24 uur van Le Mans

14 redenen waarom je de 24 uur van Le Mans dit weekend niet mag missen

15 juni 2019 07:40 Aangepast: 15 juni 2019 08:02

Dit weekend wordt op het Circuit de La Sarthe in Frankrijk de 87e editie van de 24 uur van Le Mans verreden. De grootste en meest bekende 24-uursrace ter wereld belooft dit jaar opnieuw een waar spektakelstuk te worden. RTL GP geeft je 14 redenen waarom je de tv dit weekend af moet stemmen op RTL 7, dat de race dit jaar voor het achtste jaar op rij in zijn geheel uitzendt.

1. De historie

De 24 uur van Le Mans wordt dit weekend voor de 87e keer verreden, en het is daarmee de oudste nog bestaande 24-uursrace ter wereld. Met ruim 250.000 fans langs het 13,626 kilometer lange Circuit de La Sarthe is het tevens de grootste 24-uursrace ter wereld, terwijl het samen met de Grand Prix van Monaco en de Indianapolis 500 tevens één van de drie meest prestigieuze autoraces ter wereld is. Een van de aspecten die de 24 uur van Le Mans zo bijzonder maakt is de enorme historie van de race. Legendarische prestigegevechten tussen grote merken als Ford en Ferrari, de hegemonie van Porsche met de iconische 917, overwinningen van Gijs van Lennep en Jan Lammers, maar ook onvergetelijke drama’s door technisch malheur of zware crashes. In de 24 uur van Le Mans wordt ieder jaar weer autosporthistorie geschreven.

 

2. 4 races in 1

Op Le Mans wordt er gereden in vier verschillende klassen: de snelste bolides rijden in de LMP1-klasse, waarin er gereden wordt met de meest geavanceerde prototypes. In de LMP2-klasse rijden eveneens prototypes, maar dan standaardexemplaren van chassisbouwers Oreca, Dallara en Ligier. Dan volgen nog de beide GTE-klassen, waarin er gereden wordt met GT-auto’s die in tegenstelling tot de prototypes gebaseerd zijn op auto’s voor op de openbare weg. In de GTE Pro-klasse strijden de fabrieksteams tegen elkaar, in de GTE AM-klasse rijden min of meer dezelfde bolides, maar worden ze dan gerund door klantenteams en moet er minimaal één zogenaamde amateurrijder achter het stuur zitten.

Hoewel het op Le Mans voor het grootste gedeelte draait om de algehele overwinning – een strijd die wordt uitgevochten door de snelste bolides uit de LMP1-klasse – is de strijd om de overwinning in de verschillende klassen vaak nog veel spectaculairder en spannender. Het gevolg is dat je vier races binnen één race krijgt, en er dus altijd wel ergens op de baan een spannend gevecht wordt uitgevochten. Daarnaast zorgen de snelheidsverschillen tussen de vier klassen ook altijd weer voor de nodige incidenten, wanneer het op een ronde zetten van een andere rijder toch niet helemaal goed blijkt te gaan.

 

3. De strijd in de LMP1-klasse

In de LMP1-klasse staan dit jaar acht bolides aan de start: Na het terugtrekken van Porsche en Audi enkele jaren terug is Toyota de enige overgebleven fabrikant in de LMP1-klasse. Het Japanse merk verschijnt met twee bolides aan de start, wat ook geldt voor de privéteams van Rebellion en SMP Racing. De teams van DragonSpeed en ByKolles maken het LMP1-veld met elk één bolide compleet. De beide Toyota’s maken als enigen gebruik van een hybride-aandrijfsysteem, waardoor zij in het voordeel zijn bij met name het uitaccelereren van de bochten. Op papier is Toyota dan ook favoriet, maar het verleden heeft al aangetoond dat er ook bijzonder veel stuk kan gaan aan een geavanceerd hybride-systeem. Snelheid helpt je op Le Mans naar de eerste plek, maar betrouwbaarheid helpt je naar de finish. De 24 uur van Le Mans kan dan ook beschouwd worden als een gevecht tussen de schildpad en de haas: Toyota zal vroeg het heft in handen nemen, maar mochten de Japanners in de 24 uur ook maar een kleine tegenslag te verduren krijgen, zit de concurrentie ze op de hielen…

