Boulevard

Verhoeven gaat 80ste verjaardag niet vieren

11 mei 2018 17:40 Aangepast: 12 mei 2018 09:45

Paul Verhoeven wordt deze zomer tachtig jaar. Maar hij is niet van plan er veel aandacht aan te besteden. “De enige reden waarom iedereen er zo’n ding van maakt, is dat we het tientallig stelsel hanteren”, relativeert de regisseur, die in een ver verleden wiskunde studeerde.

"Als we het twaalftallig stelsel zouden hanteren, zou er niets aan de hand zijn deze zomer." Bovendien staat Verhoeven op 18 juli net een paar dagen op de set van zijn nieuwste film Blessed Virgin. Het Franstalige epos vertelt over de lesbische liefde tussen twee nonnen in de Middeleeuwen. “Ik weet eigenlijk vrij weinig van nonnen af”, lacht Verhoeven op het festival van Cannes, waar hij kort aanwezig was om met financiers te praten. “Ik heb de laatste tijd veel op internet gezocht. Ik weet nu hoe bijvoorbeeld hoe een mis in elkaar zit.”

Dagboek van een non

Het boek van schrijfster Judith Brown over het waargebeurde verhaal fascineerde de regisseur. “Zij heeft alle informatie uit de staatsarchieven van Florence gehaald. En in Pisa vond ze nog een dagboekje van een andere non waaruit ze delen context van het kerkelijke proces over de zaak heeft gevonden.” Verhoeven wil in Blessed Virgin het verhaal van de twee vrouwen reconstrueren. “Ik ga niet bewust een link maken naar zaken als MeToo of Trump. Maar ik vertel mijn films natuurlijk wel door mijn eigen filter. Dat filter wordt gevormd door wat ik ben en gedaan heb, maar ook door de dingen die mij interesseren op dit moment.”

Zijn tachtigste verjaardag is ook geen reden tot reflectie op zijn leven. “Maar ik merk wel dat ik meer dan vroeger bezig ben met de dood. Ik merk dat ik ga nadenken: wat komt er hierna, is er dan wat? Dat zijn vragen waar ik mij op mijn vijftigste nog niet mee bezig hield. De ernst des levens komt tot mij, zoals ze dat noemen.” Vooral aan het werk blijven is een goede remedie om niet te lang bij zijn leeftijd stil te staan. “Dat houdt de dood hopelijk nog eventjes weg.”

Werken tot je dood

Als groot voorbeeld in dat opzicht noemt Verhoeven de Portugese filmer Manoel de Oliveira. Hij werd 106 en bleef letterlijk tot zijn dood aan het werk. “Maar het moet je gegeven zijn. Regisseren is een lichamelijk zwaar beroep: je doet het niet door de hele tijd op je stoel te blijven zitten. Je staat om 06.00 uur op, bent tot elf uur ’s avonds op de set, daarna kijk je het draaiboek voor de volgende dag nog even door.” In Los Angeles begint hij elke ochtend met een half uur zwemmen. “Maar dat komt er tijdens het draaien nooit van. Het is in de VS ook gemakkelijk dat ik uit mijn bed het zwembad in kan stappen.”

Blessed Virgin wordt zijn tweede Franstalige film. Bij zijn vorige Franse project, Elle, liep de regisseur zes maanden met hoofdpijn rond. “Het was allemaal angst dat ik de taal niet genoeg zou beheersen”, vertelt hij nu. “Ik heb toen allemaal onderzoeken gehad; je bent toch bang dat het echt iets onaangenaams is. Maar zodra ik merkte dat ik het regisseren van een Franse film goed aan kon, zakte de hoofdpijn weg.”

Geen hoop op Hollywood

Verhoeven woont nu afwisselend in Los Angeles en Den Haag; voor Blessed Virgin neemt hij het komende jaar zijn intrek in een appartement in Parijs. In Amerika krijgt hij nog steeds sciencefiction-projecten aangeboden, het genre waarmee hij daar dankzij films als Robocop en Total Recall doorbrak. “Maar daar heb ik totaal geen interesse in: het is toch allemaal special effects wat de klok slaat, niet interessant. Ik heb de hoop een beetje opgegeven dat ik daar nog een project tegenkom dat ik echt zou willen maken.” De regisseur overweegt zijn huis in Los Angeles op termijn te verkopen. “Maar dat is een idee waar ik nog een beetje aan moet wennen. We hebben geen haast. Het is heel prettig om in Los Angels te leven, zolang je de krant er maar niet openslaat.”

ANP
`