Een race die langdurig stil wordt gelegd en daarna verkort wordt uitgereden. Hoeveel punten krijg je dan als je die race wint? Dat was de grote vraag toen Max Verstappen over de finish kwam. Formule 1-commentator Olav Mol legt uit waarom de Nederlander nu toch wereldkampioen is.
Verstappen won de race met overmacht. Vanwege zware regenval was er een onderbreking van twee uur en kregen de coureurs uiteindelijk 40 minuten de tijd om te racen op de drijfnatte baan.
Wel of niet
Zelfs Max Verstappen zelf wist bij het uitstappen van zijn wagen vanochtend niet of hij nou wereldkampioen was of niet. Hij ging er zelfs vanuit dat hij het niet was. Na complete chaos kwam de organisatie van de Formule 1 met het verlossende woord. Maar op basis van welke regels?
De verwarring ontstond voornamelijk door nieuwe regels die zijn gemaakt na de race vorig jaar in Spa.

Vanwege de extreme weersomstandigheden werd die race toen, na twee rondjes rijden achter de safety car, afgevlagd. Er werden toen alsnog punten uitgedeeld, wat veel mensen oneerlijk vonden.
Dit jaar nieuwe regels
Daarom kwam de Formule 1 dit jaar met nieuwe regels. "Met deze regels kijk je naar hoeveel procent van de race er gereden is. Bij 75 procent of meer krijg je volle punten, bij 50 procent zijn het halve punten", legt Formule 1-commentator Olav Mol uit in een commentaar op Ziggo Sport. Met deze regels zou Verstappen vandaag niet genoeg punten hebben gehad om het wereldkampioenschap te pakken. Hij zou een punt tekort komen.
Maar het punt is: "Deze regels gelden als een wedstrijd met een code rood wordt beëindigd. Maar als een wedstrijd door een zwart-wit geblokte vlag wordt afgevlagd, oftewel: het is einde wedstrijd, dan krijg je altijd de volle punten."
En die regel hadden veel mensen niet paraat. Mol: "Dat was voor veel mensen niet duidelijk: niet bij Red Bull Racing, niet bij de interviewers ter plaatse en niet bij ons."
Red Bull: 'Het was heel verwarrend'
Bij Red Bull dachten ze inderdaad in eerste instantie dat de organisatie van de Formule 1 zich had verrekend. "Uit onze berekeningen kwam dat Max nog 1 punt tekort kwam om wereldkampioen te zijn", aldus Helmut Marko, van Red Bull Racing. "Pas toen de speaker op het podium het zei, wisten we dat het toch echt zo was. Het was heel verwarrend. Maar we worden hier eerste en tweede en zijn wereldkampioen. Perfect."
Ook Mol weet het nu zeker, Verstappen is echt voor de tweede keer op rij wereldkampioen. "De FIA is nu duidelijk: Als er een zwart-wit geblokte vlag gezwaaid wordt aan het einde van de race, hoe kort hij ook is geweest, krijg je volle punten. Die tweede wereldtitel is dus binnen."

Omdat zijn rivaal Charles Leclerc van Ferrari na de race door een tijdstraf terugviel van de tweede naar de derde plaats, bleek Verstappen ineens toch meer dan de benodigde punten te hebben vergaard om voor de tweede keer tot wereldkampioen te worden gekroond. Verstappen moest 8 punten meer hebben dan Charles Leclerc en 6 punten meer dan teamgenoot Sergio Perez.
Door deze uitslag pakte Verstappen 25 punten, Perez, 18 en Leclerc 15. Dus is Verstappen niet meer in te halen.