Ga naar de inhoud
Nu al kampioen?

Formule 1-race in Singapore is 'eerste matchpoint voor Max Verstappen'

Max Verstappen als middelpunt van media-aandacht in Singapore. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Michael Potts

Ondanks zijn zeer matige kwalificatie in Singapore – hij start vanaf plek 8 – heeft Max Verstappen de Formule 1-titel voor het grijpen. In theorie kan het morgen zover zijn, liefst vijf races voor het eind van het seizoen. Maar gaat het ook gebeuren? Nee hoor, zegt autosportcommentator Allard Kalff. "Die kans is echt nihil."

Om het kampioenschap al dit weekeinde in de wacht te slepen, moet voor Verstappen wel érg veel meezitten. Hij moet winnen, zijn concurrent Charles Leclerc (Ferrari) mag niet hoger eindigen dan de achtste plaats, zijn teamgenoot Sergio Pérez niet hoger dan plek vier, en dan moet Verstappen zelf ook nog eens de snelste raceronde neerzetten.

Veel geluk nodig

Er zijn nog wel een paar combinaties waardoor zo'n premature titel denkbaar is, maar die komen allemaal eigenlijk op hetzelfde neer: er zitten nogal wat voorwaarden aan vast waarop Verstappen geen of bijna geen invloed kan uitoefenen.

"Ik heb veel geluk nodig", zei hij donderdag, "dus ik reken er niet op." Verstandige woorden, beaamt Allard Kalff. "Natuurlijk is er die theoretische kans dat het gebeurt. Maar die is ongeveer even groot als dat ik straks de Staatsloterij win als ik vandaag een lot koop."

Verstappen
Lees ook:
Verstappen komt in kwalificatie Singapore niet verder dan plek 8

We moeten de race in Singapore zien als het 'eerste matchpoint voor Max', zegt Kalff. Natuurlijk is zijn voorsprong in het klassement enorm en is de kans levensgroot dat hij de titel binnenhengelt in één van de vijf races die na dit weekend nog volgen. "Maar zolang mathematisch de kans bestaat dat je wordt ingehaald, moet je jezelf niet rijk rekenen."

Rooskleurig

Evengoed zijn de vooruitzichten rooskleurig, erkent ook Kalff. "Vorig jaar werd het kampioenschap beslist in de laatste ronde van de laatste race. Nu liggen de kaarten anders. De vraag is eigenlijk niet óf Max kampioen wordt, maar wannéér." 

Wat kan Verstappen uitrichten in Singapore, waar hij nog nooit won? "Resultaten uit het verleden zeggen dit seizoen niet zoveel", zegt Kalff. "Max heeft gewoon een goeie kans om die race te winnen." Ferrari mag op dit moment 'in principe een betere wagen' hebben, Red Bull trekt vaker aan het langste eind. "Wat dat betreft draaien ze een uitstekend seizoen."

Kortom, zegt Kalff: "Verstappen moet doen wat hij het hele jaar al doet. Zijn best doen, het maximale resultaat halen en proberen die wedstrijd te winnen."

Uitglijder in kwalificatie

Dat begint met een goed uitgangspunt in de kwalificatie, en juist daar ging het mis: terwijl Verstappen aan een allesbeslissende slotronde bezig was, werd hij door zijn team naar binnen geroepen. Terwijl de Nederlander niet verder kwam dan plek 8, begint Charles Leclerc in Singapore vanaf plek 1.

Ter relativering: poleposition blijkt deze jaargang niet zaligmakend. "Het lijkt erop dat het wat minder van invloed is", zegt Kalff, "maar dat is schijn. Laat er geen misverstand over bestaan: vertrekken vanaf pole is natuurlijk altijd gunstig. De races die ze dit seizoen op pole startten, hebben ze bij Ferrari strategisch een aantal dingen niet handig gedaan."

Saai seizoen?

Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton liet zich donderdag ontvallen dat het, door de dominantie van Verstappen, lijkt uit te draaien op een wel erg voorspelbare titelrace. "Krokodillentranen van Hamilton", zegt Kalff. "De Formule 1 was pas echt saai toen Mercedes oppermachtig was."

Voor fans van Verstappen is het sowieso een geweldig jaar, zegt de commentator. "Maar voor de neutrale liefhebber ook. We hebben prachtige individuele acties gezien, veel races die mooi en spannend waren. Oké, Verstappen heeft vaak gewonnen. Maar je kunt absoluut niet zeggen dat het saai is."

Slot Formule 1-seizoen

Na Singapore staan er nog vijf races op het programma. Dit zijn ze:

  • 9 oktober: GP van Japan
  • 23 oktober: GP van de Verenigde Staten
  • 30 oktober: GP van Mexico
  • 13 november: GP van Brazilië
  • 20 november: GP van Abu Dhabi
Titel
Lees ook:
Titel op vijf races voor het einde is zeldzaam in Formule 1