Ga naar de inhoud
Sponsored Special

6 gouden tips voor inkoop

Voor iedere organisatie is een strak georganiseerde inkoopafdeling van belang. Inkopen doe je zo.

1. Begin bij het begin; inzicht
Verzamel eerst uit je financiële administratie welke facturen er allemaal zijn betaald. Dat leert je aan welke inkopen je het meeste geld hebt uitgegeven. Begin daar met professionaliseren.

2. Het ‘beste’ inkoopbestelsysteem bestaat niet
Het selecteren van een systeem begint altijd met het op orde brengen van de bestelprocessen en afspraken te maken met de mensen die het gebruiken. Een systeem blinkt uit als het deze processen en de mensen kan volgen en ondersteunen.

3. De inkoopafdeling is geen eiland
Zet de business steeds voorop door aan te sluiten bij de behoeften die daar leven. Zorg daarbij voor een goede taakverdeling. Wie doet wat?

4. Contractmanagement doe je er niet even bij
Serieus je contracten managen voorkomt problemen, verbeter de kwaliteit van de leveranciersprestaties, en levert vaak ook nog besparingen op.

5. Stop met het zoeken naar het inkoopschaap met de 5 poten
Voor goed inkopen zijn vele competenties nodig. Maak er dus altijd een teaminspanning van.  

6. De inkoopfunctie  verbeteren is een vak waar kennis en kunde voor nodig is
Zorg dat die er is en wees geduldig om de beoogde verbetering te realiseren.

Thumbnail

Meer weten over de ontwikkeling en professionalisering van de inkoopfunctie binnen de organisatie? Lees er alles over op de site van Inkopenvoor.