021 drastisch op de schop.

Nadat de Formule 1 vorige week op het laatste moment de Grand Prix van Australië besloot af te blazen, volgde al snel ook het uitstel van de races in Bahrein en Vietnam. De Grand Prix van China werd eerder al tot nader order verplaatst, terwijl het een kwestie van tijd is voordat ook officieel bekend wordt gemaakt dat de races in Zandvoort en Barcelona niet verreden zullen worden in mei.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Zandvoort overlegt met Formule 1 over uitstel Dutch GP

Financiële strop

Met het annuleren van de eerste races van het seizoen heeft de Formule 1 al ruim 150 miljoen Dollar aan inkomsten misgelopen. Inkomsten die aan het eind van het seizoen dus ook niet verdeeld zullen worden onder de teams. Ook voor de teams is de wereldwijde coronacrisis dan ook een flinke financiële strop. Niet alleen voor de kleinere teams als Williams en Haas, maar ook voor een grote constructeur als Mercedes, dat meer dan 1000 werknemers in haar Formule 1-team heeft maar deze week ook nog eens alle Europese fabrieken waar het Duitse merk haar personenauto’s bouwt moest sluiten.

Ondanks de coronacrisis zijn een groot aantal Formule 1-fabrieken nog actief om verder te werken aan de ontwikkeling van de 2020-auto. Het grote probleem is echter dat de teams de ontwikkelingen niet uit kunnen proberen op het circuit, waarmee er geriskeerd wordt dat een team volledig de verkeerde kant op ontwikkeld. Daarnaast moet er tegelijkertijd ook gewerkt worden aan de bolide voor 2021, wanneer de Formule 1 een ingrijpend nieuw technisch reglement wil invoeren.

Introductie nieuw reglement mogelijk uitgesteld naar 2021

Door de uitbraak van het coronavirus begint het er steeds meer op te lijken dat de introductie van de nieuwe Formule 1-auto’s met een jaartje wordt uitgesteld. Volgens het Duitse Auto, Motor und Sport staan negen van de tien teams positief tegenover het plan om de basis van de 2020-auto’s volgend jaar te hergebruiken. Zo zou de ontwikkeling van het chassis, de krachtbron en delen van de ophanging  tot eind 2021 worden bevroren, en zou alleen de aerodynamica van de auto nog ontwikkeld mogen worden. Alleen Ferrari zou zich volgens het Duitse blad nog niet hebben uitgesproken voor het plan, al zou de Italiaanse renstal vooral om meer bedenktijd hebben gevraagd aangezien het werk in de fabriek in Maranello in het zwaar getroffen Italië momenteel volledig stil ligt.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Ferrari sluit fabriek in Maranello wegens coronavirus

Donderdag zouden de tien Formule 1-teams opnieuw met elkaar en de Formule 1-leiding vergadering en wordt er mogelijk al besloten dat er ook volgend jaar met de auto’s van 2020 wordt gereden. De introductie van de nieuwe auto’s wordt daarmee een jaartje uitgesteld naar 2022.

Formule 1-races in de wintermaanden?

Mocht het nieuwe reglement inderdaad met een jaar worden uitgesteld, zou het mes voor de Formule 1 aan twee kanten kunnen snijden. De teams besparen een hoop geld, terwijl het voor de Formule 1 een stuk makkelijker wordt om de door het coronavirus afgelaste races alsnog in te halen dit jaar. Zo zouden de Formule 1-fabrieken in mei net als tijdens de gebruikelijke zomerstop verplicht een aantal weken dichtgegooid kunnen worden, waarna het seizoen begin juni van start gaat met de Grand Prix van Azerbeidzjan. De zomerstop in augustus zou vervolgens komen te vervallen, om onder andere de Grand Prix van Nederland in te halen.

Aan het einde van het jaar of zelfs aan het begin van 2021 zouden vervolgens races op het zuidelijk halfrond zoals de GP van Bahrein en de GP van Abu Dhabi ingehaald kunnen worden. Vanwege het bevroren reglement zouden de teams gedurende de wintermaanden namelijk ook minder tijd hoeven te steken in de ontwikkeling van de bolides voor 2021, en dus zou een kortere winterstop op papier tot minder weerstand vanuit de F1-teams moeten leiden. Het F1-seizoen van 2021 zou vervolgens ‘gewoon’ eind maart of begin april van start kunnen gaan.

Liberty Media wacht serieuze test

Het is nu de taak aan Formule 1-eigenaar Liberty Media om de neuzen van de tien Formule 1-teams en de promotors van de races dezelfde richting op te krijgen. De sport sloeg vorige week een enorme flater door het hele circus af te laten reizen naar Melbourne, om vervolgens op het laatste moment alsnog de GP van Australië af te blazen. CEO Chase Carey was aanvankelijk niet eens op locatie in Australië aangezien hij meer waarde hechtte aan een bezoekje aan de organisatie van de GP in Vietnam, terwijl daar begin april pas een race op de kalender stond. Dinsdag bood de Formule 1-baas in een open brief aan de fans officieel zijn excuses aan, vier dagen nadat duizenden Australische fans van de ‘snelste sport ter wereld’ urenlang tevergeefs voor de gesloten deuren van het circuit in Albert Park hadden staan wachten.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van