We baseren onze restaurantkeuze steeds meer op online beoordelingen. Maar hier wordt regelmatig mee gesjoemeld. 5 trucjes om neprecensies te herkennen

"Ik heb nog nooit zó lekker gegeten!" Zo herken je een neprecensie

01 april 2014 13:31 Aangepast: 14 april 2014 10:40

Advertorial - We baseren onze restaurantkeuze steeds meer op online beoordelingen. Maar hier wordt regelmatig mee gesjoemeld. 5 trucjes om echte van neppe recensies te onderscheiden.

Heerlijk om een avond uit eten te gaan! Om te zorgen dat het ook daadwerkelijk een fijne avond wordt, helpen online reviews met het maken van een goede keuze voor een restaurant.

Maar dit wordt lastig als je niet zeker weet of een review door een klant is geschreven die daadwerkelijk bij het restaurant gegeten heeft of door een andere aanbieder die de concurrentie een slechte naam wilt geven. 

Want dit gebeurt helaas. Er zijn zelfs bureaus die betaald slechte of juist extreem goede beoordelingen over restaurants schrijven. Gelukkig hebben wetenschappers manieren gevonden om hier door heen te prikken.

1. Let op uitschieters
Onderzoek wijst uit dat gemodereerde beoordelingen over het algemeen meer betrouwbaar zijn. Dit betekent niet dat een beoordeling van 1 ster of 5 sterren altijd nep is. Misschien was het eten en de service wel bijzonder goed of slecht. Maar wees op je hoede wanneer een beoordelingswebsite vol staat met of extreem negatieve of positieve recensies.

2. Hoe laat je een recensie achter?
Een Amerikaanse studie heeft aangetoond dat de kans op neppe recensies groter wordt naarmate het eenvoudiger is om een beoordeling op een website achter te laten. Is alleen een emailadres een vereiste? Dan zullen er waarschijnlijk meer neppe recensies verschijnen dan wanneer je daadwerkelijk via de beoordelingswebsite bij het restaurant gereserveerd moet hebben en op bent komen dagen om een beoordeling te mogen schrijven.

Nederland is positiever op Couverts

Couverts is de enige partij in Nederland die daadwerkelijk geverifieerde reviews heeft. We weten zeker dat de gast daadwerkelijk in het restaurant gegeten heeft. Hoe?

Thumbnail

Paul Wiertz van Couverts.nl legt uit: "Iedere gast die online reserveert ontvangt na afloop van het restaurantbezoek een verzoek om een review te schrijven. Dit verzoek is 14 dagen geldig om de recensies zo actueel mogelijk te houden. Met dit systeem wordt het onmogelijk bij jan en alleman (on)zin schrijven, zonder er geweest te zijn."

Dit levert ook iets op; als het eten of de service wat tegenviel geven gasten een 5 of 6. Was het restaurant uitstekend dan levert dit meestal een 8 op, soms een 9. In plaats van extreme pieken en dalen in reviewcijfers, zie je bij Couverts een betrouwbare doorsnede van gastreacties. 

Het reviewbeleid van Couverts levert een gemiddeld hoger, maar realistischer cijfer van restaurants op dan bij andere reviewsites. 

3. Wees alert op een overdaad aan persoonlijke voornaamwoorden
Mensen die liegen, gaan meestal in de passieve tijd praten. "Ja echt raar, die vaas is gebroken" in plaats van "Ik heb jouw vaas gebroken." Omdat frauderende recensenten zo echt mogelijk willen lijken, gaan ze vaak juist overdrijven met persoonlijke voornaamwoorden.  Bijvoorbeeld: "Ik heb de ravioli gegeten die heerlijk was" in plaats van "De ravioli was heerlijk."


4. Herhaling van woorden
De Universiteit van Illinois kwam na een analyse van neppe recensies van restaurants erachter dat ze vol zitten met woorden als seat, helpful, overall, serve, amount, went, options. In Nederland zijn dit woorden als plek, service, porties, keuzes, menu, bediening. Ze zullen dus minder persoonlijke omschrijvingen en details bevatten dan echte recensies.

5. Uit het niets vijf recensies
Als de afzender van een recensie nooit eerder een beoordeling heeft achter gelaten en er ineens vijf op een dag schrijft, dan kun je er vanuit gaan dat er iets niet klopt.

Couverts Dinerweek

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore