Formule 1

Pirelli ontwikkelt speciale band voor F1-race Zandvoort

22 februari 2020 14:06 Aangepast: 22 februari 2020 14:16
De vernieuwde Arie Luyendijkbocht Beeld © Chris Schotanus/ Essay Produkties

De Formule 1-teams zullen volgende week tijdens de tweede wintertest in Barcelona een speciale nieuwe bandencompound van Pirelli uitproberen. De nieuwe compound is speciaal ontwikkeld voor het circuit van Zandvoort, waar de banden het door de nieuwe kombochten mogelijk zwaar te verduren krijgen.

Pirelli heeft een band ontwikkeld die door een aangepaste constructie beter bestand is tegen de vernieuwde Hugenholtzbocht en Arie Luyendijkbocht, twee bochten die volgens de Italiaanse bandenleverancier heel wat meer van de banden zullen eisen dan de overige bochten op de F1-kalender. Beide bochten hebben tijdens de verbouwing van het circuit een verkanting gekregen, waardoor de snelheid in de bochten een stuk hoger zal liggen dan voorheen.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook

Nieuwe mijlpaal voor Zandvoort na afronden asfaltering

Pirelli wil herhaling van Indy-2005 voorkomen

Zowel de Hugenholtzbocht als de Arie Luyendijkbocht hebben een hellingshoek van 18 graden gekregen, het dubbele aantal van de bochten op de Indianapolis Motor Speedway. Op de Amerikaanse oval ging het in 2005 flink mis voor de Formule 1 tijdens de Amerikaanse Grand Prix. De banden van Michelin waren namelijk niet bestand tegen de kombocht, waardoor alleen de zes auto's op Bridgestone-banden deelnamen aan de race.

Hoewel Pirelli er vanuit gaat dat de gewone banden die ook op de andere circuits gebruikt worden bestand zullen zijn tegen de nieuwe bochten in Zandvoort, neemt de Italiaanse bandenleverancier toch het zekere voor het onzekere om een herhaling van de blamage op Indianapolis te voorkomen. Pirelli neemt de prototype-band volgende week mee naar Barcelona, waar de teams alvast de nieuwe band kunnen uitproberen.

Plan B

"We hebben wat analyses gemaakt van de kombochten en het plan is om de gewone banden te gebruiken met een iets hogere luchtdruk", vertelt Mario Isola namens Pirelli. "We hebben echter nog niet alle data, zoals de ruwheid van het asfalt bijvoorbeeld, dus we testen volgende week een prototype met een iets andere constructie."

Zodra Pirelli alle data van het vernieuwde Circuit Zandvoort heeft geanalyseerd zal de bandenleverancier bepalen of het in mei de gewone band, of het nieuwe prototype meeneemt naar het duinencircuit.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van