Formule 1

Mercedes overtuigd van legaliteit nieuw DAS-stuursysteem

20 februari 2020 19:34 Aangepast: 20 februari 2020 19:46

Het team van Mercedes heeft donderdag voor heel wat gespreksstof in de Formule 1-paddock gezorgd na de introductie van een nieuw trucje met het stuursysteem. Hoewel er meteen de nodige vraagtekens warden gezet bij het innovatieve systeem, is de renstal zelf er vrij zeker van dat het zogenaamde DAS-systeem voldoet aan het reglement.

Op de tweede dag van de wintertests in Barcelona was donderdagochtend op de onboardbeelden te zien dat Lewis Hamilton het stuurwiel van zijn Mercedes W11 op de rechte stukken naar zich toe trok, om het vervolgens bij het aanremmen van een bocht weer naar voren te duwen. Met de handeling kon Hamilton de stand van de voorwielen aanpassen, wat tot heel wat verbaasde blikken leidde in de paddock.

James Allison, de technical director van Mercedes, gaf in een persconferentie op het circuit van Barcelona iets meer tekst en uitleg over het systeem, al wilde hij de concurrentie vanzelfsprekend niet veel wijzer maken.

Dual Axis Steering

"Ik ga er waarschijnlijk niet veel meer over vertellen dan wat jullie hebben gezien op tv, maar we hebben een nieuw innovatief concept op de auto en hebben er zelfs een naam voor: DAS" lichtte Allison het 'Dual Axis Steering' systeem toe. "Het voegt een extra dimensie aan het sturen toe voor de coureur en we hopen dat het dit jaar van pas komt. Hoe en waarvoor we het exact gebruiken houden we voor onszelf."

De voordelen

Met het DAS-systeem kan Mercedes de stand van de wielen aanpassen, wat meerdere voordelen met zich meebrengt en vooral gerelateerd is aan de zogenaamde sporing van de wielen: de hoek van de wielen ten opzichte van elkaar van bovenaf gezien. Bij een zogenaamde 'toe in' wijzen de wielen aan de voorkant naar elkaar toe, bij 'toe uit' staan de wielen een fractie naar buiten gericht. In dit laatste geval kan een auto stabieler insturen, maar het heeft onder andere wel als nadeel dat de banden op een recht stuk niet gelijkmatig worden opgewarmd.

Met het DAS-systeem kan Mercedes ervoor zorgen dat Hamilton en Bottas in de bochten goed kunnen insturen, maar dat de banden op het rechte stuk toch recht lopen. Het zou Mercedes vooral op circuits met lange rechte stukken de nodige voordelen op moeten leveren, waaronder meer grip in de bochten, minder slijtage van de banden en meer topsnelheid op het rechte stuk.

Legaliteit

Het ingenieuze systeem van Mercedes is bijzonder complex, tijdrovend en kostbaar om te ontwikkelen, en dus is de FIA al enige tijd op de hoogte van het systeem. Mercedes weet dan ook vrijwel zeker dat het systeem niet zal worden afgekeurd.

"Ik maak me er niet echt zorgen over", aldus Allison. "Dit is namelijk niet nieuw voor de FIA. Het is waar we al enige tijd met hen over praten. De regels zijn vrij helder over wat toegestaan is wat betreft de stuursystemen en we zijn ervan overtuigd dat we aan alle eisen voldoen."

Topje van de ijsberg

Volgens Allison is het DAS-systeem slechts één van de vele noviteiten op de W11: "Elke nieuwe auto die we naar het circuit brengen zit vol innovaties. Ze zijn vaak alleen niet zo zichtbaar als een systeem als dit dat jullie met het blote oog kunnen zien. […] Dit is leuk, maar het is maar het topje van de ijsberg van vergelijkbare noviteiten op de auto. Ik ben blij dat dit er nu op zit en dat het erop lijkt dat we het kunnen gebruiken. De komende dagen zullen we uitvinden hoeveel voordeel het ons oplevert."

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van