Sponsored Special

Mr. Chadd winnaar van de Blauwe Tulp binnen thema Skills to Succeed

09 november 2016 13:18 Aangepast: 09 november 2016 14:54

Huiswerkbegeleiding on demand en vanuit je broekzak. Met de Mr. Chadd app heb je binnen zeven minuten antwoord op je vraag. Kim van der Esch, mede-oprichter: “We werken er naartoe dat het kind de stof zelf kan toepassen, dus naast dat we een antwoord geven, reiken we hen ook die handvatten aan om het voortaan zelf te kunnen.”

Kim, gefeliciteerd! Jullie zijn finalist binnen het thema Skills to Succeed. Hoe voelt dit?
“Het is fantastisch, dat wij ook vanuit het corporate bedrijfsleven erkenning krijgen. Dit bevestigt nogmaals dat wij op de goede weg zijn. Een goed gevoel!”

Wie is Mr. Chadd?
“Mr. Chadd helpt je met je huiswerk, on demand en vanuit je broekzak. In totaal zijn er 150 coaches die voor ons mogen coachen. Stel, je hebt als leerling moeite met je huiswerk en zit met een vraag, dan stuur je je vraag naar Mr. Chadd. Binnen 10 seconden word je door één van onze coaches geholpen en binnen vijf tot zeven minuten heb je het antwoord op je vraag. We werken er naartoe dat het kind de stof zelf kan toepassen, dus naast dat we een antwoord geven, reiken we hen ook die handvatten aan om het voortaan zelf te kunnen. Dit kunnen we momenteel met behulp van spraakberichten en foto’s, maar willen dit in de toekomst ook een videofunctie toevoegen.”

Hoe werkt de app?
“Je downloadt onze app, logt met je gegevens in en drukt op de knop ‘stel een vraag’. Je kunt vervolgens een vak van de middelbare school aanklikken, bijvoorbeeld aardrijkskunde. Je toetst je vraag in of maakt een foto van vraag 12 in je boek. Vervolgens zie je dat je wordt gekoppeld aan een coach van Mr. Chadd. Dit gebeurt in nog geen 10 seconden. Vervolgens kun je je coach berichtjes sturen, net als WhatsApp. Zodra je klaar bent, druk je op ‘chat sluiten’. Vervolgens moet de leerling verplicht een rating geven tussen de een en vier sterren. Dit ziet vervolgens de coach en houden we achter de schermen ook bij.”

Hoe is dit idee ontstaan?
“Ik ben onderwijskundige en gedragswetenschapper en wat ik zag gebeuren met het geïntegreerde passend onderwijs is dat leerkrachten hun handen vol hebben. De werkdruk wordt hoger en de aandacht voor de leerling zonder leer- of gedragsproblemen wordt minder in veel klassen. Aan de andere kant worden de toelatingseisen voor het hbo en wetenschappelijk onderwijs aangescherpt, waardoor je als leerling bepaalde cijfers nodig hebt om op een studie terecht te komen. Met dit alles tezamen hebben we eigenlijk een middel nodig die dit oplost. En zo ontstond eind oktober 2014 Mr. Chadd.”

Huiswerkhulp is niet voor iedereen toegankelijk. Kun je wat meer vertellen over de Mr. Chadd Foundation?
“We hebben de Foundation opgericht, omdat onze app tegen betaling is. Aangezien we met Mr. Chadd de kloof tussen arm en rijk niet willen vergroten, willen we de dienst ook toegankelijk maken voor kinderen in Nederland die het minder breed hebben thuis. Eigenlijk willen we er voor elke leerling zijn. Bedrijven funderen de foundation en betalen een bepaald bedrag voor een leerling. Wij zorgen er vervolgens voor dat die leerling een jaar lang hulp krijgt.”

Hoe ziet jullie roadmap er voor de komende periode uit?
“Wij willen erg graag onze openingstijden verruimen, zodat Mr. Chadd ook tijdens schooltijd in de klassen beschikbaar kan zijn. Het is de bedoeling dat Mr. Chadd zal fungeren als digitale onderwijsassistent, dus stel dat de leraar uitleg geeft aan leerling A, dan zijn wij er voor leerling B, leerling C en leerling D. Hiermee zal de effectieve leertijd worden verhoogd en blijven leerlingen gemotiveerd. Zij worden immers direct geholpen op het moment dat zij nog gefocust zijn. Op dit moment zijn we in bespreking met Noordhoff Uitgeverijen om hier vorm te kunnen geven en met onze ontwikkelaars hebben wij inmiddels het bijhorend lerarenportaal uitgewerkt. Het is namelijk wel de bedoeling dat de leerkracht zicht blijft houden op het leerproces van zijn of haar leerlingen en op de hoogte is van de vragen die door hen worden gesteld.”

Hoe gaan jullie de cheque besteden?
Wij moeten nog gekoppeld worden aan een mentor en hebben op dit moment nog geen zicht op hoe wij de cheque precies willen besteden. Echter is de media-aandacht voor ons zeer interessant, evenals een advies van Van Doorne. Hun advies zou ons kunnen helpen met het opstellen van contracten, die wij zullen gaan sluiten met grotere samenwerkingspartners, als uitgeverijen en scholen.”

`