Sport

De redenen voor Rico vs. Badr #3: miljoenen euro's en de eer

23 december 2019 15:28 Aangepast: 23 december 2019 21:07
Verhoeven (links) versus Hari, op 21 december 2019 in Arnhem. Beeld © ANP

Grote kans dat er een derde gevecht komt tussen kickboksers Rico Verhoeven en Badr Hari. Behalve de sportieve eer in de vorm van de wereldtitel levert het ook geld op, veel geld. Alleen al de kaartverkoop van gevecht op zaterdag was goed voor miljoenen, en dat is waarschijnlijk niet eens de grootste bron van inkomsten.

Het gevecht, waar Hari geblesseerd opgaf in de derde ronde, was met 3,5 miljoen kijkers het best bekeken programma afgelopen zaterdagavond, aldus organisator Glory in een ronkend persbericht

Wat dit het bedrijf opleverde, is helaas onduidelijk. 'Vanwege 'zakelijke redenen' gaat het bedrijf niet in op vragen van RTL Z, laat een woordvoerder weten. 

En ook John de Mols Talpa, dat de rechten heeft, wil niets loslaten, laat Jacqueline Hekkers, manager communicatie content weten. "Wij doen - net als RTL - geen uitspraken over rechten en afspraken met adverteerders", voegt zenderdirecteur Marco Louwerens daar nog aan toe. 

"Gigantisch succes: alsof Ajax tegen Feyenoord speelt in de Champions League-finale."

Sportrechten zijn altijd mysterieus, want iedereen houdt zijn mond dicht om zichzelf niet in de vingers te snijden bij toekomstige biedingen, legt een ingewijde uit de wereld van sportrechten uit. De kijkcijfers van dit gevecht noemt hij 'een gigantisch succes'. "Alsof Ajax tegen Feyenoord speelt in de Champions League-finale", zegt hij. 

Vooral populair in Nederland

In die vergelijking zit ook een relativering van eventueel wereldwijd kijkcijfersucces: in Nederland is de wedstrijd waarschijnlijk veel populairder dan in de rest van de wereld. En, zo vaak spelen Ajax en Feyenoord niet in de Champions Leaguefinale.

Het gevecht tussen Badr en Rico is een eenmalige gelukstreffer, wil hij maar zeggen. Want in het pakket rechten zitten ook gevechten zonder deze twee publiekstrekkers, en daar kijken lang niet zo veel mensen naar. 

Rechten van vechtsporten hebben een extra risico, vertelt hij. "Een wedstrijd van Ajax gaat altijd door, maar als een vechter geblesseerd raakt, gaat het gevecht niet door." 

Niet vechten, geen inkomsten

Dat is niet alleen een risico voor de tv-zender en Glory, maar ook voor de vechter zelf, vertelt Karim Elja, manager van Rico Verhoeven. "Niet vechten, betekent geen inkomsten." En wel kosten, want trainen, sparren: het kost allemaal geld. Verhoeven heeft een team van zes personen om zich heen: van trainers en mental coach tot een fysio. 

Op de bedeltoer hoeft hij overigens niet, erkent zijn manager Karim Elja lachend. Dankzij zijn succes in de ring heeft hij inmiddels tal van bedrijven die hem sponsoren, onafhankelijk van of hij vecht of niet, legt hij uit.

Onder meer Porsche, Samsung en Suzuki zijn 'partners' van de sporter. Bovendien heeft Verhoeven een contract met Glory, met daarin de garantie (tevens verplichting) op gevechten. Hij heeft net bijgetekend en zal vanaf 1 januari nog drie jaar via Glory vechten, goed voor zo'n zes gevechten. 

Vechten = drie keer kassa

En daar rinkelt de kassa: allereerst krijgt Verhoeven een fighting fee, een bedrag dat hij gegarandeerd krijgt als hij in de ring verschijnt. Als hij wint, komt daar nog een bonus bij. Dankzij zijn heerschappij in het kickboksen heeft hij ook kunnen bedingen dat hij een deel van de opbrengst krijgt van de pay-per-view-inkomsten van Glory. Dat zijn inkomsten die komen van mensen die betalen om alleen deze wedstrijd te kijken via tv of online. Hoeveel dat is, wil Elja niet zeggen. 

Maar, laat hij doorschemeren, dat kan best lucratief zijn. In Nederland werd de wedstrijd op het open kanaal uitgezonden, maar 'ons bin zuunig he'. "Het is wereldwijd in 175 landen uitgezonden, en dankzij Badr bijzonder populair in de Arabische wereld", zegt hij. "Badr is gigantisch in Marokko, vergis je niet."

Miljoenen

De wedstrijd leverde Verhoeven overigens nog een bijzondere kostenpost op, vertelt Elja. Hij kreeg lang niet genoeg vrijkaarten voor al zijn sponsoren. En dus moest hij noodgedwongen tientallen eersterangs kaartjes à 1500 euro per stuk kopen, zegt Elja. 

Die kaartverkoop leverde Glory, zelfs volgens de meest conservatieve schatting, miljoenen op. Er waren 31.000 toeschouwers, het goedkoopste kaartje kostte 65 euro.

Wat de organisatie moest overmaken aan huur, blijft ook onduidelijk. Een telefoontje naar stadion Gelredome levert niets op. "Jammer dat ik niet meer kan vertellen, maar het is heel erg leuk dat het in de picture is, daar hoeven we niet omheen te draaien", aldus directeur Herald van de Bunt. 

"Dit willen de mensen zien, vanwege het old versus new en het good versus bad-affiche. Het heeft een hoog 'Rocky-gehalte', dat verkoopt."

Derde gevecht?

Gezien de populariteit en de kijkcijfers is het niet gek dat er volop gespeculeerd wordt over een derde wedstrijd tussen de twee vechters. Eerst zal er waarschijnlijk een gevecht om de wereldtitel tussen Verhoeven en de Belgische Marokkaan Jamal Ben Saddik georganiseerd worden, hintte Glory-topman Marshall Zelaznik volgens Nu.nl.

Die had daar volgens de regels van het bedrijf eigenlijk al voor Hari recht op, omdat hij het hoogst op de ranglijst van Glory staat. Dat het bedrijf eerst een gevecht met Hari organiseerde, toont volgens een ingewijde uit de vechtsportwereld aan dat 'sportieve belangen lang niet altijd bovenaan staan'. 

Hoog Rocky-gehalte

Maar dat is gezien de kijkcijfers ook logisch, legt hij uit. "Dit willen de mensen zien, vanwege het old versus new en het good versus bad-affiche. Het heeft een hoog 'Rocky-gehalte', dat verkoopt."

"Een natte droom om te hebben", verwoordt de ingewijde uit tv-land het. Maar, benadrukt hij: het is vooral in Nederland een hype. Qua prijzengeld bijvoorbeeld, komt het gevecht niet in de buurt van de recente gevechten in het boksen, waar in de afgelopen jaren meerdere keren om een prijzenpot van 100 miljoen dollar werd gebokst. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Steenrijke sporters: Mayweather pakt 285 miljoen dollar in paar minuten

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore