Sponsored Special

’s Nachts een wasje draaien dankzij een paar geparkeerde Tesla’s

09 november 2017 17:52 Aangepast: 10 november 2017 15:41

Utrecht is de eerste stad waar een netwerk van zonnecellen en elektrische deelauto’s als alternatief moet gaan dienen voor conventionele energieopwekking. Initiatiefnemer Robin Berg van Lomboxnet is er van overtuigd dat het daar niet bij blijft. “We gaan dit grootschalig uitrollen.”

Een groot struikelpunt bij de energietransitie is dat er meer mogelijkheden moeten komen om opgewekte energie op te slaan. “En daar zijn we dankzij de opkomst van elektrische auto’s steeds beter toe in staat.”, vertelt Robin Berg van Lomboxnet. Deze start-up legt zich naast het aanleggen van een glasvezelnet toe op duurzame energie.
Berg is initiatiefnemer van een nieuw energieconcept dat op dit moment als eerste wordt toegepast in de Utrechtse wijk Lombok. Het systeem bestaat uit drie onderdelen, legt Berg uit. Om te beginnen zijn er een (aantal) zonne-energiecentrales aangelegd die op de daken van kantoren en andere grote gebouwen in Utrecht liggen.

Terugleveren
De stroom die met deze panelen wordt opgewekt is duurzaam. “Maar met smart solar charging ben je er niet.”, aldus Berg. “Je hebt daarnaast opslag nodig voor de luwe momenten dat er wel vraag is naar elektriciteit maar de zon niet schijnt, bijvoorbeeld ’s nachts.”
Hier komt het tweede deel om de hoek kijken. Om de luwe momenten op te vangen heeft Lomboxnet in samenwerking met de Universiteit van Utrecht (en andere partners)  een nieuw type laadpalen ontwikkeld. Deze zijn niet alleen geschikt is om stroom te laden, maar ook elektriciteit vanuit de accu’s van auto’s terug te leveren op het stroomnet. Die autoaccu’s als opslag is het derde onderdeel van het systeem.
Bezitters van elektrische auto’s kunnen zelf aangeven welk percentage van hun accu ze beschikbaar stellen aan het netwerk. “Als ze de volgende dag van Utrecht naar Maastricht moeten, kunnen ze dat met hun app aangeven.”

Deelautodienst
Dat elektrische auto’s gemiddeld meer energie beschikbaar kunnen stellen dan nodig, blijkt volgens Berg uit het dagelijkse woon-werk-verkeer: “Nederlanders leggen dagelijks gemiddeld vijfenzeventig kilometer af. Dat biedt voldoende extra capaciteit waar huizen in woonwijken gebruik van kunnen maken.”
Om aan te geven hoeveel auto’s je nodig hebt voor een woonwijk, rekent Berg voor dat met zo’n tweehonderd elektrische voertuigen al drieduizend huishoudens van stroom kunnen worden voorzien. Om het bezit van elektrische auto’s aan te jagen, noodzakelijk voor de opslag van energie, is Lomboxnet ook een deelautodienst begonnen.
Deze nieuwe generatie Renault Zoe’s met een bereik van vierhonderd kilometer zijn prima geschikt om ‘in het netwerk’ te worden gehangen. Berg heeft hoge verwachtingen van het alternatieve energienetwerk. “We zijn het eerste netwerk dat op deze geïntegreerde manier werkt. We gaan dit grootschalig uitrollen.” Berg krijgt veel verzoeken vanuit de hele wereld met de vraag hoe ze het aanpakken. “Het is erg leuk om hier energie in te steken.”

`