Opmerkelijk

Lachen of huilen? Dit zijn de slechtste slogans van 2017

08 december 2017 11:39 Aangepast: 15 december 2017 06:43
Chardo-ja of chardo-nee? Beeld © Facebook Lokaal De Ruyter

De verkiezing voor de slechtste slogan van 2017 is begonnen. Tien slogans zijn genomineerd om de 'winnaar' van vorig jaar – Zit je haircut – op te volgen. Een goede slogan verzinnen is niet gemakkelijk, zeggen de initiatiefnemers van de verkiezing.

Tot 14 december kan iedereen stemmen op zijn of haar favoriete slechte slogan. Dit zijn de tien genomineerden, in willekeurige volgorde:

  • Wij zeggen geen chardo-nee tegen de borrel. (café Lokaal de Ruyter, Nijmegen)
     
  • Haring is caring. (visboer Vis en meer, Castricum)
     
  • Alles om uw poes mee te verwennen. Ook als u een kater heeft. (kattenspeciaalzaak 4 Cats, Amsterdam)
     
  • Voor iedere gleuf een doos. (Monnis verpakkingsmaterialen, Lelystad)
     
  • Een doos is een doos is nooit zomaar een doos. (Smurfit Kappa karton, Helmond)
     
  • Goed dakonderhoud is geen pre, maar een feit. (Maarssen Onderhoudsbedrijf, Maarssenbroek)
     
  • Wees geen domme gans, steun de Dierenambulance. (Dierenambulance, Amsterdam)
     
  • Wat knort mijn mage! 50 jaar Bram Ladage! (frituur Bram Ladage, Rotterdam)
     
  • We make it transpossible. (transportbedrijf H. Essers, Genk)
     
  • Van kop tot kont, worst in de mond. (molen De Korenbloem, Mill)

Iedereen kon het afgelopen jaar slechte slogans inzenden. De initiatiefnemers kozen daar de tien slechtste uit.

Hier moet een slogan aan voldoen

Het is de zesde keer dat de verkiezing wordt gehouden door universitair docent Communicatie- en Informatiewetenschappen Christine Liebrecht en journalist Tefke van Dijk. Ze zijn allebei groot taalliefhebber. Eerder dit jaar verscheen hun boek Ik verf tot ik sterf, waarin ze dieper ingaan op slogans.

Volgens de taalpuristen is de lijn tussen een goede en een foute leus flinterdun. "Het is blijkbaar niet zo makkelijk om een goede slogan te verzinnen", schrijven ze.

Maar hoe verzin je dan wel een goede slogan als ondernemer? "Een slogan moet in ieder geval de lading dekken. Mensen moeten meteen weten wat voor bedrijf of product het is", legt Liebrecht uit. Ook moet de leus gemakkelijk te onthouden zijn.

Hou het netjes

Een goede slogan mag geen verkeerde associaties oproepen. Woordspelingen kunnen leuk zijn, maar ze moeten wel positief aanvoelen. Liebrecht noemt de worstenbroodjes-slogan van molen De Korenbloem als voorbeeld hoe het niet moet. Ja, ze maken duidelijk het broodje vol worst zit, maar toch klinkt het vies.

De beste slogans zijn klassiekers. Heerlijk, Helder, Heineken bijvoorbeeld. Of Lotto, het grootste risico om miljonair te worden. "In die laatste zit een puzzeltje. Als je die oplost, waardeer je de slogan veel meer."

Eerdere winnaars

De afgelopen jaren gingen slogans als Zit je haircut (kapsalon), Iedere paal gaat erin (heibedrijf) en Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer uit Velsen Noord) er met de titel vandoor.

Het programma Z Today besteedde eerder aandacht aan de verkiezing Slechtste Slogan:

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`