Formule 1

Haas en hoofdsponsor Rich Energy per direct uit elkaar

09 september 2019 15:42 Aangepast: 09 september 2019 15:50

Het Formule 1-team van Haas en haar hoofdsponsor Rich Energy hebben een punt gezet achter hun samenwerking. Beide partijen hebben besloten om per direct uit elkaar te gaan, waarmee er een einde komt aan een maandenlange soap.

Nadat Rich Energy vorig jaar al bij meerdere teams had aangeklopt, besloot de energiedrankjesfabrikant deze winter als hoofdsponsor in zee te gaan met het team van Haas. Als gevolg van de nieuwe samenwerking werden de bolides van de Amerikaanse renstal uitgerust in een nieuwe zwart/gouden kleurstelling, en verschenen de logo's van Rich Energy op de auto's en teamkleding.  

Rich Energy-CEO William Storey (tweede van rechts) presenteert de samenwerking met Haas F1 Rich Energy-CEO William Storey (tweede van rechts) presenteert de samenwerking met Haas F1

Maandenlange soap

De komst van Rich Energy in de Formule 1 deed al snel veel stof opwaaien. Zo werden er vraagtekens gezet bij de productieaantallen van de energiedrankjesfabrikant, en kwam ook CEO William Storey meerdere malen in opspraak. Halverwege de eerste seizoenshelft moest Haas al het hertenlogo van Rich Energy van de bolides halen omdat het logo gekopieerd zou zijn van fietsenfabrikant Whyte Bikes, dat naar de rechter was gestapt. In juli escaleerde de situatie nadat Storey had aangekondigd dat de samenwerking met Haas werd beëindigd vanwege de teleurstellende resultaten van de Amerikaanse renstal. Wat volgde was een interne machtsstrijd binnen Rich Energy, waarna de aandeelhouders van Rich Energy de deal met Haas in leven hielden en dus ook de logo's op de auto's bleven.

Na de soap aan het begin van de zomer maakte Haas-teambaas Günther Steiner vorige maand al bekend dat Rich Energy voor de Grand Prix van Singapore een besluit zou nemen over de sponsordeal met Haas. Maandag maakte de renstal bekend dat beide partijen hebben besloten om per direct de samenwerking te beëindigen.

"Ondanks de substantiële aandacht voor het merk tijdens haar samenwerking met het F1-team van Haas, moet er vanwege een herstructureringsproces binnen Rich Energy opnieuw worden gekeken naar de globale strategie. Als gevolg hebben Haas F1 Team en Rich Energy besloten dat een beëindiging van de huidige samenwerking voor beide partijen het beste zou zijn."

Haas behoudt zwart/gouden kleurstelling

Hoewel de logo's van Rich Energy vanaf de eerstvolgende race in Singapore dus verdwenen zullen zijn, heeft Haas laten weten dat haar auto's dit seizoen wel de zwart/gouden kleurstelling zullen behouden.

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`