FIA WEC

Toyota domineert 8u Bahrein, Bleekemolen en Ten Voorde winnen GTE AM

14 december 2019 21:50 Aangepast: 14 december 2019 22:19

Toyota heeft met overmacht de 8-uursrace van Bahrein op haar naam geschreven. In de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship boekte de Japanse fabrikant een overtuigende 1-2 in de LMP1-klasse. Bij de GTE’s ging de zege in de Pro-klasse na een fraai duel naar Aston Martin, terwijl Jeroen Bleekemolen en Larry ten Voorde samen met derde rijder Ben Keating de sterksten waren in de GTE AM-klasse.

De beide Toyota’s werden in Bahrein vanwege het grote snelheidsverschil met de overige bolides in de LMP1-klasse wat geknepen, waardoor zij de race vanaf de tweede startrij moesten aanvangen, Bij de start ging het echter al meteen mis voor de Rebellion en de Ginetta op de eerste startrij: beide auto’s raakten elkaar bij het uitkomen van de eerste bocht, waardoor de Toyota met startnummer 7 meteen de leiding kon overnemen.

In het vervolg van de race bleek Toyota vooral op het gebied van de betrouwbaarheid ongenaakbaar. Na het incident bij de start liepen de teams van Rebellion en Ginetta namelijk ook nog eens tegen technische problemen aan, waardoor Toyota eenvoudig de race kon controleren.

Na acht uur racen was het uiteindelijk de #7 Toyota TS050 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria Lopez die als eerste de eindstreep passeerde. Sebastien Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima kwamen op een ronde achterstand als tweede aan de finish in de zusterbolide met startnummer 8. Rebellion maakte ondanks de problemen aan het begin van de race het podium compleet met Norman Nato, Bruno Senna en Gustavo Menezes.

United Autosports wint LMP2, Tung op het podium

In de LMP2-klasse ging de overwinning naar United Autosports. De Brits/Amerikaanse renstal scoorde daarmee haar allereerste overwinning in het WEC, na een dominante race van Paul di Resta, Phil Hanson en Filipe Albuquerque. Na acht uur racen had het trio een voorsprong van 21 seconden op de #38-bolide van JOTA Sport.

Ho-Pin Tung kwam namens Jackie Chan DC Racing als derde aan de finish, één plekje voor Job van Uitert in de Oreca met startnummer 26. Racing Team Nederland moest in de LMP2-klasse genoegen nemen met de zesde plaats.

Aston Martin klopt Ferrari in GTE Pro

In de GTE Pro-klasse vochten Aston Martin en Ferrari vrijwel de gehele acht uur een fraai gevecht uit om de overwinning. De strijd werd uiteindelijk beslist in het voordeel van het Britse merk, nadat Miguel Molina met nog een half uur op de klok een drive through-penalty aan zijn broek had gekregen. De Ferrari-coureur werd bestraft voor het feit dat hij met wielspin wegreed bij zijn pitstop, wat in het WEC vanwege de veiligheid wordt gezien als een overtreding.

Door de straf voor Molina kon Marco Sorensen de #95 Aston Martin Vantage GTE – die hij deelde met Nicki Thiim – naar de zege én de leiding in het kampioenschap rijden. Molina en zijn teamgenoot Davide Rigon moesten op 13,798 seconden achterstand genoegen nemen met de tweede plek.  Het duo wist daarmee wel een stokje te steken voor een 1-2 van Aston Martin. Maxime Martin en Alex Lynn maakten het podium in de GTE Pro-klasse namelijk compleet met de #97 Aston Martin.

Bleekemolen, Ten Voorde en Keating zegevieren in GTE AM

De #57 Porsche van Bleekemolen, Ten Voorde en Keating De #57 Porsche van Bleekemolen, Ten Voorde en Keating

In de GTE AM-klasse ging de overwinning overtuigend naar Jeroen Bleekemolen, Larry ten Voorde en Ben Keating. Het trio van Team Project 1 had de race van pole-position aan mogen vangen met de #57 Porsche 911 RSR, en domineerde de race van start tot finish. Ten Voorde – die dit weekend opnieuw inviel voor vaste rijder Felipe Fraga – stuurde de Porsche uiteindelijk met een halve minuut voorsprong als eerste over de finish.

De tweede plek ging naar de #98 Aston Martin. Gulf Racing maakte het podium compleet met de #86 Porsche.

UITSLAG 8 UUR VAN BAHREIN

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van