24 uur van Le Mans

Toyota’s nek-aan-nek de nacht in op Le Mans

16 juni 2019 00:42 Aangepast: 16 juni 2019 00:53

Aan het begin van de nacht is de spanning nog altijd om te snijden in de 87e editie van de 24 uur van Le Mans. Na negen uur racen domineert Toyota, maar het verschil tussen de beide zusterbolides is minimaal.

De openingsfase van de 24 uur van Le Mans werd gedomineerd door de Toyota met startnummer 7, maar mede dankzij een Safety Car-situatie wist de zusterbolide met startnummer 8 het gat weer dicht te rijden, en in de avond zelfs de leiding over te nemen. Ondanks het feit dat José Maria Lopez tot twee keer toe even door het grind moest met de #7 Toyota, kwam de polesitter aan het begin van de nacht in handen van Mike Conway weer aan de leiding te liggen. Na negen uur racen was het verschil tussen de beide zusterbolides echter maar een handjevol seconden.

Op twee ronden achterstand van de Toyota’s zijn het de beide bolides van SMP Racing die voorlopig de rest van het veld aanvoeren. De beide Rebellions liepen in het eerste deel van de race al flink wat vertraging op: zo boorde Thomas Laurent de #3 Rebellion in de vangrails bij het aanremmen van de tweede Mulsanne-chicane, terwijl de zusterbolide met startnummer 1 ver terugviel met motorproblemen. Nog meer problemen waren er echter voor de LMP1-bolides van ByKoless en DragonSpeed, het team waar ook Renger van der Zande voor uitkomt. Door technische problemen liepen beide LMP1-bolides al tientallen ronden achterstand op.

IJzersterke Van Uitert leidt in LMP2-klasse

In de LMP2-klasse is de leiding bij het vallen van de nacht in handen van de #26 Oreca van G-Drive Racing. Le Mans-debutant Job van Uitert wist aan het einde van de middag de leiding over te nemen van de #36 Signatech-Alpine, die het gat naar de leider echter op een paar seconden wist te houden. Beide bolides hebben wel al een flinke voorsprong op de rest van het LMP2-veld, dat wordt aangevoerd door de #38 Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho-Pin Tung.

Racing Team Nederland kende een ijzersterk begin van de 24 uur van Le Mans, maar door twee lekke banden en problemen met de koppeling viel de #29 Dallara aan het begin van de avond ver terug.

Titanengevecht in GTE Pro

In de GTE Pro-klasse blijven de verschillen vooraan minimaal. Na negen uur racen zijn Porsche, Ferrari, Corvette en Ford nog altijd in een felle strijd om de koppositie verwikkeld. Bij het vallen van de nacht had de Porsche met startnummer 92 een kleine voorsprong, al blijft het bij de GTE Pro’s voortdurend stuivertje wisselen vooraan. Nick Catsburg kan zich met de BMW helaas niet mengen in de strijd om de overwinning. Ook Aston Martin kan het tempo van de auto’s vooraan niet volgen.

Bleekemolen aan de leiding in GTE AM

In de GTE AM-klasse heeft het team van Keating Motorsports vooralsnog stevig de touwtjes in handen. In een ijzersterk eerste deel van de race wist Jeroen Bleekemolen de Ford GT met startnummer 85 naar voren te rijden, waarna teamgenoot Felipe Fraga aan het begin van de avond de leiding wist te pakken in de AM-klasse. Derde rijder Ben Keating en Bleekemolen wisten de voorsprong vervolgens verder uit te breiden in de avond, waardoor Bleekemolen met een comfortabele voorsprong van anderhalve minuut de nacht indook.

Volg de 24 uur van Le Mans via de uitzending op RTL 7 of via de liveblog op RTL GP.

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`