Ga naar de inhoud
Dakar Rally

Vooruitblik: nieuw Dakar-hoofdstuk belooft ouderwets spektakel

De Dakar Rally begint dit weekend aan een veelbelovend derde hoofdstuk. Na drie decennia in Afrika en elf edities in Zuid-Amerika start de 42e editie morgen in Saudi-Arabië, waar de deelnemers het weer ouderwets zwaar beloven te krijgen.

De Dakar Rally geldt sinds 1979 als één van de meest uitdagende evenementen van de auto- en motorsport. De rally werd decennialang op Afrikaans grondgebied verreden, maar verhuisde in 2009 naar Zuid-Amerika. Na 11 edities in onder andere Argentinië, Peru en Bolivia begint de woestijnrally dit morgen aan haar derde hoofdstuk: met de verhuizing naar het nieuwe gastland Saudi-Arabië kiest de rally namelijk weer voor een nieuw werelddeel en wordt deze voor het eerst in het Midden-Oosten verreden.

Deelnemers wacht flinke uitdaging in Saudi-Arabië

De Dakar Rally is het eerste meerdaagse internationale sportevenement ooit in Saudi-Arabië, het van oorsprong zo conservatieve land dat sinds kort echter ook haar grenzen heeft geopend voor toerisme. Het land ontvangt de Dakar-karavaan dan ook met open armen, terwijl de rally zelf ook maar al te blij is met het nieuwe gastland. Met haar immense zandvlaktes, indrukwekkende rotspartijen, hoge zandduinen en snelle maanlandachtige pistes belooft het parcours van Dakar 2020 namelijk voor ieder wat wils in petto te hebben. Als we de woorden van de nieuwe Dakar-directeur David Castera mogen geloven belooft de 42e editie zelfs weer een ouderwetse échte Dakar te worden zoals we ze kennen van de gloriejaren in Afrika, waar velen hun hart verloren hebben aan de Dakar Rally.

De Route

Naast het veelbelovende terrein en het feit dat de deelnemers weer veel meer op zichzelf aangewezen zullen zijn – in tegenstelling tot de edities in Zuid-Amerika waar enthousiaste locals langs het parcours graag een helpend handje toestaken – heeft de organisatie zelf ook wat nieuwe uitdagingen uit de kast getrokken voor 2020. Zo zullen de rijders in een aantal etappes namelijk pas een kwartier voor de start het roadbook voor die etappe ontvangen, waardoor de grote fabrieksteams niet langer alvast een mannetje vooruit kunnen sturen om wat parcourskennis op te doen.

Ook keren de zogenaamde Marathonetappes weer terug, waarin de deelnemers zelf tussen twee etappes zonder hulp van hun team hun voertuig zelf weer op orde moeten maken voor de volgende dag. Nieuw dit jaar is de Super Marathonetappe voor de motorrijders en de quads: al na de tweede etappe krijgen de deelnemers na de finish slechts 10 minuten de tijd om te sleutelen aan hun motor of quad. Naast snelheid, is dus ook voorzichtigheid en handigheid geboden om een goed eindklassement te kunnen rijden.

De verhuizing naar Saudi-Arabië houdt ook in dat de nachten een stuk frisser zullen zijn dan in Zuid-Amerika en de dagen tevens een stuk korter. Wie flink in de problemen komt, zal in een pikdonkere en koude woestijn de finish moeten zien te vinden...

De motoren

Verdeeld over 12 etappes krijgen de deelnemers in totaal 7.856 kilometer voor hun kiezen, waarvan 5.097 kilometer getimed zal zijn. Bij de motoren zijn alle ogen opnieuw gericht op het fabrieksteam van KTM, dat de afgelopen 18(!) edities met de Dakar-zege aan de haal wist te gaan. Matthias Walkner, Sam Sunderland en Toby Price – die de rally vorig jaar ondanks een gebroken pols wist te winnen – zijn opnieuw de drie grote namen die het moeten gaan doen voor de Oostenrijkse fabrikant. Sunderland pakte afgelopen aar de titel in het WK Cross-Country, al kwam dit mede doordat Walkner en Price lang met blessures aan de kant stonden. Voor Dakar 2020 staan de drie KTM-rijders echter fit aan de start.

De grote uitdagers van KTM zijn dit jaar opnieuw de fabrieksteams van Honda, Husqvarna en Yamaha. Honda-rijder Joan Barreda is altijd razendsnel en doorgaans goed voor meerdere etappezeges, maar de Spanjaard blijft zelden twee weken lang foutloos. De Argentijn Kevin Benavides en de Amerikaan Ricky Brabec zijn de twee andere grote namen van Honda. Bij Yamaha is de Fransman Adrien van Beveren de belangrijkste kanshebber, al komt de grootste bedreiging voor KTM waarschijnlijk uit de hoek van Husqvarna. Andrew Short bewees in het najaar al zijn klasse met een overwinning in de Rally van Marokko, terwijl teamgenoot Pablo Quintanilla vorig jaar tot hij crashte op de laatste dag nog volop kanshebber was voor de overwinning.

Namens Nederland staan er zeven motorrijders aan de start van de Dakar Rally. Mirjam Pol heeft met zeven eerdere deelnames de meeste ervaring. Paul Spierings – vorig jaar de beste Nederlander met een 26e plek – is ook opnieuw van de partij, evenals Edwin Straver. De KTM-rijder pakte vorig jaar de zege in het zogenaamde kistklassement, de klasse voor motorrijders die volledig op zichzelf zijn aangewezen en de finish moeten zien te halen zonder hulp van een team. Olaf Harmsen is de enige Nederlandse debutant op de deelnemerslijst.

