Ga naar de inhoud
Sponsored Special

Tulpen voor innovatie in Nederland

Zoals de perfecte blauwe tulp de droom van veel bloembollenkwekers is, is het winnen van een Innovation Award de droom van innovatief Nederland.

Wist je dat het tot op de dag van vandaag de droom is van veel bloembollenkwekers om de perfecte blauwe tulp te kweken? Talloze paars-blauwe tulpen zagen de afgelopen eeuwen al het licht, maar echt blauw blijkt schier onmogelijk. Voor Accenture is de blauwe tulp het symbool voor Nederlandse innovatie en daarom hebben de Innovation Awards het gestalte van een Blauwe Tulp gekregen.

Dit jaar worden de awards voor de tiende keer uitgereikt. In totaal schreven 4000 innovaties zich in werden er al bijna 100 van de blauwe beeldjes uitgereikt. De winnaars van de Innovation Awards representeren concepten die ons land, maar ook de wereld hebben veranderd:

  • Hyves (2007)
  • Buienradar (2008)
  • Augmented realitybouwer Layar (2009)
  • Appie van Albert Heijn (2010)
  • Duurzaam lettertype Ecofont (2011)
  • WakaWaka (2012)
  • Betaalsysteem PayPlaza (2013)
  • Blendle (2014)
  • Sweetie 2.0 (2015)

Binnen het jaarronde programma van de Innovation Awards worden innovatieve concepten onder de aandacht gebracht van het publiek, het bedrijfsleven, de overheid, universiteiten en andere start-ups. “Onze ambitie om de maatschappelijke impact van deelnemers en hun innovatieve ideeën te vergroten, is groter dan ooit”, aldus initiator Pieter Paul van Oerle.

Zij wonnen in 2015 een Innovation Award:

  • Eén van de winnaars van de blauwe tulp is BUX binnen het thema The Internet of Me. BUX maakt beleggen leuk en gemakkelijk voor iedereen. “Waanzinnig leuk en spannend. Ik stond met zweet op mijn voorhoofd te pitchen. Het event was ook heel groots opgezet,” zegt medeoprichter Nick Bortot.
  • ​Seamless Travel & Transportation winnaar CocoPallet: “Het was een hele spannende dag en we waren dan ook totaal overrompeld toen we hoorden dat we hadden gewonnen. De competitie was sterk. Wat mij ook opviel was de kwaliteit van de jury. Deze was zeer professioneel en stelde scherpe vragen.”
  • Carezzo won de Blauwe Tulp als deelnemer van het thema Fair Food. Fred Bergmans over deelname aan de Accenture Innovation Awards 2015, “Ik heb onze deelname aan het Innovation Awards programma als zeer waardevol ervaren. Naast het winnen van de Blauwe Tulp heb ik ook veel gehad aan het traject dat hieraan voorafging. De pitchtraining die we hebben gekregen voorafgaand aan de bijeenkomst met de jury was erg interessant. Het is als enthousiaste ondernemer namelijk niet gemakkelijk om je verhaal in één minuut te doen.”

De Groene Tulp
De Groene Tulp voor de meest duurzame innovatie ging in 2015 naar GoodHout. Dankzij Coconut Husk Board wordt wereldwijd een duurzaam geproduceerd alternatief voor hout geleverd dat gemaakt is van kokosnootafval en tevens de CO2-afdruk vermindert. Ook steunt deze innovatie de lokale bevolking in ontwikkelingslanden waar kokosnoot groeien. “Er zijn genoeg uitdagingen daar, die ik graag samen met de boeren aanga, op weg naar een betere toekomst,” zegt Silvia van Houten.

Publieksprijs
Tijdens de Accenture Innovation Awards 2016 zijn er verschillende prijzen te winnen. Eén van deze prijzen is de Publieksprijs: de prijs voor de innovatie die de meeste stemmen van het Nederlandse publiek weet te behalen. Iedereen kan een stem uitbrengen. Ga hiervoor naar de website van de Accenture Innovation Awards en klik op jouw favoriete deelnemer. De Publieksprijs wint de deelnemer die tussen het accepteren van inschrijving en 21 oktober 2016 het grootste aantal social votes heeft verzameld van het Nederlandse publiek. In 2015 won Little Hero met 18.864 stemmen de publieksprijs.


Thumbnail

Heb jij de volgende baanbrekende innovatie van Nederland? Verdien jij de Blauwe of Groene Tulp? Schrijf je dan nu in voor de Innovation Awards 2016 en blijf op de hoogte via Facebook, Twitter en LinkedIn.

Bron: Accenture