FIA WEC

Rebellion domineertt in Austin, Aston Martin wint GTE

24 februari 2020 01:46 Aangepast: 24 februari 2020 02:03

Rebellion Racing heeft op dominante wijze de FIA WEC 6-uursrace op het Circuit of the Americas gewonnen. Het Zwitserse team wist in Texas af te rekenen met de beide Toyota's, terwijl Aston Martin in zowel de GTE Pro- als de GTE AM-klasse de zege pakte.

Rebellion Racing, dat na dit seizoen de stekker trekt uit haar raceteam, was het hele weekend in het voordeel op het Circuit of the Americas. Vanwege de Balance of Performance werden de beide Toyota's flink afgeremd in de LMP1-klasse, waardoor Rebellion zaterdag ook al op overtuigende wijze de pole-position had weten te pakken.

Vanwege de handicap voor de beide Toyota's hadden Bruno Senna, Norman Nato en thuisrijder Gustavo Menezes vanaf de start vrij spel met de #1 Rebellion R13. Het trio moest alleen tijdens de pitstops de eerste plek afstaan, maar uiteindelijk scoorde Rebellion met een voorsprong van 51 seconden haar tweede overwinning van het WEC-seizoen, in een race die opvallend genoeg geen enkele neutralisatie kende.

De Toyota met startnummer 8 kwam als tweede aan de finish. De zusterbolide met startnummer 7 maakte het LMP1-podium in Texas compleet.

United Autosports vecht zich terug in LMP2

In de LMP2-klasse ging de overwinning voor de tweede keer dit seizoen naar het team van United Autosports, ondanks het feit dat de Brits/Amerikaanse renstal vroeg in de race al snel de pits moest opzoeken vanwege een fout met de bandendruk. Daardoor zat de #22 Oreca van Paul di Resta, Filipe Albuquerque en Phil Hanson de hele race op een andere strategie, maar werd een ijzersterke inhaalrace uiteindelijk alsnog beloond met de overwinning.

Op 20 seconden van United Autosports kwam de #37 Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho-Pin Tung als tweede aan de finish. De Nederlandse Chinees, die de auto deelt met Gabriel Aubry en Will Stevens, raakte daardoor de leiding in het LMP2-kampioenschap wel kwijt aan de winnende coureurs van United Autosports. De #38 Oreca van Jota Sport kwam als derde aan de finish.

Racing Team Nederland was lang op weg naar een podiumfinish, maar Giedo van der Garde, Frits van Eerd en Nyck de Vries moesten uiteindelijk genoegen nemen met een vijfde plek.

 

Aston Martin pakt GTE-dubbel

De winnende #95 Aston Martin Vantage GTE De winnende #95 Aston Martin Vantage GTE

In de beide GTE-klassen was er succes voor Aston Martin, na een moeizame week waarin het Britse merk bekendmaakte dat het na de zomer toch niet met de Valkyrie gaat deelnemen aan de nieuwe Hypercar-klasse van het WEC. In Austin sloeg het merk echter terug met een overwinning in zowel de GTE Pro- als in de GTE AM-klasse.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Aston Martin legt Valkyrie Le Mans-project stil

Bij de pro's wisten polesitters Nicki Thiim en Marco Sorensen de overwinning te pakken met de #95 Aston Martin Vantage GTE, waarmee ze hun voorsprong in het kampioenschap verder wisten te vergroten. Het duo wist na 6 uur racen de #92 Porsche van Michael Christensen en Kevin Estre 4 seconden voor te blijven. De #51 AF Corse Ferrari van James Calado en Alessandro Pier Guidi zorgde ervoor dat er drie verschillende merken op het GTE-podium eindigden.

In de GTE AM-klasse ging de overwinning naar de Aston Martin van TF Sport. Charlie Eastwood, Salih Yoluc en Jonny Adam scoorden hun derde overwinning van het seizoen nadat Eastwood 20 minuten voor het einde de leiding had overgenomen.

Jeroen Bleekemolen kende samen met teamgenoten Ben Keating en Felipe Fraga een race om snel te vergeten. Door problemen met de versnellingsbak van de #57 Porsche verloor het trio veel tijd in de pits, en was het kansloos voor een topresultaat.

De volgende race op de WEC-kalender is volgende maand op het roemruchte circuit van Sebring.

Uitslag 6 uur van Austin

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van