De auto's

Net als bij de motoren zullen er ook bij de auto's een groot aantal toprijders van start gaan in Djedda. Titelverdediger Nasser Al-Attiyah is samen met voormalig Dakar-winnaar Giniel de Villiers één van de grote namen bij Toyota. Tweevoudig Formule 1-kampioen Fernando Alonso stapt eveneens in bij het fabrieksteam van Toyota en maakt dit jaar zijn Dakar-debuut. De Spanjaard krijgt niemand minder landgenoot Marc Coma - vijfvoudig winnaar bij de motoren – mee als navigator. Bernhard ten Brinke is de vierde en laatste rijder van het Toyota-fabrieksteam. De coureur uit Zeddam heeft zijn snelheid al regelmatig laten zien, maar door veel pech zat een goede eindklassering er de laatste jaren niet in.

De concurrentie voor Toyota komt dit jaar opnieuw van het Duitse MINI X-raid, waar dertienvoudig Dakar-winnaar Stéphane Peterhansel en tweevoudig winnaar Carlos Sainz allebei aan de start verschijnen met een buggy. Voormalig Dakar-winnaar Nani Roma nam afscheid van MINI voor een nieuw avontuur bij het team van Borgward, dat wordt gerund door het Nederlandse Wevers Sport.

Naast Ten Brinke staat er nog een aantal andere Nederlanders aan de start die hopen op een plekje in de bovenste regionen van het autoklassement. Erik van Loon (4e in 2015) en Peter van Merksteijn (8e in 2018) staan beiden ook aan de start met een Toyota Hilux, maar rijden niet voor het officiële fabrieksteam. Maik Willems, de broertjes Coronel en Teun Stam maken het rijtje Nederlanders bij de auto's compleet.

Kees Koolen en Jurgen van den Goorbergh rijden ook met een vierwieler, maar dan in de zogenaamde SSV-klasse. Finishen in deze relatief nieuwe klasse is voor Koolen het voornaamste doel. De Brabantse ondernemer wist als enige rijder namelijk ook al de finish te halen in de overige categorieën (Motor, Quad, Auto en Truck).

De trucks

Als vanouds komt het grootste deel van de Nederlandse deelnemers dit jaar opnieuw uit in het truckklassement. De naam van Gerard de Rooy ontbreekt dit jaar echter op de startlijst: de tweevoudig Dakar-winnaar slaat de editie van 2020 wegens een hernia over. De Rooy is wel van de partij in Saudi-Arabië met zijn eigen team. Jongelingen Janus van Kasteren en Vick Versteijnen moeten namens Team De Rooy gaan jagen op een podiumklassering. Andere Nederlandse podiumkandidaten zijn Martin van den Brink (Mammoet Rallysport) en Riwald-rijders Pascal de Baar en Gert Huzink. Laatstgenoemde zorgt deze Dakar voor een wereldprimeur, door met een heuse hybridetruck aan de start te verschijnen van de rally.

Grote favoriet bij de trucks is dit jaar opnieuw het ijzersterke team van Kamaz, maar ook Ales Loprais en het alsmaar sterker wordende Wit-Russische MAZ zullen het de Nederlanders flink lastig willen maken in de top van het truckklassement.

Dakar Rally te zien bij RTL 7

De Dakar Rally gaat morgen (zondag 5 januari) officieel van start met de eerste etappe van Djedda naar Al Wajh, en finisht op vrijdag 17 januari in Qiddiya. RTL GP doet uitgebreid verslag van de rally, onder andere met dagelijkse uitzendingen op RTL 7 om 18.30 uur.

 

Nederlandse deelnemers Dakar 2020

Motoren
Nr. Naam Merk
37 Paul Spierings Husqvarna
40 Edwin Straver KTM
54 Mirjam Pol Husqvarna
93 Guillaume Martens KTM
115 Olaf Harmsen KTM
124 Martien Jimmink Husqvarna
146 Gerben Lieverdink KTM

 

Auto's
Nr. Coureur/Navigator Merk
307 Bernhard ten Brinke / Tom Colsoul Toyota
314 Erik van Loon / Sébastien Delauney Toyota
316 Peter van Merksteijn / Michael Orr Toyota
347 Tim Coronel / Tom Coronel Buggy
359 Maik Willems / Rob van Pelt Toyota
369 Teun Stam / René Bargeman Toyota

 

SSV's
Nr. Coureur/Navigator Merk
429 Kees Koolen / Jurgen van den Goorbergh CAN-AM

 

Trucks
Nr. Crew Merk
505 Janus van Kasteren / Marcel Snijders / Darek Rodewald IVECO
506 Martin van den Brink / Wouter de Graaff / Mitchel van den Brink Renault
507 Gert Huzink / Rob Buursen / Martin Roesink Renault
514 Pascal de Baar / Jan van der Vaet / Stefan Slootjes Renault
522 Vick Versteijnen / Teun van Dal / André van der Sande IVECO
524 Richard de Groot / Raph van den Elshout / Jan Hulsebosch Renault
525 Gerrit Zuurmond / Jasper Riezebos / Klaas Kwakkel MAN
527 Jan van de Laar / Ben van de Laar / Dolf Huijgens DAF
530 Ed Wigman / Joël Ebbers / Dirk Schatorie MAN
531 Michiel Becx / Erwin Kuijpers / Bernard der Kinderen IVECO
533 William de Groot / Edwin van de Langenberg / Harrie Schuurmans DAF

 

Dit is een artikel van