 

4. De strijd in de LMP2-klasse

Met een totaal van 20 auto’s heeft de LMP2-klasse ook deze Le Mans weer het meeste aantal auto’s aan de start. 12 teams hebben gekozen voor een chassis van Oreca, 6 teams rijden met een Ligier terwijl Dallara voor de twee overige inschrijvingen heeft gezorgd. De drie chassisbouwers zijn onderling erg aan elkaar gewaagd, terwijl alle LMP2-bolides ook nog eens met dezelfde Gibson-motor rijden. Het zorgt ervoor dat de verschillen in de LMP2-klasse enorm dicht bij elkaar liggen, en het aantal teams dat kan vechten voor een podium niet meer op één hand te tellen is. De strijd om de overwinning in de LMP2-klasse is dan ook ieder jaar weer razend spannend. Eén kleine tegenslag als een lekke band of een mislukte pitstop, en je kansen op de overwinning zijn zo goed als verkeken.

 

5. De strijd in de GTE Pro-klasse

De strijd om de overwinning in de GTE Pro-klasse wordt dit jaar wellicht wel het meest iconische titanenduel in lange tijd. 17 bolides staan er aan de start, en eigenlijk maken ze allemaal wel kans om te winnen. De strijd om de zege bij de GTE Pro’s is een absolute prestigekwestie tussen Ferrari, Ford, Corvette, Porsche, Aston Martin en BMW, zes grote autofabrikanten die allemaal met minimaal twee bolides de strijd met elkaar aangaan op Le Mans. Op elke bolide zijn drie professionele GT-coureurs ingedeeld, en dus wordt er tijdens de 24-uursrace meer dan eens om elke millimeter, deur-aan-deur gevochten.

De strijd in de GTE Pro-klasse kan het beste worden gezien als een 24 uur durende sprintrace. De verschillen blijven doorgaans minimaal, waardoor de strijd om de overwinning vaak pas in de laatste ronden van de race wordt beslist.

 

6. De strijd in de GTE AM-klasse

Net als in de GTE Pro-klasse wordt er ook in de AM-klasse gereden met GTE-bolides, al moeten ze in deze klasse minimaal een jaar oud zijn. In deze klasse zijn het niet de fabrikanten, maar privéteams die de auto’s runnen. Daarnaast moet er minimaal één amateurrijder op de auto zijn ingedeeld. Ook in deze klasse liggen de verschillen altijd dicht bij elkaar en is de winnaar vooraf nauwelijks te voorspellen. Met bolides van Ferrari, Porsche, Aston Martin en Ford aan de start is de diversiteit ook in deze klasse groot. In totaal gaan er 16 auto’s strijden om de GTE AM-zege. Dat hadden er 17 moeten zijn, maar na een zware crash van Tracy Krohn in de vrije training op woensdag heeft de Porsche met starnummer 99 zich terug moeten trekken voor de race.

 

7. Acht Nederlanders aan de start

Met maar liefst acht Nederlanders aan de start is ons land dit jaar uitermate goed vertegenwoordigd in de 24 uur van Le Mans. Daarnaast is er ook nog eens in elke klasse minimaal één Nederlander actief, genoeg om voor te juichen dus! In de LMP1-klasse mikt Renger van der Zande op een podiumklassering met de #10 bolide van DragonSpeed, die gehuld is in de iconische blauw/oranje Gulf-livery. Van der Zande wist eerder dit jaar met onder andere Fernando Alonso als één van zijn teamgenoten al de 24 uur van Daytona te winnen, maar mikt in Le Mans vooral op een podiumfinish.

