Welkom bij RTL Nieuws! Hier vind je voortaan al jouw RTL Z nieuws, actuele beurskoersen, nieuwsuitzendingen en meer.

Heb je nog vragen? Check onze FAQ.

×
Sport

Zo ziet de werkweek van een F1-coureur als Max Verstappen eruit

27 augustus 2017 09:25 Aangepast: 13 november 2017 16:24
Ook momenten met fans zijn zorgvuldig in de agenda van Verstappen gepland. Beeld © ANP

Miljoenen fans voor de televisie, duizenden supporters langs het circuit. In een sport waar het om veel geld gaat. De druk voor Formule 1-coureurs als Max Verstappen ligt ieder raceweekend hoog. Er wordt dan ook de hele week keihard gewerkt voor een goed resultaat op zondag. Oud-coureur Christijan Albers, die 46 Grand Prix reed, vertelt hoe dat gaat.

1. Hoe begint een raceweekend voor een Formule 1-coureur?

De GP van België die vandaag gereden wordt in Spa is bijna een thuiswedstrijd. Max komt op donderdagochtend al aan op het circuit. Dat is bij races buiten Europa wel anders, legt Albers uit. "Dan ben je meestal op maandag al daar, zodat je kan wennen aan de temperatuur en de tijdzone."

Dan wordt er overigens nog niet gereden. Donderdag staat in het teken van heel veel vergaderen met het team en besprekingen met de engineers. "Je loopt over het circuit, bekijkt het asfalt. Zowel de coureur als de technici moeten het circuit aanvoelen."

Met die kennis wordt de wagen afgesteld voor de eerste training, die op vrijdag plaatsvindt. Ook daar zijn weer de nodige besprekingen voor nodig. Albers: "Het is echt niet alleen even lekker racen in het weekend."

"Max krijgt aan het begin van het weekend een boekje met het hele programma." Een bomvol programma waarbij van uur tot uur is ingevuld wat hij moet doen en waar hij moet zijn. Op donderdag staan ook de eerste persmomenten ingepland.

2. Dat klinkt behoorlijk slopend, en dan moet het racen nog beginnen. Hoe kom je in zo'n weekend tot rust?

Albers weet niet hoe laat Verstappen naar bed gaat, maar vertelt dat hij zelf in zo'n raceweekend voor tien uur 's avonds probeerde te slapen. Geen overbodige luxe, want op vrijdag gaat de wekker weer om half zeven.

Dan zijn er nog een paar uurtjes om met het team te werken aan de wagen, want om tien uur 's ochtends begint de eerste vrije training. "Die ga je daarna ook weer bespreken met de engineers. Zodat de wagen steeds perfecter wordt voor de kwalificatie op zaterdag en de race van zondag."

De band met het hele team goed onderhouden is ook een belangrijke taak voor een coureur. "Je moet zorgen voor een goede sfeer, dus je gaat als coureur ook gezellig babbelen met die mannen. Je moet ervoor zorgen dat ze letterlijk voor je door het vuur gaan." Even een momentje voor jezelf zit er niet vaak in. Een coureur is continu aan het werk in het paddock.

Thumbnail

Christijan Albers (tweede van links) reed in 2007 een aantal grand prix voor het Nederlandse Spyker F1 team. (Foto: ANP)

3. Merkt een coureur veel van alle heisa rondom de race?

Fans, journalisten en sponsoren. Ze zijn allemaal belangrijk en daar moet dus ook tijd in geïnvesteerd worden. "Max moet tijdens een weekend Spa ook even naar de fans op de camping. Dat doet hij met plezier, maar het kost wel veel energie."

Dat geldt ook voor alle televisiestations die hij te woord moet staan. "Daar word je wel een beetje moedeloos van. Iedere grand prix dezelfde vragen, hetzelfde verhaal."

Op zaterdag komen daar de sponsoren nog bij die ook allemaal een handje willen schudden. "Die begrijpen niet hoe druk een coureur het heeft. Maar omdat Max bij een topteam zit, zijn er niet heel veel kleine sponsoren waar hij langs hoeft. De enige grote sponsor waar hij dingen voor moet doen is Red Bull."

4. Dan is de race geweest, begint het hele circus op maandag opnieuw?

Een coureur begint meteen na een raceweekend alweer met de voorbereidingen op het volgende raceweekend, zegt Albers. Vaak zit daar veertien dagen tussen. In zo'n 'vrije week' zit de coureur vaak in de racesimulator. Ook wordt er veel getraind in de sportschool.

"De dag begint om half tien en eindigt om vier uur 's middags. Wel met een lange lunchpauze tussendoor. Maar die trainingen zijn intensief", vertelt Albers. Denk aan krachttraining, hardlopen en intervaltraining.

Een coureur moet snel kunnen reageren op situaties, maar de g-krachten in een auto zorgen ervoor dat die reacties loodzwaar zijn. Er wordt in de sportschool dan ook veel met gewichten gewerkt. Maar: een coureur mag niet te breed worden, want dan past hij niet meer in de auto.

Tekst gaat door onder de foto.

Thumbnail

Coureurs krijgen veel (kracht)training, maar mogen niet te breed worden. (Beeld: ANP)

5. Heb je ook vrije tijd?

Op maandag en woensdag krijgen de meeste coureurs een rustdag om te herstellen. Hoewel, rust... Albers merkt dat de Formule 1-seizoenen de laatste jaren zwaarder zijn geworden. "Er komen steeds meer races bij en coureurs hebben steeds minder vrije tijd."

Nu zal dat voor Max Verstappen niet zo'n probleem zijn, vertelt zijn oud-trainer Frits van Amersfoort. "Max en vader Jos waren 's ochtends altijd de eersten die op het circuit kwamen en de laatsten die weggingen. Dan ben je honderd procent met je vak bezig. Formule 1 is geen werk, het is je leven."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van