Grand Prix van Nederland

Zandvoort: '100.000 bezoekers Dutch GP komen op de fiets'

18 oktober 2019 14:28 Aangepast: 18 oktober 2019 14:44

De organisatie van de Grand Prix van Nederland verwacht dat een derde van het aantal bezoekers volgend jaar op de fiets naar het circuit van Zandvoort gaat. Zo blijkt uit het concept-mobiliteitsplan, dat in handen is van De Volkskrant.

Het definitieve mobiliteitsplan voor de Dutch Grand Prix wordt in december gepresenteerd aan alle betrokken partijen, maar nu al staat vast dat Nederland begin mei volop gepromoot zal worden als fietsland.

In het concept-mobiliteitsplan staat uitgebreid beschreven dat de tweewieler op 1, 2 en 3 mei 2020 een grote factor zal spelen in de verkeersstroom naar het circuit. Van de 100.000 bezoekers per dag verwacht de organisatie dat ongeveer een derde van de Formule 1-fans per fiets naar het duinencircuit trekt. Die verwachting baseert de organisatie op het feit dat bij de registratie voor de aankoop van de Formule 1-tickets een derde van het aantal geïnteresseerde bezoekers heeft aangegeven dat ze per fiets naar het circuit zullen gaan. Daarnaast woont ruim een kwart (26 procent) van de gelukkigen die een kaartje hebben weten te bemachtigen op minder dan 25 kilometer van het circuit.

Voor de toeschouwers die niet in de buurt van het circuit wonen worden er op maximaal 15 kilometer van het circuit zogenaamde 'Park & Bikes' ingericht. Op deze plekken kunnen automobilisten hun auto parkeren, om vervolgens op hun eigen fiets de laatste kilometers richting het circuit af te leggen. Rondom het circuit zal er in fietsenstallingen plek zijn voor 32.400 fietsen. De organisatie wilde aanvankelijk ook nog 30.000 huurfietsen beschikbaar stellen, maar vond hiervoor geen leverancier.

Ambitieus, maar realistisch

Experts melden aan De Volkskrant dat het fietsplan van de Dutch Grand Prix 'gigantisch ambitieus', maar wel realistisch is. De Fietsersbond is blij dat de Grand Prix wordt aangegrepen om Nederland als fietsland te promoten. Experts zetten wel hun vraagtekens bij het feit dat er in het plan geen rekening wordt gehouden met de invloed van eventueel slecht weer, dat er voor kan zorgen dat veel fietsers alsnog voor een alternatief vervoersmiddel kiezen.

Trein de sleutel, fiets het uithangbord

Hoewel er dus een belangrijke rol is weggelegd voor de fiets, ligt de focus van de organisatie vooral op het vervoer per spoor. Niet voor niets schrijft de organisatie in het conceptplan 'De trein is de sleutel, de fiets is het uithangbord.' De organisatie denkt dat 31 procent van de ruim 100.000 bezoekers per dag de trein zal nemen. Om aan die behoefte te kunnen voldoen zal het aantal treinen tussen Haarlem en Zandvoort worden verhoogd van twee, naar tien treinen per uur. Daarmee kunnen er per uur ruim 12.000 bezoekers per spoor naar de kustplaats worden vervoerd.

Voor het zover is zal de gemeente Zandvoort wel nog met extra geld over de brug moeten komen. Spoorbeheerder ProRail heeft namelijk al aangegeven dat er zonder extra financiële steun geen extra treinen zullen worden ingezet.

Auto en (pendel)bus

Het restant van de bezoekers zal per auto of touringcar naar het circuit trekken. In het hele land komen 150 opstapplaatsen voor bezoekers. Automobilisten zullen hun auto op een Park & Ride parkeren, waarna ze met een pendelbus het laatste stuk naar het circuit zullen afleggen. Zandvoort zelf zal voor automobilisten zonder speciale doorlaatpas niet bereikbaar zijn. De N200 en de N201 – de twee belangrijkste toegangswegen naar de kustplaats – zullen namelijk worden afgesloten, en alleen toegankelijk zijn voor bewoners, hulpdiensten en personeel.

De gemeente Zandvoort beslist in december over het mobiliteitsplan zodra de definitieve versie op tafel ligt. Een woordvoerder van de Dutch Grand Prix heeft er volgens De Volkskrant in ieder geval vertrouwen in: "Op een mooie zomerdag komen ook 100.000 mensen naar het Zandvoortse strand. Daar hoor je niemand over."

RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`