De massaal aanwezige Nederlandse Formule 1-fans in Oostenrijk hebben niet kunnen juichen om een overwinning van Max Verstappen. De Nederlander legde het af tegen Ferrari-coureur Charles Leclerc en werd tweede.
Verstappen begon nog wel op pole position en hield zijn leidende positie ook vast na de start. Maar wegrijden van zijn concurrenten lukte niet. Sterker nog, Leclerc was sneller en wist Verstappen al vroeg te passeren.
Drie keer gepasseerd
Een vroege pitstop en verse banden leverde Verstappen nog wel wat tijdwinst op, maar dat plezier was van korte duur. Nadat ook Leclerc en zijn teamgenoot Carlos Sainz waren gestopt voor nieuw rubber, bleken zij wederom een stuk te snel.
Maar opgeven? Dat bestaat niet in het woordenboek van Verstappen. Na ruim 50 ronden reed hij weer eventjes aan de leiding na een nieuwe serie pitstops. Maar Leclerc liet er weinig twijfel over bestaan wie er vandaag de snelste was. Hij had Verstappen al snel weer te pakken.
Ferrari-motor kapot
Was er dan nog een kans op de winst? Eigenlijk niet, maar het gebeurde toch. En het was Sainz, de teamgenoot van Leclerc bij Ferrari, die Verstappen die kans gaf. Zijn Ferrari-motor ging kapot, en vatte zelfs vlam. Met veel haast zette de teleurgestelde Sainz zijn wagen snel aan de kant.
Een virtual safety car was het gevolg. Dat wil zeggen dat de rijders een stuk snelheid moeten inleveren, en veel van hen kozen voor nog een nieuwe set banden. Met verse banden streden de coureurs de laatste 10 ronden voor de zege en nu leek Verstappen wél snel genoeg te zijn, maar de achterstand was te groot om nog een gooi te kunnen doen naar de zege. Plaats 2 bleek het maximaal haalbare resultaat.

De tweede plek achter Leclerc betekent dat de man uit Monaco inloopt in de stand om het wereldkampioenschap, maar de voorsprong van Verstappen is nog altijd groot. Verstappen leidt nu met 208 punten, Leclerc passeert Pérez en is nu tweede met 170 punten.