Opmerkelijk

De slechtste slogans van 2017: gleuf en doos, kont en worst, poes en kater

15 december 2017 09:00 Aangepast: 15 december 2017 18:35
Kattenspeciaalzaak 4 Cats in Amsterdam haalde de shortlist van de slechtste slogan van 2017 Beeld © Google Streetview

De strijd om de slechtste slogan van het jaar gaat dit jaar tussen drie kandidaten. En het moet gezegd, het zijn weer pareltjes.

'Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft' van kattenspeciaalzaak 4 Cats in Amsterdam is een van de slogans op de shortlist.

Blauwe Tegel

De andere twee zijn 'Voor iedere gleuf een doos' van verpakkingsmaterialenbedrijf Moniss uit Lelystad en 'Van kop tot kont, worst in de mond' van molen De Korenbloem uit Mill.

Op 30 december, tijdens de Avond van Taal, wordt uit deze drie genomineerden de allerslechtste slogan bekendgemaakt. De winnaar krijgt de Blauwe Tegel.

De rest van de uitslag ligt al wel vast:

4. 'Haring is caring' (visboer Vis en meer, Castricum)

5. 'Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel' (café Lokaal de Ruyter, Nijmegen)

Miniatuurvoorbeeld

6. 'Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage!' (frituur Bram Ladage, Rotterdam)

7. 'Een doos is een doos is nooit zomaar een doos' (Smurfit Kappa karton, Helmond)

8. 'Goed dakonderhoud is geen pre, maar een feit' (Maarssen Onderhoudsbedrijf, Maarssenbroek)

9. 'We make it transpossible' (transportbedrijf H. Essers, Genk)

10. 'Wees geen domme gans, steun de Dierenambulance' (Dierenambulance, Amsterdam)

Eerdere winnaars

De afgelopen jaren gingen slogans als Zit je haircut (kapsalon), Iedere paal gaat erin (heibedrijf) en Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer uit Velsen Noord) er met de titel vandoor.

Hier moet een slogan aan voldoen:

Het is de zesde keer dat de verkiezing is gehouden door universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen Christine Liebrecht en journalist Tefke van Dijk. Ze zijn allebei groot taalliefhebber. Eerder dit jaar verscheen hun boek Ik verf tot ik sterf, waarin ze dieper ingaan op slogans.

Volgens de taalpuristen is de lijn tussen een goede en een foute leus flinterdun. "Het is blijkbaar niet zo makkelijk om een goede slogan te verzinnen", schrijven ze.

Maar hoe verzin je dan wel een goede slogan als ondernemer? "Een slogan moet in ieder geval de lading dekken. Mensen moeten meteen weten wat voor bedrijf of product het is", legt Liebrecht uit. Ook moet de leus gemakkelijk te onthouden zijn.

Houd het netjes

Een goede slogan mag geen verkeerde associaties oproepen. Woordspelingen kunnen leuk zijn, maar ze moeten wel positief aanvoelen. Liebrecht noemt de worstenbroodjesslogan van molen De Korenbloem als voorbeeld hoe het niet moet. Ja, ze maken duidelijk dat het broodje vol worst zit, maar toch klinkt het vies.

De beste slogans zijn klassiekers. Heerlijk, Helder, Heineken bijvoorbeeld. Of Lotto, het grootste risico om miljonair te worden. "In die laatste zit een puzzeltje. Als je die oplost, waardeer je de slogan veel meer."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`