Sport

Dit Nederlandse bedrijf maakt de Formule 1 een stuk veiliger

25 maart 2018 07:55 Aangepast: 26 april 2018 23:27
Max Verstappen 'verstopt' achter de halo. Beeld © ANP

Niet alleen Max Verstappen kleurt de Formule 1 dit seizoen weer oranje. Ook het Helmondse bedrijf Nedschroef zal zorgen voor de nodige Hollandse glorie in de koningsklasse van de autosport. Een dochterbedrijf van Nedschroef maakt namelijk de halo's die sinds dit seizoen verplicht zijn in iedere auto.

Een grote beugel van titanium rondom het hoofd van de coureur, die moet zorgen voor meer veiligheid voor de rijders. Dat is heel simpel gezegd wat een halo is.

Het hoofd was tot nu het enige lichaamsdeel dat niet beschermd wrdt door de auto bij een crash. De halo moet rondvliegende onderdelen, zoals autobanden, tegenhouden bij een ongeluk.

Even wennen

De fans zijn er niet heel blij mee. Door de halo is namelijk lastiger te zien wie er in de auto zit. Ook voor coureurs was het even wennen om tegen zo'n boog aan te kijken. "Maar de racers zijn nu ook positief, nu ze merken dat het echt veiliger is", vertelt directeur Mathias Hüttenrauch van Nedschroef. "Vergelijk het met de gordel, die wilde eerst ook niemand."

De Koninklijke Nedschroef, opgericht in 1894, was ooit leverancier van klinknagels voor scheepsbouwers. Nu maakt het bedrijf, inmiddels in Chinese handen, voornamelijk bevestigingsmaterialen voor de automobielindustrie. Het hoofdkantoor staat nog altijd in Helmond, de stad waar het ooit begon. 

Trots en prestige

Vorig jaar nam het bedrijf het Duitse CP Tech over, dat is gespecialiseerd in onderdelen voor de motorsport en de halo's maakt. "We maken onderdelen voor DTM-racewagens en rallyauto's. Niet alleen Formule 1 dus", vertelt Hüttenrauch.

Al noemt hij de halo wel het meest prestigieuze product dat er van de band rolt. "Ik ben gek op alle soorten autosport, maar de Formule 1 is toch de hoogste klasse. Het mooie is dat het zo innovatief is en er zoveel geëxperimenteerd wordt met technologie."

Miniatuurvoorbeeld

Hüttenrauch (l) bij de overname van CP Tech. (Foto: Nedschroef)

Op negen van de tien auto's die aan de start staan zit een 'Duits-Nederlandse' halo. In eerste instantie was CP Tech zelfs de enige leverancier die aan de strenge eisen van autosportfederatie FIA voldeed. Het bedrijf heeft ook de Red Bull van Max Verstappen veiliger gemaakt.

Test doorstaan

Toch is er nooit rechtstreeks contact geweest met de coureurs, inmiddels wel met de teams. Het was een connectie van Hüttenrauch die hen in contact bracht met de FIA. "Die vroegen of we de specificaties wilden sturen voor de halo."

"Het eerste telefoontje was heel technisch. We lieten de methode zien we waarmee we de halo's maken. We haalden de test met succes. Dat maakt ons natuurlijk wel trots." Gemakkelijk ging dat niet, want Hüttenrauch en zijn team kregen weinig tijd van de FIA. "Het was echt hard werken, we moesten dit snel regelen. En al die specificaties van alle auto's…"

GP van China

Dit weekend is Hüttenrauch nog niet bij de grand prix, maar volgende maand gaat hij met zijn team naar de grand prix van China. "We willen spreken met de racers om te kijken waar we de halo kunnen verbeteren." Dan komt hij waarschijnlijk ook coureur Sebastian Vettel tegen, die hij al een beetje kent. "Ik race zelf namelijk ook."

Of hij fan is van zijn landgenoot, die geregeld in de clinch ligt met Max Verstappen, wil Hüttenrauch niet zeggen. "Al kan ik het talent van Verstappen ook enorm waarderen."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore