Historische samenwerking

WEC en IMSA bundelen de krachten met nieuwe gezamenlijke topklasse

24 januari 2020 21:46 Aangepast: 25 januari 2020 09:05
Artwork: de bolides van het WEC en de IMSA gezamenlijk in actie Beeld © Sebring

De organisaties achter het FIA World Endurance Championship en het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship hebben vrijdag in Daytona een historische samenwerking aangekondigd. Vanaf het seizoen 2021/2022 zullen de bolides uit de hoogste klasse van beide kampioenschappen het tegen elkaar kunnen gaan opnemen.

In het Europees georiënteerde FIA World Endurance Championship zullen de LMP1-bolides deze zomer worden afgelost door de nieuwe zogenaamde Hypercars, terwijl de huidige DPi-bolides in de hoogste klasse van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap vanaf 2022 worden vervangen door een nieuwe generatie.

LMDh

Voorafgaande aan de 24 uur van Daytona (de eerste race van het nieuwe IMSA-seizoen) hebben IMSA-baas Jim France en Pierre Fillon – de president van Le Mans-organisator ACO – bekendgemaakt dat beide organisaties de handen ineenslaan met de oprichting van een nieuw zogenaamd LMDh-platform. Dit nieuwe platform wordt de opvolger van de zogenaamde DPi-klasse, die momenteel de topklasse van het IMSA-kampioenschap vormt.

De LMDh-bolides zullen gebaseerd zijn op de nieuwe generatie LMP2-auto's van chassisbouwers Oreca, Ligier, Multimatic en Dallara. Doormiddel van een KERS-systeem op de achtertrein en een eigen bodywork en krachtbron van de fabrikanten zelf worden de LMP2-auto's opgewaardeerd tot de nieuwe LMDh.

Langgekoesterde wens gaat in vervulling

De nieuwe LMDh-bolides zullen vanaf 2021/2022 mogen racen in de topklasse van het WEC, terwijl ze vanaf de start van het nieuwe IMSA-seizoen in 2022 ook de topklasse zullen vormen van het Amerikaanse endurance-kampioenschap. Daarmee gaat er een langgekoesterde wens van zowel de fans als de fabrikanten in vervulling, aangezien fabrikanten uit beide kampioenschappen het binnenkort tegen elkaar kunnen opnemen in de 24 uur van Le Mans.

Technische details over het LMDh-project zullen in maart bekend worden gemaakt op het circuit van Sebring. Zo is het bijvoorbeeld ook nog niet bekend of de Hypercars uit het WEC deel mogen gaan nemen aan races van het Amerikaanse kampioenschap zoals de 24 uur van Daytona.

'Cruciaal startpunt'

'Deze aankondiging vormt een cruciaal startpunt voor de toekomst van de lange-afstandsracerij", aldus ACO-president Pierre Fillon. "Een fabrikant zal binnenkort kunnen racen in de topklasse van twee kampioenschappen. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe exceptioneel dit is en tot hoeveel mogelijkheden dit zal leiden."

In het WEC gaan onder andere Toyota, Aston Martin en Peugeot racen met een Hypercar, terwijl Cadillac, Acura en Mazda momenteel als fabrikanten actief zijn in de hoogste klasse van het IMSA-kampioenschap. Onder andere McLaren, Ford, Lexus en Lamborghini zouden interesse hebben getoond in de oprichting van een mondiaal prototype-platform, waardoor er verwacht wordt dat ook andere fabrikanten zich nog aan zullen sluiten bij het gezamenlijke project van het WEC en de IMSA.

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van