Menu Zoeken Mijn RTL Nieuws

Sponsored content
07 maart 2016 12:18

Van Aap, Noot, Mies tot HTML en C++

Van Aap, Noot, Mies tot HTML en C++

De Code Qube is een in Nederland ontwikkeld hulpmiddel waarmee kinderen tussen de tien en veertien jaar leren hoe ze een website bouwen.

Bijna alle kinderen zijn bekend met internet. Maar kennis over de  techniek die achter een website schuil gaat, ontbreekt meestal. Aan die lacune wilden Sharina Kiesebrink en Jessica Eijgelsheim met de Code Qube een einde maken.

Kiesebrink: “We willen kinderen een introductie tot techniek bieden. Maar wel op een manier die gelijk naar de praktijk leidt.”

De Code Qube, feitelijk een kubus met zes zijden voorzien van twee iPads, bevat een lesprogramma dat kinderen in kleine groepjes door een lesprogramma loodst. Stap voor stap, legt Kiesebrink uit, wordt de jonge deelnemers uitgelegd wat zaken als HTML, design en CSS voor de bouw van een website betekenen. “Daarna gaan ze ook echt aan de slag. Ze mogen een website maken over een onderwerp naar keuze. Kinderen kiezen van alles en nog wat. Het is een soort alternatief voor de klassieke spreekbeurt.”

Naast kennis over websitebouw krijgen de deelnemende kinderen ook de opdracht om de door hun vervaardigde website aan de groep te presenteren. “Naast een introductie tot techniek leren kinderen zo ook dat wat ze maken door anderen kan worden beoordeeld. De groep geeft een cijfer, vaak een zeven of een acht.”

Volgens Kiesebrink slaat de Code Qube zo meerdere vliegen in een klap. Er ontstaat kennis over de achterkant van websites en begrip voor design en het feit dat een site uit verschillende onderdelen bestaat. “Maar ze leren ook over communiceren en presenteren.”

De Code Qube is de prototype-fase inmiddels uitgegroeid. Bij de eerste scholen is de Code Qube in de praktijk getest. Ook in andere omgevingen, zoals bij Scouting-verenigingen viel de Qube volgens Kiesebrink in de smaak. Ze verwacht dat het lesmiddel een grote vlucht kan nemen: “We zijn nu met Pabo’s in gesprek. De Code Qube kan een vast onderdeel van het reguliere lesprogramma worden.”

Kiesebrink verwacht ook veel van de samenwerking tussen CoderDojo en de Code Qube: “Het belangrijkste is dat kinderen op een speelse manier leren omgaan met digitale techniek.”

Topnieuws