Dutch Grand Prix

Zo moet Circuit Zandvoort er uit komen te zien voor de Dutch Grand Prix

29 november 2019 17:11 Aangepast: 29 november 2019 17:19

Met nog iets meer dan een half jaar te gaan tot de Dutch Grand Prix is de verbouwing van Circuit Zandvoort momenteel in volle gang. Naast de veranderingen aan het circuit zelf worden er ook langs de baan tal van veranderingen doorgevoerd om het duinencircuit gereed te maken voor de Formule 1. Samen met bouwpartner VolkerWessels heeft Circuit Zandvoort vandaag meer details over de veranderingen bekendgemaakt.

Na de eerste voorbereidende werkzaamheden word er sinds begin deze maand volle bak gewerkt op Circuit Zandvoort om de baan gereed de maken voor de komst van de Formule 1 begin mei 2020. Zoals bekend wordt het circuit zelf op een aantal punten aangepast, met de transformatie van de Arie Luyendijkbocht tot een heuse kombocht als voornaamste ingreep. Verder wordt er momenteel echter ook gewerkt aan de uitbreiding van het pitgebouw, het paddockterrein, de aanleg van voetgangerstunnels en de bouw van een nieuw medisch centrum.

Nieuwe voetgangerstunnels en medisch centrum

Het medisch centrum – een prefab, 1-laags, duurzaam houten gebouw – wordt momenteel in Vroomshoop gebouwd en daarna in zijn geheel getransporteerd naar Zandvoort. Op het circuit zelf wordt al hard gewerkt aan de aanleg van twee nieuwe voetgangerstunnels met een lengte van 40 meter, die de te verachten publieksstromen in veilige banen moeten leiden. Het pitgebouw wordt verder uitgebreid met een extra laag van 8 meter breed en 150 meter lang dat voornamelijk dienst zal gaan doen als VIP-dek.

De werkzaamheden in Zandvoort zijn in volle gang De werkzaamheden in Zandvoort zijn in volle gang

Veranderingen op en naast de baan

Op de illustraties van VolkerWessels is te zien hoe het circuit zelf er na de werkzaamheden uit moet komen te zien. Zo komt er aan het einde van het rechte stuk een uitloopstrook te liggen, maar wordt op het merendeel van het circuit vastgehouden aan de vertrouwde grindbak. De Hugenholtz-bocht wordt enigszins verlegd, terwijl de bocht tevens een lichte verkanting krijgt om het inhalen te bevorderen. De meest ingrijpende wijziging wordt zoals eerder al bekend werd gemaakt doorgevoerd aan de Arie Luyendijk-bocht, die wordt getransformeerd tot een heuse kombocht.

Het achterste gedeelte van het circuit blijft grotendeels ongewijzigd, al worden er naast de baan wel de nodige aanpassingen doorgevoerd om meer ruimte te bieden voor het publiek. Als onderdeel van de werkzaamheden zal meer dan de helft van het circuit worden voorzien van een nieuwe laag asfalt.

Aanstaande maandag geeft Circuit Zandvoort meer tekst en uitleg over de voortgang van de werkzaamheden op het circuit. Bekijk hieronder de illustraties van het geplande eindresultaat.

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`