In de LMP2-klasse zijn dit jaar maar liefst vijf Nederlanders actief, en is er zelfs een geheel Nederlands team. Racing Team Nederland staat dit jaar voor de derde keer met de knalgele #29 Dallara aan de start, die bestuurd zal worden door teameigenaar Frits van Eerd, oud Formule 1-coureur Giedo van der Garde en Le Mans-debutant Nyck de Vries. Job van Uitert is de andere Nederlandse debutant op Le Mans, hij stapt in de #26 Oreca van het Russische G-Drive, dat één van de favorieten voor de overwinning is. Ook Ho-Pin Tung behoort tot de favorieten. De Nederlandse-Chinees rijdt opnieuw met de #38 Oreca van het team van Jackie Chan DC-Racing, waarmee hij twee jaar geleden nog de LMP2-klasse wist te winnen en tweede overall werd!

Bij de GTE Pro’s staat Nick Catsburg voor de tweede keer aan de start met de #81 BMW M8 GTE. De meest ervaren Nederlander vinden we terug in de GTE Am-klasse: met de paarse #85 Ford GT gaat Jeroen Bleekemolen dit weekend in zijn 14e Le Mans-deelname vol voor de overwinning in zijn klasse.

Naast de rijders zelf werken er ook bij de teams een groot aantal Nederlanders, zoals Toyota-teambaas Rob Leupen en BMW-teambaas Ernest Knoors. Daarnaast mogen we ook het grote aantal Nederlandse marshals die opnieuw 24 uur in weer en wind langs de kant van de baan zorgen voor de veiligheid van de coureurs en een goed verloop van de race niet vergeten.

 

8. 'Als amateur in de Champions League-finale'

Autosport is duur, en wanneer je niet kunt rekenen op de steun van een grote fabrikant of sponsor valt het niet mee voor een team om het financiële plaatje rond te krijgen. In de endurance-racerij wordt dit probleem voor een deel opgelost met de inzet van zogenaamde amateurrijders. Deze coureurs kopen zich voor een bepaald bedrag in bij een team (of richten hun eigen team op), met in ruil één van de drie beschikbare stoeltjes in een auto. Hoewel ze als amateur bestempeld worden zijn deze rijders absoluut geen koekenbakkers, maar wel absolute liefhebbers van de sport die alles doen voor een goed resultaat. Het inzetten van een amateurrijder – die minimaal 6 van de 24 uur van de race voor zijn rekening moet nemen – is verplicht in de LMP2-klasse en de GTE AM-klasse.

De amateurrijders zorgen voor een absolute win-winsituatie in de endurance-racerij. Ze betalen een deel van de rekening, maar zien als amateurs wel een absolute jongensdroom in vervulling gaan met hun deelname aan de 24 uur van Le Mans, de grootste endurance-race ter wereld! Het is alsof je als voetbalfan een plekje in de basisopstelling kunt bemachtigen voor de Champions League-finale om tussen de groten der aarde te spelen.

 

9. De grote namen

Naast de grotendeels onbekende amateurrijders is de 183 coureurs tellende deelnemerslijst voor Le Mans ook bezaaid met grote namen uit de autosport. De bekendste van ze allemaal is tweevoudig Formule 1-kampioen Fernando Alonso, die vorig jaar bij zijn debuut meteen de race wist te winnen namens Toyota. De Spanjaard verdedigt dit weekend zijn Le Mans-titel, maar het zal wel zijn laatste race worden voor het LMP1-team van Toyota. Alonso is lang niet de enige oud-Formule 1-coureur die dit weekend zijn opwachting maakt op het Circuit de La Sarthe. Stoffel Vandoorne, Kazuki Nakajima, Kamui Kobayashi, André Lotterer, Pastor Maldonado, Giedo van der Garde, Sergey Sirotkin, Jean-Eric Vergne en Bruno Senna zijn zomaar wat oud-Formule 1-coureurs die hun opwachting zullen maken op Le Mans. Met GT-legende Jan Magnussen (eveneens een oud-Formule 1-coureur) staat er ook nog eens een vader van een huidig Formule 1-coureur aan de start dit weekend. De Deen gaat opnieuw voor een GTE Pro-zege met Corvette.

