World Endurance Championship

Glickenhaus geeft nieuwe plaatjes van WEC Hypercar vrij

18 september 2019 17:47 Aangepast: 18 september 2019 18:09

Scuderia Cameron Glickenhaus heeft woensdag nieuwe digitale schetsen vrijgegeven van de Hypercar waarmee het Amerikaanse merk volgend jaar gaat deelnemen aan het FIA World Endurance Championship.

Het WEC neemt na het huidige seizoen afscheid van de LMP1-bolides, waarna zogenaamde Hypercars volgend jaar de nieuwe topklasse zullen vormen van het endurance-kampioenschap. Glickenhaus is één van de fabrikanten die eerder al bekendmaakte dat het in 2020 zal uitkomen in de Hypercar-klasse. Woensdag heeft de Amerikaanse fabrikant zogenaamde ‘renders’ vrijgegeven van de auto waarmee het gaat racen in het WEC.

3.0-liter twin-turbo V6

De Glickenhaus 007 wordt in Italië gebouwd bij Podium, en zal worden aangedreven door een 3-liter twin-turbo V6-krachtbron. Daarmee kiezen de Amerikanen er dus voor om de hybride-technologie links te laten liggen.

Glickenhaus wil nog niet vertellen welke fabrikant verantwoordelijk gaat zijn voor de motor, al wijst alles erop dat de Amerikanen een deal hebben gesloten met Alfa Romeo. De livery waarin de Glickenhaus 007 op de digitale schetsen is gehuld lijkt namelijk sterk op de kleurstelling waarmee Alfa Romeo in de jaren ’70 zelf racete op Le Mans. Verder doen ook de velgen sterk denken aan het ontwerp van het Italiaanse merk, terwijl het ook geen toeval zal zijn dat Alfa Romeo zelf momenteel al een 3-liter twin-turbo V6 in productie heeft.

Naast haar eigen fabrieksteam zal Glickenhaus ook Hypercars beschikbaar stellen voor geïnteresseerde klantenteams. Daarnaast zal er op later termijn ook een straatlegale variant van de 007 worden gebouwd voor op de openbare weg. Het eerste exemplaar van de auto moet deze winter uit de fabriek rollen, waarna Glickenhaus aan het begin van de zomer waarschijnlijk voor het eerst gaat testen met de Hypercar.

Glickenhaus zal het in de nieuwe topklasse van het WEC op gaan nemen tegen Aston Martin en Toyota. Aston Martin kiest voor haar Valkyrie net als Glickenhaus ook voor een aandrijflijn zonder hybride-energie. Toyota houdt wel vast aan de hybride-technologie, die het momenteel ook al gebruikt in haar LMP1-bolides.

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`