Dutch Grand Prix

In beeld: de vernieuwde Hugenholtzbocht op Circuit Zandvoort

27 februari 2020 14:16 Aangepast: 27 februari 2020 14:18

De Formule 1 en Circuit Zandvoort hebben een aantal foto’s vrijgegeven van de gloednieuwe Hugenholtzbocht. De derde bocht van het duinencircuit is deze winter flink op de schop gegaan.

Net als de Arie Luyendijkbocht is ook de Hugenholtzbocht deze winter veranderd in een spectaculair ogende kombocht. Beide bochten hebben een hellingsgraad van zo’n 19 graden, meer dan het dubbele dan de bochten op de beroemde oval van Indianapolis.

Nadat vorige week de asfalteringswerkzaamheden op Circuit Zandvoort waren afgerond, heeft het circuit vandaag nieuwe foto’s vrijgegeven van de Hugenholtzbocht, waarop ook de nieuwe muur en de hekken bovenaan de bocht te zien zijn.

'Alsof je in een kurkentrekker zit'

"Bochten 2 en 3 hebben veel hoogteverschil en wijzigingen in de verkanting", vertelt Jarno Zaffelli namens circuitarchitect Dromo, dat verantwoordelijk was voor het ontwerp van de vernieuwde bochten. "Je horizon en je perceptie veranderen voortdurend, het voelt een beetje alsof je in een kurkentrekker zit afhankelijk van de lijn die je kunt nemen."

De verwachting is dat de Formule 1-coureurs ter hoogte van de Gerlachbocht – de rechterknik voor de Hugenholtzbocht – een snelheid van zo'n 265 km/u zullen bereiken, waarna ze hard in de ankers zullen moeten voor de vernieuwde Hugenholtzbocht.

Flinke uitdaging

"De bocht wordt een flinke uitdaging, omdat Formule 1-auto's niet ontworpen zijn voor zulke kombochten," vervolgt Zafelli. "De teams zullen er flink over na moeten denken, net alleen op het gebied van de banden, maar ook de ophanging. Qua afstelling zul je een compromis moeten vinden, want als je in Bocht 2 en 3 snel wilt zijn zul je op andere punten van het circuit snelheid inleveren."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van