 

10. Het circuit

De 24 uur van Le Mans wordt verreden op het 13,626 kilometer lange Circuit de La Sarthe, een baan die absoluut uniek in zijn soort is. Het is een semi-stratencircuit, omdat een groot deel van het circuit de rest van het jaar gewoon gebruikt wordt door het verkeer. Het betekent automatisch dat de vangrails nooit ver weg zijn en een ongeluk dus in een klein hoekje zit. Toch worden er op het lange Mulsanne-straight – dat tegenwoordig wordt onderbroken door twee chicanes – snelheden van dik boven de 300 km/u aangetikt door alle auto’s. Ook in de nacht, wanneer je respect voor de coureurs alleen maar toeneemt zodra ze met minimaal zicht toch vol gas over de donkere wegen racen. Het zijn echter niet alleen de lange rechte stukken die het circuit van Le Mans bijzonder maken. Legendarische bochtencombinaties als Indianapolis en de razendsnelle Porsche-bochten vergen het uiterste van mens en machine. Een stuurfoutje, en het avontuur kan zomaar afgelopen zijn.

 

11. Speciale kleurstellingen

De 24 uur van Le Mans is het hoogtepunt van de WEC-kalender, en dus pakken veel teams speciaal voor de 24-uursrace uit met bijzondere kleurstellingen. Een traditie op Le Mans zijn de zogenaamde ‘Art Cars’, wanneer een team de samenwerking aangaat met een kunstenaar, die de auto vervolgens omtovert tot een waar kunstwerk. Voorbeelden dit jaar zijn de kleurrijke LMP1-bolides van Rebellion en het fraaie ontwerp van Team Project 1 Porsche. Naast de Art Cars hebben een aantal teams echter ook gekozen voor fraaie retro-kleurstellingen. Onder andere de teams van Ford, Porsche en DragonSpeed brengen op Le Mans een hommage aan het verleden.

 

12. De soundtrack

De 24 uur van Le Mans is met de grote variatie aan auto’s, het prachtige Circuit de La Sarthe en de heerlijke beelden in vooral de avond en nacht niet alleen een lust voor het oog, ook voor je oren is de 24 uur van Le Mans een waar genot. Waar het geluid van de elektrische Formule E-klasse maar weinigen kan bekoren en ook nog lang niet iedereen gewend is aan de stillere V6-turbomotoren van de Formule 1, is een setje oordoppen wel nog een absolute must wanneer je naar de 24 uur van Le Mans gaat. Daarnaast wordt er gereden met tal van verschillende motoren, en is het vooral op start/finish tussen de pits en de tribunes in een heerlijke kakafonie van echoënd motorgeluid. Gelukkig krijg je 24 uur lang de tijd om te bepalen of het heerlijke gesnerp van de Porsches, het brute gebrul van de Fords en Corvettes, of toch de janken Gibson V8 achterin de LMP2-bolides het lekkerste klinkt…

 

13. De ontknoping van het WEC-kampioenschap

Naast de strijd om de zege op Le Mans staat er dit weekend nog meer op het spel op het Circuit de La Sarthe. De race vormt namelijk de seizoensfinale van het FIA World Endurance Championship, en dus valt dit weekend ook in een aantal klassen de beslissing in de strijd om de wereldtitel. Zo heerst er bij Toyota bijvoorbeeld nog een interne strijd tussen de beide auto’s in de strijd om de LMP1-rijderstitel, terwijl ook het rijderskampioenschap in de LMP2-, GTE Pro- en GTE AM-klasse nog niet beslist is. Het geeft de 24 uur van Le Mans – die voorheen altijd midden in het seizoen viel – dit jaar nog een extra dimensie…

 

14. De race is in zijn geheel te volgen op RTL 7

Voor het achtste jaar op rij wordt de 24 uur van Le Mans dit weekend weer in zijn geheel uitgezonden op RTL 7. Het commentaar wordt vanaf het Circuit de La Sarthe verzorgd door onder andere Nelson Valkenburg, Tom Coronel en voormalig Le Mans-winnaar Jan Lammers. Allard Kalff brengt je daarnaast vanuit de pits op de hoogte van al het laatste nieuws uit de race. Online op de hoogte blijven van alle gebeurtenissen op het Circuit de La Sarthe? Kijk dan op RTLGP.nl.

Koen Sniekers / RTL GP

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van
`